Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EV/GV Enkät

Skrivet av Nykter pappa idag
Hej Alla!
Skummade igenom inläggen längre ner och tyckte debatten var intresant. Men vill gärna se hur andra ställer sig här.

Så till frågan.
Tycker ni att det ska vara GV eller Ev av mamman från start?
Svar på tråden: EV/GV Enkät

Svarar själv.

Skrivet av  Nykter pappa idag
Jag tycker det ska vara GV från start om bägge i det skedet anses vara lämpliga som förälder.
 

GV självklart!

Skrivet av  Bara en mor
Varför skulle den ena föräldern vara mer förälder från början än den andra?
 

Svarar GV....

Skrivet av  Ziggy
....och gjorde väl ingen förvånad i och med det!
"Bara en mor" hade en motivering härovan som även min jury kan använda! :-)
 

GV..

Skrivet av  Ellen...
om föräldrarna bor ihop..
 

EV...

Skrivet av  Tweedy
om man är ensam mamma, dvs inte bor ihop med pappan. Annars GV.
 

Beror lite på

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Om mamman är ensam från start så tycker jag att hon ska ha EV annars naturligtvis GV.
 

lite mer

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
jag tänker att den ensamma mamman kan få problem om pappan inte "finns" för man måste ju vara två för att skriva på papper mm. Är liiite dåligt insatt i hur juridiken fungerar kring detta med från start ensamma mammor, så jag ska nog vara lite försiktig när jag uttalar mig:).
 

Beror på här också

Skrivet av  marib
GV om man bor ihop eller åtminstone gjorde det när barnet blev till.
Annars EV för mamman
 

GV om föräldrarna är sammanboende...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... annars EV till mamman.
 

hmmm/skrämmande

Skrivet av  Nykter pappa idag
lite skrämmande svar tycker jag på denna enkät.

Det är ok att det är gemensam vårdnad från start om bägge anses som lämpliga föräldrar och bor ihop.

Men om dom skills av någon anledning så är tydligen inte pappan lämplig förälder längre och därför ska mamman ha ensam vårdnad.

Jag trodde att man skildes från sin partner om det inte fungerade att bo/leva ihop. En bra förälder kan man väl vara fast man inte bor ihop.

Även skrämmande att det anses att det är självklart att mamman är den solklara ensamvårdnaden vid skilsmässa.

Skrämmande :-(
 

Jag tolkar det faktiskt...

Skrivet av  Ziggy
....som att de som svarat EV til ensamma mammor menar i de fall föräldrarna inte bor ihop vid barnets födelse. Vilket jag i och för sig också vänder mig emot som du troligen har märkt i inlägg tidigare.

Men med den tolkningen blir det ju inte lika skrämmande....eftersom det är så det är idag....och till och med "värre" eftersom även sammanboende men ej gifta föräldrar innebär EV till mamman.

Jag tolkar det snarare liiite positivt då flertalet tycker att det borde vara automatisk GV om man bor ihop oavsett om man är gift eller inte....vilket ju är en "förbättring mot idag!

Men om det är enligt din tolkning så håller jag med dig.....då är det väldigt skrämmande!
 

så menade inte jag alls..

Skrivet av  Ellen...
jag svarade på den frågan du ställde..alltså GV eller EV till mamman från start..

klart att det skall vara GV även efter att de flyttat isär..(utgår från att båda är lämpliga..)
 

Precis som Ellen...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... menar jag att mamman ska få EV om föräldrarna inte bor ihop vid barnets födelse. Om sammanboende föräldrar separerar senare i livet finns ingen anledning att automatiskt ändra GV till EV! Jag tycker alltså att sammanboende, såväl som gifta, föräldrar ska ha GV från början, men om mamman är ensam redan från start tycker jag hon ska ha EV precis som idag. Många gånger ska det ju till en faderskapsutredning osv i såna fall och är föräldrarna inte sammanboende när barnet föds är det inte ovanligt att det är en helt oplanerad graviditet där relationerna och pappans intresse är svala.
 

Jag vet inte

Skrivet av  Eszter
vad som är vanligast när föräldrarna inte bor tillsammans i Sverige, men det finns ju en del som är särbo och det finns väl dom som inte har en direkt relation, men som inte har problem med att vara föräldrar ändå. Pappan kan väl vara intresserad i de här fallen. Men om föräldrarna inte har en relation överhuvudtaget, att graviditeten blev till i fyllan och villan, eller efter ett engångstillfälle, så kan det kanske vara problem. Sen har kanske en och annan kvinna också gjort sig gravid med någon man där hon vill ha barn med honom, men han vill inte (han är ex.vis gift).

Man kunde kanske tänka sig att vårdnaden först blev EV till mamman och sen, efter en tid (automatisk) GV om ingen protesterar emot det. Men jag tycker att det borde vara automatisk GV efter faderskapsfastställelsen. Jag tycker inte att barn ska behöva få olika vårdnad bara för att föräldrarna är gifta eller inte, sammanbor eller inte, har en relation eller inte, hatar varandra eller älskar varandra, o s v. Däremot kan ju en av föräldrarna vara olämplig, även mamman kan vara olämplig och då är det en sak för domstol eller socialen att avgöra vårdnadsfrågan efter en stämning från en av föräldrarna. Jag tycker att man vid automatisk vårdnad till mamman utgår från att hon automatiskt är lämplig och det är hon kanske inte om hon knarkar, super, är psykiskt sjuk, utvecklingsstörd, prostituerad eller var det nu kan vara. Därför tycker jag att utgångspunkten bör vara GV och sen kan föräldrarna stämma varandra på EV om de skulle vilja det.
 

