Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur funkar det?

Skrivet av korkad mamma
Jag är gift, men separerad sedan ca 1,5 år tillbaka, har två barn med min man, en femåing och en nästan ettåring. Maken lämnade oss fullständigt utan förvarning när lillen ännu inte var född. Jag bodde kvar i det gemensamma hemmet, maken bodde först i lånad lya men köpte sedan en liten lägenhet mycket nära oss. Nu har vi sålt den gemensamma och jag har också flyttat till en mindre.

Femåringen växelbor varannan vecka och det funkar ganska bra. Lillen bor bara med mig.

Jag får båda barnbidragen och där är det stopp.
Jag betaler ALLT till lillen och det mesta till femåringen (vinterkläder, dagis, simskola mm) Jag sparar dessutom till båda barnen, inga stora summor, men varje månad.

Vi har inte ansökt om skilsmässa - det verkar som om maken drar sig för det av rädsla för att behöva betala underhåll - men har man inte som makar också ett ansvar för varandra?

Jag visste ju inte att separationen var på gång förrän den var ett faktum och satt gravid i en för stor och dyr bostad, och sedan nu, föräldraledig, medan han arbetar och tjänar mer än dubbelt så mycket som jag...

Han har EN gång köpt kläder till lillpojken - det är allt. Kanske skall jag tydliggöra att han är far till båda barnen och attdet aldrig rått något tvivel därom.

Vart skall jag vända mig för att veta hur jag skall göra? Är det verkligen sant att han inte behöver betala underhåll för sin son sålänge vi är gifta på pappret? Hur gör man i så fall för att skiljas?
Jag har i det längsta hoppats på någon slags återförening, men nu har han ny flickvän sedan ett tag tillbaka och jag inser att jag ju inte kan sitta och vänta hur länge som helst.

Kan man få underhåll retroaktivt? Och hur bestäms storleken - är det alltid 1173:- eller vad det nu är?
Svar på tråden: Hur funkar det?

Hej

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Hur det funkar med underhåll när man inte är skilld ännu vet jag ej men ring FK dom vet säkert. Ja, underhållet är alltid 1173:- om du inte via domstol får högre, om den andra föräldern har en hög inkomst. Underhåll kan du få retroaktivt 3 månader, om jag inte missminner mig. Om jag vore du så skulle jag kräva att mannen skrev på skillsmässopapper, det var ju ändå han som ville gå eller hur. Om inte, skicka in papper själv. Han behöver inte skriva under, fast jag tror det tar längre tid då. Tänk på att man har minst 6 månaders betänketid när man har småbarn så det kan ta lång tid innan skillsmässan är klar.
 

Gråter

Skrivet av  Sunrise
Jag gråter när jag läser sånt här. Fy &%#¤¤(/%&I/%( för män som beter sig så här.

Jo, ni har som makar ett ansvar för varandra men det är svårt att driva det rent praktiskt.

Jag hoppas verkligen att du fick del av vinsten då ni sålde er gemensamma bostad. Jag tycker _du_ ska ansöka om skilsmässa och bodelning snabbt så han inte hinner placera undan pengar från dig. Så länge som ni är gifta kan han teoretiskt sett skriva över saker på sin nya flickvän för att du inte skall få del av dem.

Bodelning kan du kräva utan att vara skild först.

Din kommun ska ha en familjerådgivning. Du kan vända dig dit så hjälper de dig rätt.

Kolla upp om du kan få juridisk hjälp via din hemförsäkring (fast det är inte så vanligt längre).

Ang. retroaktivt underhåll och skilsmässa instämmer jag i allt Trixie skriver här ovan.

Har ni växelvis boende (VV) så behöver han inte betala underhåll men det är alltid tänkt (i teorin) att man skall dela på kostnaderna efter var och ens förmåga.

Vissa kommuner går med på att dela dagis/fritis räkningen varje månad. Hör med din kommun vad som gäller. Då slipper du tjata på honom.

Kämpa för att få barnen skrivna hos DIG om de inte redan är det. Då är de han som ska stå för resekostnadera mellan er vid. Gå aldrig med på att de skrivs hos honom. Har du barnen skrivna hos dig har du i praktiken lättare att flytta etc.

Jag gråter när jag läser sånt här och önskar att fler män kunde fördöma den här typen av beteende. Män (i alla fall den här typen av män) lyssnar ju mest på andra män.

KRAM! och Lycka till.
 

Kämpa?

Skrivet av  Maja
Vadå "gå aldrig med på att barnen skrivs hos honom"????? Varför inte? Varför hos mamman? Vad menar du med detta? Är pappan farlig på något vis? Och vaddå att om barnen är skrivna hos en så har man lättare att flytta etc? Vad är det du förespråkar? Sabotage av umgänge eller vadå? Tycker att du ska förklara dig.

Dessutom, vad gäller att man "fifflar" över eller bort pengar eller dylikt innan man är skild, så är detta emot lagen! Det finns en lag som reglerar detta, kommer bara inte på vad den heter. Det är olagligt att "fiffla" undan bara för att "slippa dela med sig" med sånt som ingår i gemensamma ägodelar etc innan bodelning! Hör efter med en advokat så ska du få höra att jag har rätt.
 

