Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att flytta ifrån mamma o barn

Skrivet av Bara en mor
Har följt debatten härinne ett tag. Vore intressant höra vad ni tycker om pappor som flyttar ifrån sina fruar/sambosar och barn. För det är just det jag undrar över.... Hur kan så många härinne säga att mannen flyttade ifrån sitt barn? För det var väl ändå kvinnan han flyttade ifrån? Eller innefattade detta beslut barnet per automatik?
Svar på tråden: Att flytta ifrån mamma o barn

jag tycker det beror på avståndet..

Skrivet av  Ellen...
flyttar man inte så långt så att ett umgänge med barnen funkar fortfarande efter flytten så flyttar man ju bara från sin fru/sambo o inte från barnen..men gör man som exet..flyttar till andra sidan jordklotet så flyttar man ju från barnen..inte bara från mig för det hade han ju gjort om han så bara hade flyttat 100 meter..flyttar man tusentals mil så flyttar man från barnen i första hand..
 

Förtydligande.....

Skrivet av  Bara en mor
Ellen, i ditt fall så faller sig detta ganska naturligt.... Jag tänkte kanske närmast på vissa människors syn på en skilsmässa. Jag uttryckte mig nog väldigt oklart. Jag har själv en bonusdotter. Hon brukar prata om hur det var innan pappa flyttade ifrån mamma OCH henne.... Detta barn bor ändå halva tiden hos mamma och halva tiden hos pappa. Har en känsla av att det är hennes mor som har den synen på det hela.
Sen har jag också märkt att vissa härinne tycker att mannen fåt skylla sig själv att han inte får ha något umgänge med sitt barn. Det var ju ändå HAN som flyttade ifrån mamman OCH barnet.
 

det är väl så det är?..

Skrivet av  Ellen...
om barnet bor kvar med mamman o pappan flyttar ut så blir det ju att pappan har flyttat för barnet..oavsett om barnet sen bor med pappa halva tiden..hade barnet bott kvar med pappan o mamman flyttat så hade säkert barnet pratat om hur det var innan mamman flyttat ut..

jag tycker inte föräldrar skall skylla sig själva om de inte får nåt umgänge med sina barn efter att de har flyttat ut..det snackas om att kvinnan måste få "läka" sina sårade känslor o.s.v först o sedan efter det så skall pappan kanske få umgänge med barnen..precis som om det alltid är män som gör fel o är boven i alla seperationsdraman..och precis som om barn får/skall användas som "läkemedel" för sårade känslor..de flesta pappor flyttar inte från sina barn utan från sin partner..samma sak när kvinnor flyttar ut..tror de flesta föräldrar skulle vilja ta med barnen när de flyttar men för barnen brukar det bäst att få stanna kvar i sin invanda miljö..
 

Är det verkligen så?

Skrivet av  Bara en mor
Jag flyttade själv ifrån mina barns far. Vi har sedan första början haft växelvis boende för barnen. Jag har aldrig någonsin hört de säga att jag skulle ha flyttat ifrån dem...
Däremot kan de prata om saker som hände när mamma och pappa bodde ihop.
Handlar det egentligen inte om attityder. Att barn har lika rätt till sina bägge föräldrar. Att mamma och pappa är lika viktiga fast på olika sätt. *en fundering bara*
 

Om en FÖRÄLDER...

Skrivet av  Ziggy
.....flyttar så låmgt bort geografiskt eller mentalt så att kontakten och umgänget med barnet/barnen blir lidande......då tycker jag att man kan tala om att flytta ifrån sina barn.

I övriga fall är det väl bara sin partner man i så fall flyttar ifrån?

Omvänt så kan ju en FÖRÄLDER flytta med sina barn så att avståndet till den andre föräldern gör att deras kontakt och umgänge blir lidande.....och då kan man väl säga att den FÖRÄLDERN flyttat barnet/barnen från den andre FÖRÄLDERN........vilket gentemot barnen och är lika illa som det är när en FÖRÄLDER flyttar från sina barn.
 

Beror väl på hur man _hanterar_ situationen

Skrivet av  marib
om den ivägflyttade helt enkelt börjar leva singel liv och totalt glömmer bort barnen h*n satt till världen så anser jag att man flyttat ifrån barnen också.
 

Olika

Skrivet av  Sunrise
Det beror väl på från separation till separation.

Nog vet jag många pappor som framförallt flyttat från barnen. De finns många som utryckligen flyttat ifrån koliknätter och trotsåldern. Hade de inte fått barn hade de säkert levt kvar med sin partner. I DE fallen handlar det ju verkligen om att flytta ifrån mamman OCH barnen.

 

Artiklar från Familjeliv