Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Studiemedel och umgängesresor

Skrivet av bettis
Hej!
Jag har skrivit här förrut men nu mår jag jättedåligt! Antagligen blir det någon form av tvist - pojken är 14,5 och går i 9:an.
Min inkomst har drastiskt ändrats sedan 1 år tillbaka då jag började studera. Innan dess har jag stått för umgängesresor till den sk biofadern. Nu har jag inte råd men har betalat 2 resor ändå när jag arbetat extra.
Nu krävs jag på nästa resa men jag vet inte hur jag ska få ihop några pengar. Jag jobbar visserligen extra men har inte fått ett enda pass denna vecka. Mina studiemedel ska räcka till min familjs bostad, resor till studieorten, övernattningslägenhet + barnen. Det går bra men det finns inte något extra utrymme.
Det finns inget avtal.
Hur ska jag göra? Det är 45 mil att resa. Kan också tillägga att jag tidigare efterskänkt 70000 som han var skyldig mig efter separationen. Det har förstås inget med dagens situation att göra men det smärtar mig att bli det svarta fåret i alla lägen.
Funderar nu på att sluta studera fast jag ÄLSKAR det! Jag vill inte ha bråk.
Hur skulle ni göra! SNÄLLA SVARA!
Svar på tråden: Studiemedel och umgängesresor

Jag skulle

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
undvika en tvist och ansöka om pengarna från någon fond, så har jag gjort hittills, även fast det är han som valt att bosätta sig 30 mil bort och dessutom har 2 inkomster..

Men, vill man så går det säkert att driva ärendet i rätten.
 

Saken är den att

Skrivet av  bettis
jag gjort ALLT jag kan ekonomiskt under de 14 åren som gått. Jag ska ta mig en funderare om hur jag ska göra i framtiden och kanske kontakta familjerätten (igen).
 

Okej,

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
eftersom jag inte hade några bakgrundsfakta antog jag att du sökte en akut lösning på problemet, därav rådet att söka ekonomiskt bistånd ur fonder.

Men det hjälper dig bara provisoriskt, om du har ork och kraft att ta dig an problemet för att kunna fullfölja dina studier utan att ha en personlig ekonomisk konkurs liggandes över dina axlar så är det väl bra om du kontaktar någon kummunal instans för att rådgöra om framtida permanenta lösningar.

Inte för att jag vet om det gör någon nytta, du verkar redan ha haft med dem att göra och fortfarande står du som den "huvudansvariga" som åker på att betala resorna för att bidra till umgänge mellan far/son.

Jag sitter i en liknande situation, och pappan till mina barn VET att det är han som ska stå för betalning av resorna, ändå tigger han om att jag skall betala hälften. Utpressning kallar jag det för, men för att inte barnen ska bli lidande av hans resonemang och ursäkter bekostar jag mer än gärna de få tillfällen de får resa dit.

Lycka till!
 

Blev nyfiken

Skrivet av  Kakan
var hittar man sådana fonder? Skulle behöva ansöka själv...
 

Vi resonerar nog lika

Skrivet av  bettis
Jag har alltid betalat trots att han borde gjort det. Familjerätten tycker att jag egentligen inte kan göra mer. De tycker att det är upp till umgängesföräldrn nu. Jag vill bara inte ha en konflikt. Enklare att betala så att säga. Jag hindrar ALDRIG något umgänge och betalar när jag jobbat extra.
Har nu efter en natts funderande kommit fram till att inte vara så snäll som jag varit i 15! år nu. Han får själv stå för sitt handlande - åker t.ex på semesterresor istället. Jag hjälper till när jag kan punkt slut.
Tack får ditt svar! kram
 

Kakan..

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
...svårt att svara på eftersom jag inte vet var du befinner dig. De flesta fonder kräver att man ska uppfylla vissa kriterier för att ha möjlighet att ansöka. Exempelvis beroende på boendeort, studier, familjesituation, sjukdom och liknande.

Så ta en dag på biblioteket och lusläs stora fondboken (som inte brukar vara till utlåning) så hittar du nog ett antal fonder som passar dig.
 

Tack, ska kolla! *imt*

Skrivet av  Kakan
a
 

bettis..

Skrivet av  Jenny Oliver-den late kocken
..jag förstår vad du menar när du säger att du inte vill ha konflikt, men av det jag förstått av din beskrivning hittills så verkar en konflikt svår att undvika?

Vilka hans ursäkter än är för att få dig att betala resorna är inte relevant, antingen driver du frågan/problemet vidare med hjälp av högre instanser och skriftliga beslut (vilket iofs inte heller alltid hjälper), eller så låter du det vara och står över hans idioti. Det handlar mindre om din "snällhet" och din stolthet eller hur mycket du klarar av att låta dig provoceras, mer om att se till dem fakta man redan har och göra det bästa av situationen.

Hur som, lycka till!


 

Hej min vän!

Skrivet av  engeltina
Nu har jag läst och förstår att du har ännu mer kring dig än jag trodde (och jag tyckte det räckte innan *kram*).
Mailar.
 

Tack!

Skrivet av  bettis
du är för go!
kram
 

Är det du som är boförälder?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Om du har barnet skrivet hos dig behöver du bara bidra till resor i mån av ekonomiskt utrymme. Du ska självklart inte behöva ge upp dina studier för att kunna skicka sonen till pappa! Prata med familjerätten om vad som gäller.
 

Ja

Skrivet av  bettis
Jag har sonen här hos mig. Dessa "hot" har uppkommit av och till i snart 15(!) år. Givetvis mest andra hot som kan "skada" mig genom att jag blir ledsen - advokater och familjerätt har varit inkopplade massvis av gånger. Eftersom jag inte motsätter mig något umgänge överhuvudtaget och dessutom betalat om sonens biofar velat ha dit sonen. Efter massvis av tjafs ändå så har sonen själv kontakten med biofadern nu och kan själv tillsammans med biofadern bestämma när han ska resa. Han ska ju snart börja på gymnasiet. Tidigare har att man ska betala efter ekonomisk förmåga gällt dvs. jag har betalt allt eftersom jag haft råd.(och för att slippa alla elaka påhopp) Nu har jag inte det men då gäller inte samma princip alls tydligen.
Tack för din tid!
 

Artiklar från Familjeliv