Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Advokat

Skrivet av ledsen mamma
Jag har en son som är 2 år och är ständigt utsatt för trakasserier av min föredetta.Förhållandet som jag tog mig ur när sonen var nyfödd var präglat av psykisk misshandel men han slog mig aldrig.
Jag orkar inte leva under allt hot om att han ska ta sonen ifrån mig så jag har beställt tid hos en advokat. Pappan hotar att ta barnet ifrån mig men han vill inte vara med på samarbetssamtal hos familjerätten. Jag är inte rik och undrar nu om jag har gått en fel väg. Vad kan en advokat hjälpa mig med?
Svar på tråden: Advokat

En advokat

Skrivet av  TA
kan ge dig kunskap och tala om vad som kan bli i olika situationer. Det ger dig trygghet att inte ta åt dig fullt lika mycket när pappan kommer med sina hotelser.
Genom barnet har han en möjlighet att fortsätta psykiskt misshandla dig. Förutom en advokat tycker jag du ska försöka få kontakt med andra kvinnor i liknande situation- för utbyte av tankar, erfarenheter och för stöd.
Kram
 

Kvinnojour

Skrivet av  Sunrise
Du kan vända dig till en kvinnojour närmast dig. De kan ge dig hjälp och tips om hur du kan hitta en BRA advokat. Skaffa också bevis för det du påstår. Spela in telefonsamtal och spar brev etc. Det är bara bevis som gäller om det blir en tvist i rätten.
 

jag e inte heller rik

Skrivet av  Li
så vi försökte först utnyttje rättsskyddet i vår hemförsäkring som ska täcka 80% av kostnaden, men fick nej och sen skrev vi till Rättshjälpsmyndigheten i Sundsvall som beviljade oss hjälp i vår vådnadstvist och vi ska bara betala 2% av kostnaden nu, dvs 2000 kr av tex 100 000 kr. Lycka till
 

vännen

Skrivet av  My©
been there-done that...

Jag hoppas du kan sätta dej över hans jäkla feg-hot för han har ingen som helst chans att ta barnet ifrån dej sålänge du är en bra mamma som tillgodoser ditt barns behov.

Han hotar för att han inte har dej under kontroll-typiskt sådana pappor!de försöker slå dej där du är känsligast,dvs hota med saker kring barnet för att du skall foga dej och göra såsom han vill att du skall göra i olika saker.BULLSHIT!

Han vill ju inte ens ha samarbetsamtal-det ligger honom i fatet.Du,för dagbok på ALLT,jag menar allt! bra att ha för ev. framtida tvist.

som de andra säger,rådfråga med en advokat,gärna en advokat som kvinnojouren rekommenderar

Av vikt är att du har kontakt med andra som varit eller ännu är i liknadnde sits som du och därigenom ditt barn så att du får förståelse och bekräftelse för att det är INTE dej det är fel på utan det är den här kontrollbenägna mannen som är problemet.

du har t.ex fågelfenix,en mailingslista med tjejer som har egen erfarenhet dels av att vara utsatt för olika övergrepp(psykisk misshandel räknas helt klart dit)dels erfarenhet av familjerätt och domstolar och deras hanterande av utsatta mammor och barn i vårdnads/umgängesfrågor kring gemensamma barn.

http://www.fagelfenix.org/

du får naturligtvis vara anonym inför gruppen när du är med på listan.

Jag var själv med tidigare under flera år medans övergreppen pågick av mej och barn såväl som från "pappan" dels fr. myndigheter-de blev min överlevnad att jag hade dem att få råd,stöd och tröst av när det var som allra jävligast.

 

Artiklar från Familjeliv