Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VEt inte riktigt vad jag ska göra....

Skrivet av Ulrika med dotter
Kort resumé bakåt:
Jag & min dotters pappa träffades under 1 månads tid - slut, 5 månader senare får jag av en händelse reda på att jag är gravid (vi var skyddade båda två, jag hade mens och gick inte upp i vikt eller några "symptom" alls) jag pratade med pappan som sa att han tar på sig att han är pappa om blodprov tas- gjort, han var pappa till 99.9999%.
Han säger då att han inte tänker betala underhåll, jag går genom FK och får det, då får jag ett sms som talar om att han aldrig vill ha något med oss att göra.

Jag har nu under de tre åren skickat brev (han bor lååångt bort dock i Sverige) och fotografier på vår dotter och frågat om han inte vill träffa henne, inget svar.

Nu har han gift sig, och vill helt plötsligt ha delad vårdnad....

Jag har sagt att han kan få hur mycket umgänge som helst men jag vill fortsätta ha EV pga av att han bor så långt borta och jag vill kunna ta de beslut som måste tas med en gång, men jag skulle aldrig neka honom umgänge, men han vill inte gå med på det. Detta är alltså en kille som inte ens sagt "pip" på 3½år, vår dotter vet dock vad han heter och har ett kort på honom (som jag tog under tiden vi träffades) så att hon ska ha en bild av honom. Men nu vill han gå direkt från ingenting till GV....?!?! Han har ALDRIG träffat henne ens. Och han har ingen lust med det heller förrens allt är klart och han har GV??!?

Alltså hur tänker man då??? Vad gör jag, jag tror att det är hans fru som fått honom att "vakna upp" men dom har varit tillsammans i 3år så hon kunde ju fått honom att vakna tidigare är ju min tanke, men men bättre sent än aldrig. Men GV?!?!?

Vad säger man?
Svar på tråden: VEt inte riktigt vad jag ska göra....

Man säger...

Skrivet av  Eva
... skynda långsamt.

Visst är det bra att han vaknat och vill ta ansvar, men först och främst måste han ju bygga upp ett förhållande till sitt barn. Hon känner honom inte! Det är inte alls självklart att bara kliva in och kräva saker hipp som happ.

Jag skulle kontakta familjerätten för samtal först och främst. Menar han allvar med alltihop, går han med på detta som ett första steg för att bygga ett liv som inkluderar även ert gemensamma barn.
 

Att se detta....

Skrivet av  Ziggy
....som en möjlig signal på att han vill ta en större aktiv roll som förälder är ju i grunden något positivt.
Det du kan göra för att uppmuntra detta och få det att fungera för dotterns skull tycker jag att du skall göra.

Däremot tycker jag att det är upp till honom att "visa flagg" och börja med att få till en fungerande relation och umgänge med dottern. Om/när det sen är gjort så tror jag att eran "rollfördelning" och ansvar kommer att falla ppå plats naturligt.

Tycker han verkar ha en något "skruvad" inställning som börjar ställa krav på GV för att överhuvudtaget börja träffa sin dotter.

Antingen VILL han ta en större "roll" i sin dotters liv och då skall inte den juridiska abrovinken GV spela någon roll i detta fall.

Ta det lugnt och varligt och uppmuntra det du kan för att i första hand få till ett fungerande umgänge och en fungerande relation mellan honom och dottern. Allt annat är en senare fråga som beror på resultatet av detta.

Har han inte visat något som helst intresse och engagemnag under åren hittils så är det initialt upp till honom att bevisa att han vill och är kapabel att ta på sig en "roll" som förälder med allt vad det innebär.......inte att börja ställa krav på att "gå från 0 till 100" på en gång!
Innan han kan ställa några "krav" så måste han först bevisa att han "förtjänar" att ställa "krav"!

Tycker dock att du verkar ha en sund och genomtänkt inställning till det hela så lita på dig själv och gör det som är bäst för din dotter så tror jag nog att du löser det här!
 

Förvånad.

