Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej igen allihopa

Skrivet av mitzu
Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan men fick så lite svar så jag prövar igen. Min dotters pappa har inte hört av sig på ett år. Han fortsätter dra av på underhållet för hämtning och lämning av henne de helger som han skulle haft henne men det är bara 100kr så jag har inte brytt mig. De var på en resa tillsammans och efter den så kom de överrens om att hon skulle ringa om hon ville vara med honom. När hon ringde så svarade han inte och min dåvarande ringde upp och fick nästan tvinga honom att hämta. Han kom på lördag och lämnade på söndag tidigt. När hon var där blev hon hotad av hans fru att denne skulle "förstöra ..liv om hon kom tillbaka". Dottern vill inte ringa igen men saknar sin pappa. Jag har hela tiden fått uppmuntra deras umgänge men bestämde mig för att denna gång låta dottern bestämma, hon är 11 år. Jag har frågat många gånger om hon vill ringa men nej. Han har lämnat mobilnummer men svarar inte och har vad jag vet köpt en tomt i sin frus hemland dit de planerar att flytta. Han hör inte av sig och det hela är obehagligt. Dottern är rädd för pappa och hans fru men saknar samtidigt pappa och sin lillasyster. Vad ska jag göra? Ska jag begära EV igen? Ska jag ignorera allt? Ska jag ta kontakt med kris och resursteamet igen? Vad tycker ni?
Svar på tråden: Hej igen allihopa

Släpp det

Skrivet av  marib
är mitt råd. Pappan är uppenbarligen allt för ointresserad för att skydda sin dotter mot partnerns påhopp.
Du har gjort vad du kunnat, resten måste vara upp till honom.
Dottern vet att han finns därute och vem han är.
Låt henne prata om pappa och trösta när hon är ledsen, det är altt du KAN göra.
Jag har gv med mina barns far men jag har faktiskt hittills aldrig upplevt att det varit nödvandigt att han skrivit på något alls.
Har hon inget pass så kanske det kan vara läge att skaffa innan han flyttar men annars så låt det vara.
 

Tycker som "marib"

Skrivet av  Malinau
Om det ändå känns som att ensam vårdnad skulle vara av betydelse för att du ska kunna sköta ditt föräldraskap, så kan du väl kontakta honom och fråga om han skriver på frivilligt. Är han så lite intresserad av dottern, så kanske han gör det.

Lagen ger dig för övrigt visst utrymme att agera ändå i vissa lägen om han inte går att nå. Dock krävs att det är mycket viktiga saker och att du verkligen försökt få tag på pappan samt kan bevisa det.
 

Jag pratade med socialen

Skrivet av  mitzu
idag och jag ska på stödsamtal så fort de har tid. Det otäcka är att jag vill inte "väcka den björn som sover", dvs att han plötsligt dyker upp, kräver att dottern ska vara där utan att bry sig om om hon vill.. Jag är egentligen inte intresserad av EV men om han inte finns här och jag inte får tag på honom är det svårt att fatta beslut om skolor och pass om det behövs. Hon har sökt en skola som hon vill gå på men jag får ju inte tag på honom så nu får jag väl prata med soc så får dom hjälpa mig att reda ut detta. Dessutom vill jag att han betalar fullt underhåll och jag medger att det är av ren princip för det är ju en skitsumma men nu är han snart uppe i en tusenlapp och det skulle vara bra om han åtminstone satte in på hennes konto (som vi har tillsammans så ingen kan ta ut utan att den andra godkänner).
 

Bra. Lycka till.

Skrivet av  Sunrise
Bra att du tog kontakt tycker jag. Jag förstår din rädsla att "väcka den björn som sover" men "björnen" kan ju råka vakna ändå av något annat och då är det bra att vara förberedd.

Jag tycker också att du kanske borde prova att få honom att skriva på EV frivilligt. Gör han inte det så hoppas jag att du har samlat bevis, bevis och åter bevis. Bevis är det ända som gäller vid en process.

Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv