Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lyssna på detta, forts från resvägar på s.2. Långt

Skrivet av vimsan
Dottern skulle åka ner i helgen till pappan men han har vägrat att skjutsa hem henne, 20 mil. Hon åker buss ner och hon vill inte åka tåg hem.

På onsdagen ringer han och tjatar att hon ska åka tåg och hon säger hela tiden jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte hela tiden. Han säger att det är annorlunda nu när han har gift sig, att frun inte vill förlora honom och att båda utsätts för fara när han skjutsar hem henne med bil. Frun vill inte att han kör henne hem. Han tycker att flickan ska åka tåg mot hennes vilja och att frun ska få bestämma att han inte får sköta det som han gjort tidigare. När dottern gråter i telefonen så tar jag till slut över och säger åt honom att sluta tjata och att hon inte kommer ner i helgen. Han säger då att jag påverkar henne till att hon inte vill åka tåg. Till slut ber jag honom dra åt....... och lägger på luren.

På torsdagen ringern frun och tjatar lika mycket. Hon undrar vem som har tutat i flickan att hon inte ska åka tåg. Hon säger att hon inte kan leva utan pappan om någon skulle hända honom. Hon vill inte att han ska sätta sig i bilen och skjuta hem henne utan hon vill att flickan ska överväga att åka tåg ändå.

Flickan vägrar att åka ner och är jätteledsen över att frun har "tagit" hennes pappa ifrån henne.

Börjar undra hur det skulle se ut om alla nygifta fruar vägrar att släppa ut sina män på vägen. Eller har hon fått som hon velat nu, full bestämmanderätt och 100% ägandeskap om sin nya?

I så fall vill inte min sambo heller att jag ska ut på vägarna, höggravid och med ett litet barn hemma.

Att det kan bli en sådan skillnad när det gäller sin dotter bara av att gifta sig, tycker det är fruktansvärt hur han har blivit påverkad.

Tycker att han borde pratat med mig först och resonerat hur vi ska lösa detta. Möjligen att jag kan tänka mig att köra halva vägen dom helger hon är där och att kanske hon åker dit mer sällan (även om har har lovat att stå för resorna), men med deras resonemang blir jag ärligt förbannad över hur dottern blir behandlad, det är ju hon som kommer i kläm.
Svar på tråden: Lyssna på detta, forts från resvägar på s.2. Långt

Men jag blir så less

Skrivet av  Joa
vad är det med endel män? Som låter en ny kvinna bestämma? Just den här anledningen var ju dessutom rent barnslig! För att HON inte vill förlora sin man i en bilolycka??? Som om man inte kan dö om man backar ut bilen från uppfarten till huset om en annan bil mosar in i en!!
 

Precis

Skrivet av  vimsan
så säger dottern också, hur kan ha då ta bilen i stan till jobbet, man kan ju dö då också.....
 

Fy..

Skrivet av  Joa
vad trist för dig! jag hoppas han vaknar till liv och inser hur fel det blir!
 

Tänka sig.....

Skrivet av  Ziggy
....att dom där tendenserna kan jag ibland se hos min exfru också sedan hon blev sambo......men inte är hon man så vitt jag vet.....strange? :-)
 

Men jag menade ju

Skrivet av  Joa
naturligtvis att det kan vara båda kön som beter sig såhär...jag skrev MÄN bara för att det var en MAN i det här fallet- jag har hört om kvinnor oxå som beter sig såhär så det var inte så jag menade :)
 

Jomen det förstår ju...

Skrivet av  Ziggy
....jag också. Det var därför jag hjälpte dig att förtydliga....*sa han och log*

Nejmen det är lugnt.....du såg väl min lilla :-) i inlägget?

 

Bra!

Skrivet av  Joa
Då är jag med :) Jag är så orolig att mina inlägg ska missuppfattas för jag vill ingen nåt illa *sa hon och log*
 

Är nog snarare....

Skrivet av  Ziggy
....jag som lyckades få dig att missuppfatta mig!
Ibland går det per automatik att jag skriver nåt litet mer "lättsamt" och kanske "ironiskt" utan att tänka så mysket på det. Kanske för att det som skrivs här oftast är väldugt allvarliga fågor och ibland kand det även vara ganska "heta" debatter.