Skrivet av  Sunrise
Förvånad! Jag har en kort fråga till dig ang. ditt svar här längre ner på sidan.
 

Du får ett snabbt svar...

Skrivet av  Ziggy
.....häruppe! Det andra har jag inte tid att kommentera nu...... låtsas arbeta för tillfället.....men det kommer!

"Är det här verkligen samme Ziggy som kämpar för att alla pappor ska få automatisk GV oavsett om de har en relation till mamman eller ej? Vad hände med argumenten att man skall utgå från att alla är bra föräldrar till man kan bevisa motsatsen? Nu fattar jag plötsligt ingenting Ziggy? Står du inte för dina tidigare åsikter?"

Undrar om du har läst och förstått något överhuvudtaget av det jag tidigare skrivit?
Klart jag står för mina åsikter. Och dessa är att jag tycker det är fel att man redan vid ett barns fördelse fastställer att den ena föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare enbart pga. av kön och civilstånd.
Jag hävdar i motsats att en förälders lämplighet styrs av hur den föräldern utövar sitt föräldraskap och att det är först när det finns tydliga "brister" i en förälders utövande av sitt föräldraskap som det bör vara aktuellt att klassa någon som ej lämplig vårdnadshavare.

M.a.o. så finns det inget i det jag har svarat Ulrika som står i konflikt med vad jag tidigare redovisat. Det måste ju till och med du inse om du försöker läsa och förstå vad jag skriver.

Pappan i Ulrikas fall har ju redan under mer än tre års tid underlåtit att ta sitt föräldraansvar och hittills med andra ord bevisat att han ej är lämplig som förälder och vårdnadshavare. Och då är det fullkomligt naturligt för mig och helt förenligt men mina övriga ståndpunkter i vårdnadsfrågan att tycka att han får väl först visa att han menar allvar med att nu börja axla sitt föräldraansvar och visa att han är kapabel att ta det. Bla. genom att bygga upp en relation och ett fungerande umgänge med sin dotter innan han kan börja ställa krav på de "juridiska" delarna av föräldraskapet. Det är ju något han själv har "avsagt" sig genom sitt handlande och då får han faktiskt på olika sätt "visa flagg" först!

Men detta är stor skillnad mot att förutsättningslöst och utan grund stämpla en hel grupp som olämpliga innan dom ens har beretts möjlighet att visa "bu eller bä"!

Pappan i det här fallet har redan visat "Bä" så nu är det dags att visa "Bu" för honom!

Vet inte om du kommer att förstå det jag skriver nu heller......men det kan kvitta. Huvuddelen av alla andra som läst om mina uppfattningar och argument kan nog ganska enkelt se att jag både står för mina åsikter och att det finns en konsekvens och en röd tråd genom dom hela vägen....även om man inte delar dom! Det borde du också kunna se om du hade valt att verkligen sätta dig in i vad jag sagt från början!
 

Konsekvenser

Skrivet av  Sunrise
Jo då, jag förstår precis vad du menar men __DU__ verkar inte förstå konsekvenserna av dina egna förslag.

Hade dina förslag varit verklighet så hade Ulrikas X automatiskt fått GV samma dag som dottern föddes. Sen hade Ulrika fått kämpa med att smala bevis för att i en rättegång kunna BEVISA att X:et inte bryr sig. Denna process måste personer i Ulrikas situation dra igång då de och deras barn är som mest sårbara och behöver lugn och ro som mest.

Skönt att läsa att du i praktiken inte tycker att dina egna förslag ska gälla.

Ps.
Jag har aldrig stämplat en hel grupp som oansvariga eftersom jag alltid tyckt att man automatiskt ska ha GV om man är gift. De verkar du inte ha brytt dig om att läsa för då passar jag väl inte in i den bild du verkar vilja måla upp av mig.

 

Vet inte ens om jag orkar...

Skrivet av  Ziggy
....men i alla fall!

"Skönt att läsa att du i praktiken inte tycker att dina egna förslag ska gälla."

