Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varför är pappan så snål

Skrivet av Anonym just nu av hänsyn
Pappan tjänar 5-600tusen/år och jag tjänar 200tusen/år. Vi har två barn och nu bor det ena heltid hos mig och det andra 70% hos pappa. Flickan (15) som bor mest hos pappa vill bla ha utökat terminskort för att kunna åka buss på kvällar/helger. Jag anser att vi ska lägga hälften var på detta kort som kostar ca 1000kr men han säger nej, han tycker det är dyrt. Jag vill bospara åt barnen (vi bor i Sthlm där det är svårt att få bostad), bara en hundring var per barn och månad men han anser sig inte ha råd. Han har sagt upp barnförsäkringen för flickan som jag betalade tidigare för att han tycker det är dyrt. Hon får inga extra pengar utöver dom 300kr hon har i månadspeng. Varför är han så himla snål? Jag blir galen. OBS detta är bara några få exempel.
Svar på tråden: Varför är pappan så snål

varför

Skrivet av  My©
flyttar då inte flickan hem till dej istället?
med underhåll som han blir så illa tvungen att betala till dej för barnet samt barnbidraget borde du kanske kunna ha råd med försäkring på barnet iaf.HUR FAN KAN MAN VÄLJA BORT DEN??han får väl dra in på annat istället???

 

Joo

Skrivet av  Anonym just nu av hänsyn
Jag har funderat på att be flickan flytta hit. Har frågat henne tidigare men hon vill bo hos pappa som bor närmare hennes skola + kompisar. Vill ogärna "locka" henne hit med löfte om att hon får det bättre här. Det känns så ojuste. Fattar inte att han ska behöva "dra in" på något för att ha råd med försäkring med den inkomst han har. Han hr ju en ny fru som tjänar penar också, även om inte hon ska betala för barnen så kan jag ju inte tro att dom har det dåligt ställt precis!!
 

Svårt att svara på!

Skrivet av  Ziggy
Tycker också att det låter snålt och som han har stora problem med sina prioriteringar.

dock tror jag att om någon kan svara på VARFÖR så är det nog du. Jag misstänker att du en tid har levt ihop med pappan och som du beskriver det så låter det för mig som att det är ett "personlighetsdrag" hos honom och då bör du ju ha sett det redan då.
Om så är fallet så kanske du hade några "nycklar" för att på olika sätt hantera hans "snålhet" när ni var tilsammans. Finns det några av dessa "nycklar" du kan använda även nu när ni är separerade för att "trigga" honom till ett beteende som inte "gör dig galen"?
 

Låter snålt

Skrivet av  Malinau
Att säga upp barnförsäkringen är inte bara snålt, det är helt ärligt ganska korkat. Med försäkringar är det ju så att man hoppas att man aldrig behöver nyttja dem, men den dag man behöver det tackar man sig själv för investeringen. En grundläggande olycksfalls- och sjukförsäkring måste man givetvis ha och om ni tillsammans har en årsinkomst på 700 000 - 800 000 torde det vara en baggis.

Om jag var du skulle jag ta ett snack med pappan om vilka prioriteringar han tycker är viktiga. Lyssna först. Låt honom göra listan. Ta sedan upp det som du tycker är viktigt. Man kan ju alltid be honom också motivera saker som barnförsäkring och annat viktigt, alltså varför han inte tycker att det är viktigt. Be honom ställa dessa kostnader i relation till sina andra utgifter och fråga honom lugnt om det verkligen inte finns något han kan se som mindre viktigt.

Går det fortfarande inte kan du ju alltid försöka få ett större underhåll så att du kan klara dessa kostnader själv. För att lyckas med det måste du gå till tingsrätten. Får du, eller barnet i fråga, rättshjälp för saken kan det vara värt det. Måste du själv stå för advokatkostnader så är det inte värt det. Är du duktig så kan du förstås välja att driva ditt eget ärende. Förlora mer än vad du har nu kan du inte göra i alla fall.
 

Artiklar från Familjeliv