EV

Skrivet av  Sunrise
EV när föräldrarna inte är ett par. GV för gifta.

Lever man i ett förhållande och pappan lämnar sin gravida partner tycker jag mamman SKA ha EV. Det är ett enormt svek att lämna någon just under graviditeten. Jag tycker det vittnar om egoism samt en stor brist på mognad och ansvarstagande hos en "pappa" som gör så. Bryr man sig om sina medmänniskor och sina barn så kan man lugnt ge förhållandet chansen i något år till.

Även män ska tänka efter innan VEM de väljer att skaffa barn med.

 

En fråga?

Skrivet av  Ziggy
Bara för att få ett förtydligande så jag vet om du eventuellt "svängt" lite i din uppfattning.

"GV för gifta".....fattar jag fortfarande solklart!

Men "EV när föräldrarna inte är ett par"?
Innebär det att du nu tycker att föräldrar som är ett par skall ha automatisk GV?

För i så fall har vi ju jämkat ihop vår debatt ganska långt. Då kan alltså sambo och särboföräldrar få GV direkt. Kvar att diskutera står alltså särboföräldrar där ena eller bägge parter hävdar att dom INTE är ett par.

Obs! Ingen kritik eller ironi överhuvudtaget utan jag vill verkligen ha ett förtydligande så jag inte missuppfattat att du nu eventuellt har ändrat ståndpunkt i frågan. Det förenklar ju debatten avsevärt. Fram tills du förtydligat så behåller jag fortfarande uppfattningen att du står kvar vid vad du ursprungligen uttryckt. GV enbart för gifta föräldrar och i alla andra situationer EV för mamman.
 

Automatisk GV

Skrivet av  Eszter
verkar vara enklast. Båda föräldrarna har vårdnaden vid barnets födelse oberoende om de är gifta eller ej. Sen är det upp till den som vill ha ensam vårdnad att anmäla det till domstol eller socialen.

Det finns ju många gifta föräldrar som är olämpliga, men de får ändå vårdnaden med automatik. Jag förstår inte riktigt poängen med att mamman automatiskt ska ha vårdnaden om föräldrarna inte är gifta. Då måste ju pappan lämna in en stämningsansökan på att få vårdnaden han också.
 

Gemensam vårdnad.

Skrivet av  jur.
Gifta föräldrar har sedan länge gemensam vårdnad om sina gemensamma barn. Samma sak ska gälla för barn som föds in i äktenskapsliknande förhållanden.
För barn som föds utanför äktenskapsliknande förhållanden bör socialtjänsten göra en utredning i samband med faderskapsutredningen. Finner socialtjänsten inget anmärkningsvärt så ska presumtionen vara gemensam vårdnad.
För att upplösa en gemensam vårdnad ska det i domstol bevisas att gemensam vårdnad inte är för barnets bästa. Att föräldrarna är överens i frågan ska inte anses vara skäl nog, då rätten ska se till barnets bästa, inte föräldrarnas.
 

?

Skrivet av  Sunrise
Menar du att det borde vara så här eller menar du att det ÄR så här idag?

I vilket fall som helst så är det där med barns bästa väldigt subjektivt och ingenting som jurister har tillräcklig kunskap att kunna bedöma idag. I så fall måste vi inrätta specialdomstolar samt ge barnet ett eget ombud.
 

Läs innantill.

Skrivet av  jur.
Automatisk gemensam vårdnad gäller sedan länge, men endast för gifta föräldrar. Barn födda utanför äktenskapet har endast modern som vårdnadshavare.
Jag har svårt att förstå skillnaden varför gifta fäder ska ha vårdnad om sitt barn, medan fäder som lever under äktenskapsliknande förhållanden inte ska få det. Det naturliga vore att inte göra någon skillnad. Lever kvinnan och mannen under äktenskapsliknande förhållanden, men ej är gifta, så ska mannen skriva på ett faderskapserkännande, vilket en med modern gift far ej behöver göra.
Det avspeglar tydligt den attityd samhället har mot föräldrar som inte är gifta men lever under äktenskapsliknande förhållanden. Ur familjerättslig synpunkt bör de jämställas, oavsett civilstånd.

Så är det alltså inte idag.

Vid en skilsmässa eller separation ska också samma kriterier gälla för upphävande av gemensam vårdnad.
En före detta gift fader, eller moder, ska inte ha
lättare att behålla vårdnaden på grund av ett tidigare civilstånd som gift, medan en förälder som endast levt under äktenskapsliknande förhållanden ska ha lättare att fråntas vårdnad.

Det är mycket svårt att motivera varför vårdnaden ska vara beroende av om det funnits ett äktenskapsbevis eller inte, utifrån barnets bästa.

 

Gemensam

Skrivet av  mitzu
Man ska väl ändå utgå från att alla människor är lika dåliga eller goda föräldrar oavsett kön? Att döma någon på förhand pga könet är diskriminerande och kränkande. Att bara gifta pappor får gemensam vårdnad är fossila lämningar från en förhistorisk tid anser jag. Att få pappor och mammor att samarbeta runt barnen börjar och slutar med att göra båda medvetna om att de är viktiga och självklara i barnens liv båda två.
 

Artiklar från Familjeliv