Snälla du....försök inte bestämma att jag tycker olika i praktiken och i teorin. Det har du ingen grund för och om du fortfarande tror det så får du nog läsa igen vad jag skriver!

Jag vet inte om det är för att du har slut på vettiga argument när du nu försöker göra det enkelt för dig och FASTSTÄLLA att jag inte tycker det jag tycker...för då finns det ju inget att argumentera om.

Du kan heller inte fastställa att mina förslag hade förvärrat Ulrikas situation....för det vet du inte ett dugg om eftersom det inte prövats i Ulrikas situation.

Jag har ALLTID hävdat att den som i handling visar sig vara olämplig som förälder på olika sätt skall heller inte kunna förväntas få ha fortsatt vårdnad. Att inte vilja veta av sitt barn och ha obefintlig kontakt med barnet och den andre föräldern är ett av de kriterier jag kan tänka mig passa in under epitetet "olämplig förälder".....eftersom man faktiskt inte är förälder mer än på pappret.

Däremot kan jag inte som du hävda att "Kön: Man, Civilstånd: Ogift" per automatik är kriterier som gör att man passar in under epitetet "olämplig förälder".

Observera....precis som jag alltid skrivt. "Kön OCH Civilstånd".....och dom kriterierna hävdar du oavsett om du slätar över det när du säger att det är okej med GV om man är gift......då är pappan lika mycket värd som förälder från födseln.

Men låt oss säga så här då....idag får ALLA mammor vårdnad om sitt barn oavsett om dom är gifta eller inte. Hur tycker du att vi skall hantera vårdnadsfrågan i framtiden för de mammor som av olika anledningar utifrån deras handlingar kan anses vara olämpliga föräldrar?
Skall det då gå att ändra på vårdnadsförhållandena så att den olämpliga mamman inte får behålla vårdnaden och tex. en eventuell pappa får EV?
Har du funderat på det eller är kombinationen mamma och olämplig förälder så osannolik för dig så att den inte existerar?
Jag tror nog faktiskt att du har tänkt på det och rätt så lätt kan se situationer där detta kan inträffa och hur det då skall hanteras. Så varför skulle man inte kunna använda samma förfarande för pappor som är "olämpliga" som föräldrar?
Det borde ju liksom inte vara någon skillnad......om man nu inte anser att det faktiskt finns en skillnad redan från början i pappors och mammors lämplighet som föräldrar!

Så nej....jag tycker fortfarande samma som jag alltid har tyckt....och du behöver varken tro eller påstå att jag gör något annat. Speciellt inte genom att överföra min uppfattning i en specifik händelse med kända ingångsvärden till alla andra situationer.
I Ulrikas fall fanns det bevisligen en pappa som genom sina handlingar hittils under dryga tre års tid visat att han inte är villig/kapabel att ta sitt föräldraansvar........men försök inte få det till att även jag utifrån det tycker att det gäller för SAMTLIGA pappor som inte är gifta....och att det gäller från och med den sekund barnet föds. Jag anser inte och kommer aldrig att anse att grundinställning är att alla pappor är olämpliga medans alla mammor är lämpliga som föräldrar. Jag väljer att låta individen genom sitt handlande visa sin lämplighet/olämplighet istället för att diskriminera en hel grupp utifrån vad en i sammanhanget minoritet i den gruppen gör....en minoritet som bland annat kan representeras av Ulrikas dotters pappa.

Det är din uppfattning och den får du stå för....men försök inte knyta an mig till dina egna resonemang och påstå att jag tycker som du!
För dom uppfattningarna som du har skulle jag aldrig kunna stå för i praktiken!
 

Processa tar TID!!!

Skrivet av  Sunrise
Du skriver:
”Jag har ALLTID hävdat att den som i handling visar sig vara olämplig som förälder på olika sätt skall heller inte kunna förväntas få ha fortsatt vårdnad.”

Ziggy, det tar TID att processa!

TID!!!!!!!!!

