Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ingen son...

Skrivet av Bedrövad fru till make utan son...
Skrev förut om min mans son som mammam helt sonika inte låter honom komma hem till oss.
Sid 9.
Nu har det gått så långt att advokater är inblandade och vi har fortfarande inte fått ta hem pojken.
Mamman har sagt att hon sak göra allt som står i hennes makt att jag aldrig någonsin mer ska få träffa sonen.
Hon fattar visst inte att hon ber sitt x att välja mellan sin son och mig.
Jag hoppas att detta kommer att lösa sig annars så går jag frivilligt ifrån mitt hem och min man, jag orkar ine vara den som delar på barn och far....
Vi bara väntar just nu, vår advokat tyckte att mammans advokat skulle få två dagar till på sig att kontakta oss.
De har gått ut på onsdag!
Jag har inte träffat pojken sedan 8 oktober och hela mitt liv är raserat...
Har gjort en polisanmälan ang förtal men det händer inget med den heller nu mer. De tar inte upp sådan fall så ord står mot ord.
Har dock skrivit ett brev till människan som kallat mig allt möjligt och förklarat min syn på hela den här snuskiga saken.
Jag lever på hoppet att sveriges lag kommer att följas men just nu ser det mörkt ut.
Vi har itne gjort något som kan uppfattas dåligt av rätten medan mamman dock förvägrar fadern att ta hem sin son.
Vi har/hade vv boende på varannan vecka.
Min man åker till daigs så ofta hans son är där då det är det ända stället han inte blir övervakad av sitt x i umgeänget med sonen.
Vi orkar snart inte längre...
Ville bara skriva av mig och kanske komma i kontakt emd andra fäder som vunnit liknande strid.
Ge mig tips om vad vi kan vänta oss. Går det till tingsrätten kommer väl jag oxå få utala mig då det är mig anmälan (är anmäld till soc för att jag ska ha behandlat pojken illa, dock gjorde soc den bedömmningen att ingen utredning behövdes) handlar om.
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Ingen son...

Varför?

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Har försökt läsa ditt tidigare inlägg men förstår ändå inte riktigt varför mamman inte vill lämna barnet i från sig. Vad har hon för grund/anklagelser att komma med. Ligger det något i hennes berättelse eller är det enbart förtal? Det låter väldigt obehagligt, hela historien. Förstår att pappan är utom sig.
 

Suckar...

Skrivet av  Anonym för denna gång
Vad har ni att vänta? Ingenting. Soc kommer inte ta upp vare sig er eller sonens mamma, förrän det blir rättssak av det hela och då befinner ni er i soc godtycke. Allt beror på om mamman haft tidigare problem, antingen med soc eller med offentliga vården. Om inte så är prognosen förmodligen väldigt dyster. Pojken är dessutom bara 17 månader så då är det inte brukligt med varannan vecka. Har ni inget riktigt umgängesavtal utan bara en muntlig överenskommelse gör mamman inte ens fel i lagens mening, även om det kan ha viss betydelse i framtida förhandlingar.

Mitt råd är att försöka härda ut. Det låter som om detta kommer ta mycket lång tid. Försök att se det på de längre perspektiven även om det gör ont just nu. Man tror att man orkar med mer än vad man i verkligheten gör. Och den kampen för ni för sonen och då måste ni orka hela vägen.
 

Men kanske bra?

Skrivet av  Sunrise
Men det kanske är bra att ni har advokater inblandade och att det blir en ordentlig dom om nu läget är så låst.

Exakt vad är det mamman anklagar dig för? DU har inte fått träffa pojken sen den 8 okt. och mamman har sagt att hon skall göra allt i hennes makt att DU aldrig mer skall få träffa honom. Har detta alltså urartat helt till att bli en kamp mellan dig och mamman? Ligg då lite lågt för du kommer ju aldrig att bli mamma till den här pojken. Om de tror att du försöker ta över mammarollen från mamman så kommer det att vara negativt för pappan.

Du skriver att ni har haft VV varannan vecka. Ursäkta men jag har glömt om du skrev varför ni slutade med det.

Sen undrar jag också vad det är ni vill vinna. Vill ni ha varannan vecka eller varannan helg eller vill ni ha större delen av boendet och att mamman blir helgförälder?

Sen lugn, bara lugn. Det blir lättare ju äldre barnet blir. Små barn (under ca 3 år) brukar man inte rekommendera att de skall ha VV boende.

Sen är det enligt lagen så att om föräldrarnas tvist är så djup att de inte kan samarbeta så _SKA_ man inte döma till GV. Så är det och så har det alltid varit enligt Sveriges lag.

Tråkig situation men det var den här kvinnan din man valde att skaffa ett barn med. Då måste också han ta konsekvenserna av det. Så bra och klokt att han besöker dagis förresten. Det är väl ett utmärkt sätt att hålla kontakt under de här omständigheterna.


 

oj oj oj

Skrivet av  Tessan
--Tråkig situation men det var den här kvinnan din man valde att skaffa ett barn med. Då måste också han ta konsekvenserna av det.--Gäller det endast män eller gäller det kvinnor också som valt att skaffa barn med "olämpliga" män?
 

Gäller även kvinnor.

Skrivet av  Sunrise
Nej det gäller även kvinnor i allra högsta grad. Vi borde nog bli mycket mera kritiska ang vilka vi väljer att avla barn med. Det är därför jag nog är förespråkare till spermiebanker i alla fall. Jag kommer på fullaste allvar uppmuntra mina döttrar att vända sig till spermiebanker istället för att chansa.
 

vad är att chansa Sunrise?..

Skrivet av  Ellen...
jag menar att en person kan ju verka perfekt som sambo, äkta make/maka o pappa/mamma under många år men senare visa sig värdelös i alla fall..så du kommer alltså att uppmundra dina döttrar att vända sig till spermiebanker istället för att ha en "riktig" pappa till sina barn?..dina söner då?..då vill du att de aldrig skall bli fäder på "normalt" sätt heller utan dom kommer du uppmuntra att bli spermiedonatorer istället eller?..vill du inte bli farmor?..
 

Artiklar från Familjeliv