Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sunrise

Skrivet av Li
Jag undrar helt uppriktigt hur din egen uppväxt var?!! Och hur ser din livssituation ut idag? Hur var din pappa och ev. man till dina barn idag?

Svar på tråden: Sunrise

Jag.

Skrivet av  Sunrise
Jag har släktingar som inte är helt okända för dem som läser veckotidningar. Därför är jag med flit lite luddig med vem jag är.

Jag har dock vuxit upp med mina gifta föräldrar tillsammans med mitt äldre syskon.

Jag är själv gift och vi har barn. Vad som påverkat mig mycket är att jag och min man skildes men gifte om oss igen efter ca 2 år. Under den tid vi var skilda upplevde vi så mycket trams från familjerådgivningen och advokater så vi hittade faktiskt tillbaka till varandra igen. Det blev liksom "vi mot dom".

Jag och min man är ett lysande exempel på att man inte behöver anamma skilsmässolivsstilen. Man kan jobba sig igenom kriser och växa ihop av dem. Vi är ett exempel på att det är lite för lätt att skiljas idag.

Mina svärföräldrar och svåger är skilda och det är bara en massa tjafs.

Jag har jobbat som lärare (matematik och företagsekonomi) i drygt 12 år men lämnade det yrket på 90-talet. Det var för deprimerande att uppleva hur illa alla dessa barn mådde som bollades fram och tillbaka i separerade familjer. Det var för deprimerande med alla dessa vårdnadstvister som jag som klassföreståndare blev indragen i. Det var för deprimerande med alla dessa elever som ringde hem till MIG och grät när deras föräldrar inte lyssnade på dem. Det var för tungt med all den obetalda övertid jag tvingades till bara för att separerade föräldrar vägrade att komma på samma utvecklingssamtal och samma föräldramöten. Det var för deprimerande att under 90-talet uppleva hur man drastiskt skar ner på resurser till barnen och gav dem till vuxna istället.

Eftersom jag blivit arbetslös pga. graviditet två gånger (nu senast i augusti) så har jag precis bildad en egen firma.

Det är alltså min egen skilsmässa och omgifte samt mina år som lärare som gör att jag har de åsikter och erfarenheter jag har.
 

Artiklar från Familjeliv