Det jag är orolig för om alla automatiskt får GV är vad som händer UNDERTIDEN någon processar om EV.

Det är också omöjligt att lägga fram hållbara bevis för att någon är totalt passiv och ointresserad om den personen inte erkänner det själv. En passiv person lämnar inte efter sig hotbrev eller blåmärken. VEM ska ha bevisbördan, Ziggy?

Jag föreslår att vi lägger ner vår diskussion om biologi, filosofi, ekonomi, historia, politik etc. Vi har helt enkelt olika åsikter. (Vi verkar dessutom bägge vara intresserade av såna ämnen så vi kan nog hålla på hur länge och mycket som helst.)

Det är bara EN sak jag vill att du ska försöka förstå och det är hur vansinnigt automatisk GV för ALLA skulle kunna bli.

Börjar ett nytt inlägg här uppe igen.
 

Ulrika! Ursäkta.

Skrivet av  Sunrise
Ulrika, förlåt att jag drog upp det här under din tråd. Jag ska skapa en ny och fortsätta där istället.

Det råkar vara så att sign Ziggy sedan länge har förespråkat automatisk GV tills det går att bevisa att en förälder är olämplig. Alltså GV även för personer i din situation. Ziggy verkar inte förstå hur automatisk GV hade kunnat ställa till med för personer som dig och tyvärr är din situation väldigt vanlig.

Eftersom det finns starka politiska krafter som faktiskt vill driva igenom Automatisk GV så fortsätter jag att ”hugga” när jag läser såna förslag men jag skapar en ny tråd om det nu.

Ursäkta än en gång om jag rörde till din tråd. Var rädd om din EV och Lycka till.
 

Nu börjar du/det bli riktigt förvirrat Sunrise!

Skrivet av  Ziggy
Först ger du dig in och svarar på mitt svar till Ulrika genom att utrycka "förvåning" som du kallade det.....och din förvåning bestod i att du på något sätt hade fått för dig att jag hade samma uppfattning som dig i dessa frågor utifrån mitt svar till Ulrika!
(Vilket jag hoppas att du nu förstått att jag inte har)

Sen ber du om ursäkt till Ulrika för att du gav dig in i den här tråden för att som du skriver:
" Eftersom det finns starka politiska krafter som faktiskt vill driva igenom Automatisk GV så fortsätter jag att ”hugga” när jag läser såna förslag"

Dessutom skriver du här ovan till Ulrika att jag förespråkar:
"GV även för personer i din situation"

När det ju var just att jag inte gjorde det till Ulrika omedelbart i den situation hon är just nu som fick dig att ge dig in i tråden och uttrycka din "förvåning" över det svar jag gav Ulrika!

Nu får du väl faktiskt ta ett brejk och andas genom näsan ett tag för nu har du verkligen snärjt in dig så långt så att du börjar tala emot dig själv.

Hur var det....gav du dig in i tråden för att som du skriver "hugga" när du läser såna förslag. Eller gav du dig in i tråden för att du fick för dig att mina förslag till Ulrika helt plötsligt innebar att jag delade din uppfattning om EV från födseln?

Nu har du liksom lyckats gå varvet runt och bita dig själv i svansen!

Du skriver:
"Ziggy verkar inte förstå hur automatisk GV hade kunnat ställa till med för personer som dig och tyvärr är din situation väldigt vanlig. "

Jag säger:
Och du verkar ju inte ens förstå varken vad jag eller du själv skriver.
I synnerhet inte när du överför mitt svar till Ulrika som bygger på en månårig historik av en bevisad oförmåga av den ena parten att ta sitt föräldraansvar och sen får för dig att jag baserat på det ändrat uppfattning i det jag alltid har sagt från början. Att man får/kan/ska inte underkänna en förlder redan innan ett barn är fött enbart baserat på den förälderns kön och civilstånd. Utan man skall låta individen visa i handling huruvida den är lämplig/olämplig som vårdnadshavare. Vilket i Ulrikas fall har bevisats i flera års tid.
Så jag har fortfarande EXAKT samma ståndpunkt i sakfrågabn och den har jag varit konsekvent med och hållit mig till hela tiden. Du verkar dock sladda runt bland det ena blindskäret efter det andra vid sidan av sakfrågan. Vilket kanske tydligast märks i den här tråden då du inte ens kan ha en ensad uppfattning med dig själv om skälen till varför du hoppade in i den och heller inte klarar av att bestämma dig för på vilket sätt det egentligen var som du tolkade mitt svar till Ulrika.
Just nu har du två diametralt motsatta uppfattningar med dig själv! Så du kanske skall bottna i den debatten med dig själv innan du ger dig vidare så du åtminstone själv vet från vilken utgångspunkt du sen debatterar med mig!
 

Nä men snälla Ziggy

Skrivet av  Sunrise
Ziggy, DU förespråkar automatisk GV tills någon förälder visat sig olämplig, eller hur?

Ditt svar bygger på Ulrikas ”månåriga historik av en bevisad oförmåga av den ena parten att ta sitt föräldraansvar” Japp, och under dessa år tycker DU då att de borde ha haft GV? Det hade de nämligen tvingats ha om det du kämpar för hade varit verkligt.

Om ditt förslag hade varit verkligt hade Ulrika först fått hålla på och processa om EV. Det är en process som jag tycker personer i Ulrikas situation skall slippa gå igenom.

Sen vill jag påpeka att du vet ingenting om hur Ulrikas X ser på saken. Det är mycket möjligt att Ulrika inte kan visa någonting alls. Ord står mot ord (kanske). Du har inte en aning om hur svårt det skulle ha varit för Ulrika att få EV om det du förespråkar varit verklighet.

 

Okidoki!

Skrivet av  Ziggy
Vi säger väl så!
Och du vet tydligen exakt hur det hade varit för Ulrika om dom hade haft GV från födseln för i en paralell värld till den här så har dom haft det och där var du och såg resultatet!

Du vet givetvis också hur Ulrikas ex ser på det idag....det är tydligen bara jag som inte vet!
Vi säger väl så då!

Det som är något förbryllande är fortfarande att du gav dig in i tråden för att på olika sätt påpeka att du trodde jag hade bytt uppfattning för att jag i Ulrikas situation som den ser ut IDAG förespråkade att hon bör låta pappan "visa flagg" och utifrån det läge som är idag visa att han faktiskt vill och kan "vara förälder"....att det var viktigare än att börja med frågan EV/GV.

Sen påstår du därefter att enda anledningen till att du gav dig in i tråden och "högg" på mitt svar var för att jag förespråkade GV!

Logiskt?.....Beats me!......jag har i alla fall svårt att se din röda tråd här!

Det jag vill påpeka för dig är också att all utveckling oftast får lov att ske i flera steg och "områden" som tangeras av en förändring kommer sannolikt också att anpassas.
Därför tycker jag att det blir lite väl torftigt att hela tiden återkomma till att om man införde GV från födseln idag så skulle det innebära "ditt och datt" i olika situationer som i sig då förutsätts vara statiska och helt oförändrade!

För att försöka ge en analogi på den typen av resonemang du för när du skall övertyga mig om hur skadligt det skulle vara med GV så blir det lite som att man inför omläggningen till högertrafik hade debatterat emot den genom att säga:

"Men om alla hade kört på höger sida som du förespråkar så skulle olyckorna öka eftersom förarplatsens placering i fordonet, skyltning, vägmarkering och järnvägsbommar etc. idag är anpassat till vänstertrafik.....så det förstår du väl hur många som skulle fara illa om ditt förslag infördes"

Jo självklart...om man bara en dag bytte från vänster till högertrafik men allt annat som på olika sätt berörs stod kvar statiskt och oförändrat.......självklart hade det smällt mer i trafiken då!