Suck

Skrivet av  Sunrise
Här har vi en mamma som blivit lämnad på det mest fula sätt man kan tänka sig tycker jag. Hon blev lämnad under graviditeten utan någon som helst föraning eller förklaring. Här har vi en mamma som ändå velat rädda äktenskapet och suttit och väntat på att pappan kanske skulle komma tillbaka. Pappan har inte ens haft kurage nog att begära skilsmässa ev. för han vill slippa betala underhåll. Han verkar både vilja leva med älskarinnan men ändå ha mamman kvar för att utan ersättning ta hand om barnen.

Denna pappa som gör så här mot sin fru och barn tycker jag helt klart verkar olämplig som boförälder. Ja, jag tror att en pappa som så helt saknar kurage och moral kan vara skadlig för barnen. Kort sagt: en pappa som är så omogen och egoistisk är inte lämplig. Därmed har jag inte sagt att alla pappor som kräver skilsmässa är olämpliga.

Att göma undan tillgångar är visserligen (kanske) olagligt men väldigt svårt att bevisa. Därför varnar jag till att vara på sin vakt.
 

Jadu...

Skrivet av  Ziggy
....det finns folk till allt. Vill inte skiljas men vill bo separerat och ha en ny flickvän?!?!?!?!
Tycker det är bra att du nu insett att en återförening nog inte är så sannolik och bestämt dig för att fullfälja den separation/skilsmässa som ni i praktiken påbörjade för 1,5 år sedan.

Vill passa på att säga att jag känner med dig kring det svåra med att bli lämnad helt utan förvarning då jag har liknande erfarenheter då min fru plötsligt en dag deklarerade att hon hellre "sov" bredvid någon annan och därför ville separera/skiljas så snart som möjligt. Också utan "förvarning" och även utan att än idag två år senare kunna ange något "fel" på den relation hon ville lämna utan det "bara var så" och fanns "inget att göra".
"Jag kan ju inte rå för vad jag känner!?!?!?!"
(För övrigt en klassisk kommentar när man inte vill ta ansvar för sitt eget handlande och sina egna val. En kommentar som du nog kanske också hört alltför många gånger).

Över till det mer praktiska:
Man har alltid ett gemensamt försörjningsansvar för de gemensamma barnen som föräldrar. Så länge man är gift så "förväntas" detta fungera av sig självt. Därför utgår ingen underhållsskyldighet inom äktenskapet. Så hur du skall lösa det problem du har idag och retroaktivt kan ju vara en något knivig fråga att lösa där jag inte har några bra råd att ge.
Hur löser man det om man är gift, bor ihop och den ena föräldern "vägrar" bidra till barnens försörjning? Ingen aning.....svårt att "stämma" i det läget!

Däremot så kan du med stöd av en i tingsrätten registrerad skilsmässoansökan plus eventuella personbevis med folkbokföringsadresser etc. ansöka om underhåll. Och i ditt fall torde ju det bli via Försäkringskassan eftersom du redan nu har problem med att få honom att stå för sin del av kostnaden.

En skilsmässoansökan är självklart bra om ni gemensamt skriver på och skickar in till eran tingsrätt. Men det är inget krav. Du kan skicka in den själv och sen kommer han att delges en "stämning till skillsmässa" av tingsrätten. Och sen går processen vidare.

Vad avser underhåll så har du inte "rätt" till något vad avser 5-åringen så länge han bor 50/50. Men märk väl att då skall ni också stå för 50/50 av kostnaderna. Där ska ju barnbidraget beaktas också. Antingen delar ni 50/50 på allt inklusive barnbidrag om det skall vara rättvist, (obs. någon kommer kanske att klanka nu och säga att eftersom du är mamma och barnbidraget betalas ut till dig så har du ingen juridisk skyldighet att dela med dig av detta, vilket stämmer. Men under förutsättning att man delar ALLT solidariskt 50/50 kring ett barn så rekommenderar åtminstone jag att man solidarikst delar även bb)

Alternativet är att du behåller bb och i och med detta "tar" 950 kr mer av de gemensamma kostnaderna och att ni sen delar solidariskt på resten.

För det mindre barnet skall du självklart ha underhåll i enlighet med den boendefördelning du redovisat nu. Så se till att skicka in en skilsmässoansökan snarast så att du sen när den är registrerad kan söka underhåll.

Jag rekommenderar dig även att få tillstånd en formell bodelning snarast möjligt om detta inte är gjort. Som det är nu så har ni faktiskt fortfarande "gemensam" ekonomi vilket kan innebära problem i och med att ni i praktiken varit separerade i 1,5 år och att han kasnke till och med blir sambo med sin nya flickvän vad det lider. (Om dom inte redan är det....det kunde jag inte utläsa)

Har ni varit på familjerätten för samarbetssamtal?
Annars kan det ju vara något att försöka med för att bland annat få hjälp och stöd att skriva avtal runt överenskommelser i samband med skilsmässan. Det verkar som att det skulle vara en god idé för dig att i framtiden ha stöd av att ha "formaliserat" era överenskommelser mht till hur din man agerat hittills!

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!

 

Förutom andra svar

Skrivet av  Malinau
Usch, vilken ledsam sits du hamnat i. Håller med i de andras inlägg i stort och vill bara göra ett tillägg: Innan du lämnar in din ansökan om äktenskapsskillnad, kontakta en bodelningsadvokat och säkra att det blir rätt från början med tanke på hur mycket som verkar vara utestående mellan er. Du behöver förmodligen förr eller senare någon hjälp med detta som kan vara lite snårigt, så jag rekommenderar dig varmt att ta den hjälpen direkt från början.

Hoppas att det blir bra!
 

Artiklar från Familjeliv