Och då slinker det in något sånt där ibland när någon annan lagt upp bollen på "straffpunkten" framför öppet mål.....utan att jag själv tänker på att med det "trubbiga" skriftspråket så kanske inte alla förstår att jag skriver det med ett leende och inte alls med något allvar!

Ursäkta om jag gjorde dig fundersam huruvida jag tog illa upp......det var inte alls min mening!

Jag tror att alla "normalt" tänkande individer inser att det finns människor av alla typer, kvaliteter och sorter i båda könen så det hade inte så mycket med det att göra egentligen......sorry igen! :-)
 

Ok :) *imt*

Skrivet av  Joa
t
 

Frågan kvarstår ännu...

Skrivet av  Eva
... om var skillnaden på buss och tåg ligger. Så länge inget byte sker, spelar det väl ingen roll hur man färdas.

Åka 40 mil trött _är_ ingen plan. Det är knappast 20 mil heller. Jag tror fortfarande varken du eller fadern eller nya frun vill leva med tanken på att en av dem eller båda råkar ut för en olycka pga en trött förare. Det handlar inte för ett ögonblick om ägande av fadern, utan om _säkerhet_. Faderns _och_ barnets.

Ärligt talat börjar detta låta mer som en kamp mellan två föräldrar som tagit detta som en prestigefajt än något annat. Det finns ingen skillnad i färdsättet buss och tåg, så vem har tösen fått idén från att tåget skulle vara "farligt"..?
 

Är benägen att....

Skrivet av  Ziggy
....hålla med där!

Så vitt jag förstått så har dottern inte åket tåg tidigare och då "råkat ut för nåt". Så "rädlsan" mot att åka tåg kan rimligen inte komma från henne själv. Den lär ju inte komma från pappan och hans nya fru heller eftersom dom vill att dottern skall åka tåg istället för att tvingas till långkörningar med bil efter en umgängeshelg.

Återstår alltså kanske för vimsan att först ta sig en funderare på vad/vem som fått dottern att känna en motvilja mot att åka tåg och sen försöka motverka den motviljan.

I övrigt tycker jag som du att det verkar mer vara en "prestigekamp" mellan mamma, pappa, pappas "nya" osv. Och på något sätt verkar det som att dottern påverkats av detta och själv fått en ganska irationell motvilja mot att åka tåg utan särskild anledning. Om ingen har "sagt åt" henne att det är "farligt" att åka tåg så tror jag ärligt talat inte att hon haft någon mer motvilja mot det än att som nu åka buss på egen hand.

Om vi dessutom lägger på den neutrala parametern "olycksstatistik" så kan man ju lätt konstatera att tåget är avsevärt säkrare än både bil och buss!
 

Hon tycker

Skrivet av  vimsan
att känslan av att åka tåg är otäck. Skakningar och att vagnarna inte riktigt "sitter ihop". Kan tillägga att jag inte alls "påverkat" henne till något negativt med tågåkning utan hon har provat på det en gång tidigare, då en kort sträcka, och hon vill absolut inte färdas på det sättet.

Det handlar också om att hon tycker det blir jobbigt att åka så mycket ensam varannan helg, det handlar om över 5 timmar. Hon vill ha sällskap av pappan en väg, då hon vill utnyttja tiden med honom.

Någon kamp kan jag då inte kalla detta, jag ser ju hur dottern lider och tycker det är jobbigt att pappan valt frun istället för henne, det är inte bara detta, utan det handlar även om andra saker som jag inte tagit upp här.
 

Men du?

Skrivet av  Ziggy
Varför inte komma med ett "vattentätt" förslag till pappan då så dom borde få svårt att argumentera emot åtminstone med dom argument dom hittils framfört!

Förslaget från mig är följande:
Pappan kan väl åka med dottern på tåget och tillbaka sen......det skulle lösa följande:

1) Pappan som anför att han är för trött för att köra bil kan ju knappast använda detta som argument mot att sitta på tåg.

2) Pappans nya fru som anför ett irationellt argument avseende riskerna med bilkörningen kan ju knappast heller använda det som invändning mot att han och dottern åker tåg.