Men det är fortfarande ett torftigt sätt att argumentera mot högertrafik eftersom man då bara säger att man inte kan applicera en unik förändring i ett läge där allt annat är statiskt. Man säger egentligen inte huruvida det kunde vara bra eller dåligt med högertrafik i ett helhetsperspektiv där anpassningar på alla berörda områden har skett!
 

Nu har du spårat ur.

Skrivet av  Sunrise
Nu har du spårat ur, Ziggy. Hoppas du kan vila upp dig under helgen så diskussionerna blir intressantare.

Trevligt att även du tycker att utvecklingen måste ske i flera steg. Då tycker jag, till skillnad från dig, att vi ska utreda hur det här med GV fungerar idag och hur bra barnen egentligen mår av det innan, vi går vidare med automatiks GV för alla, även de som inte har ett förhållande med varandra. Jag tycker det är HELT NÖDVÄNDIGT att analysera konsekvenserna av en förändring innan man tar beslut att genomföra den.

Trevlig helg.
 

Håller helt med

Skrivet av  Malinau
Behöver alltså inte skriva samma sak själv... :-)
 

Tat lugnt

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Man blir ju lätt trött av att läsa sånt barnsligt beteende MEN sent ska syndaren vakna:). Jag skulle ALDRIG släppa i väg barnet rakt av utan kräva en långsam, utvecklad kontakt mellan honom och barnet. Det säger sig väl självt att man inte kan släppa iväg barnet till en främling. På lång sikt är det ju jättebra att pappan kliver fram och tar sitt ansvar om inta annat så för ditt barn skull.
 

Inte ovanligt

Skrivet av  Sunrise
Tyvärr är det här inget ovanligt. Dels att en ny kvinna kan få en pappa att vakna upp. Dels att en pappa vill leka pappa ett tag för att imponera på sin partner. Tyvärr händer det att pappor bara försvinner igen i sådana fall.

Också tyvärr ganka vanligt att pappor ställer krav på juridisk makt, dvs vårdnad, _först_ annars får det vara.

Var rädd om din EV. Att åter få EV efter att först ha haft GV är nästan omöjligt. Låt honom visa först att han är att lita på.
 

tja

Skrivet av  My©
när han nu vill leka pappa efter tre år så får han väl visa att umgänget fungerar under lång tid först, varför inte lika länge som han valt bort sitt barn?
skulle jag vara du skulle jag helt avvakta,vill han ha GV och umgänge får han väl själv komma på att han skall kontakta familjerätten för samtal?

Gör han inte det av egen maskin utan att du berättar det för honom så kan det inte vara mycket bevänt med hans egna vilja att ha en bra kontakt med barnet.

påstår han att inget umgänge utan GV så samma sak där, det säger iaf mej att han vill leka pappa ett tag inte har en önskan om att vara pappa för sn dotter i första hand.

du skall som sagt vara rädd om din EV och vill han dock ha det så är det han som får stämma dej på den och genom familjerätt och domstol försöka få igenom det.

viktigt är att du för dagbok om hur du försökt få dem att ha en kontakt som dock misslyckats i över tre år,för dagbok efterhand nu,vad som sägs och görs i frågan.så du har allt väl dokumenterat.

bra att känna till är att du redan nu kollar upp att du har ett gällande rättskydd i din hemförsäkring som du kan ha rätt att nyttja i fall du måste tvista i tingsrätten om vårdnaden samt hur umgänget skall se ut.Det är ju inte bara att skicka ett barn tvärs över Sverige till en okänd man bara för att han är papperspappa(bio pappa alltså).

vidare är det redan nu bra att känna till att har du som EV några bankkonton för barnet så skall du veta att får han igenom GV så kan du inte förfoga över kontona såsom du vill även om det är "dina" pengar du satt in där.Som en säkerhetsåtgärd om han stämmer dej på GV så skall du isf skaffa ett bankfack och ha pengarna och dyl värdehandlingar där istället även om du förlorar ränta(vilken i sig ändå är löjligt låg så det borde inte göra nån större ekonomiskt avkall på summan du sparat)



 

Artiklar från Familjeliv