3) Dottern som vill ha mer tid med pappan får det i och med att dom åker tåg tillsammans där dom dessutom kan "umgås" mer än när han sitter bakom ratten på en bil. Dessutom kan hon då "vänjas" vid att åka tåg. För om en 10-åring som gladeligen åker buss själv den sträckan är "rädd" för att åka tåg så ser jag det som att det är något man i så fall borde kunna "jobba" bort. Rädslan mot tåg är ju inte riktigt "rationell" och det kan ju vara bra för framtiden och andra sammanhang om hon får en mer balanserad upplevelse om vad en tågresa innebär.

Genom att föreslå detta så får du två alternativ tillbaka:
1) Antingen genomförs det och då är det en "vinna/vinna"- situation där alla parter får lösningen på de "motargument" som förs fram idag.
Problemet löst med andra ord!

2) Det är inte kring bilresandet som skon klämmer utan pappan och hans nya tycker att det tar för mycket tid. Och om så är fallet så har dom målat in sig i ett hörn och måste i så fall framföra det som motargument mot den "gemensamma" tåglösningen. Och då är ju åtminstone korten på bordet och ni kan föra diskussionen runt "sakproblemet". Dvs. pappans umgängestid med dottern och hur denna påverkas negativt av hans nya "livssituation" iatället för att som nu fastna i diskussioner kring dotterns tågrädsla.

Om jag vore du så skulle jag föreslå detta och sen ligger bollen på pappans planhalva att "bekänna färg"!

Lycka till!
 

Bra tänkt!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Mycket bra inlägg!
 

Ja du....

Skrivet av  Ziggy
....ibland händer det att det blixtrar till däruppe ovanför axelhöjd! *garvar*

(Alltför ofta kanske min exfru tycker då det väl även där hänt att hon "målat in sig i hörn" med olika irrationella argument som "dolt" den egentliga anledning men som sen med lite "omvänd logik och psykologi" kommit tillbaks och bitit henne i svansen. Med följden att hon inte kunnat göra annat än att svara "JA" till ett förslag på lösning! Brukar oftast vara en avsevärt bättre metod än "konfrontation")
 

Klockrent Ziggy

Skrivet av  marib
ett synnerligen genomtänkt förslag. Som oftast iofs *s*
 

Det var ju just det

Skrivet av  Li
som jag föreslog till Vimsan sist hon skrev ett inlägg om detta problem, men hon svarade inte på det, lite synd! Jag tycker direkt att det är det mest självklara alternativet, att pappan åker med på tåget också! Och detta kanske bara behövs göras i början, tills dottern känner sig trygg med tågresan! Han kan ju också investera i lite pyssel tills sen när hon känner sig redo att ta tåget själv. En walkman med musik om hon inte har det? Bra böcker! God matsäck! Lycka till!
 

Men

Skrivet av  Sunrise
Men hur mycket dyrare bler det för pappan att åka med på tåget? Sen är det ju en fråga om hur tågena går också. Jag tycker tågen går mer och mer sällan så det kan ju bli svårt frö pappan att hitta ett lämpligt tåg både fram och tillbaka.

Ännu ett förslag som bara låter bra i teorin men som förstås är praktiskt ohållbart.
 

Tänk ibland....

Skrivet av  Ziggy
.....aå blir det nästan löjeväckande Sunrise!

"Ännu ett förslag som bara låter bra i teorin men som förstås är praktiskt ohållbart. "

I så fall är det bevisligen fler än mig som gör så medans du alltid VET vad som "förstås är praktiskt ohållbart" i alla lägen utan att ha en aning om nåt mer än vad vi andra har!
Om du hade läst ALLT innan du svarade vilket du nu inte verkar gjort.....alternativt så har du läst men är inte kapabel att förstå det som stod där.

Gå tillbaks och läs de TVÅ möjliga alternativ som skulle följa på att ge ett sånt förslag till pappan. När du gjort det så kanske till och med du kan förstå att det handlar inte bara om ekonomi och tågtidtabeller.

Normalt brukar en individ pendla mellan ett "tvåstegstänkande" och ett "trestegstänkande" när det gäller att förutse händelser/val och konsekvenser av dessa i ett eller flera led.
Du verkar snarare ha ett "ettstegstänkande" när du ger en sån kommentar som rör pris och tågtider trots att flera "led" än så fanns beskrivet svart på vitt i det du kommenterade!

 

Lägg av!

Skrivet av  Sunrise
Självklart är pris och tågtider relevant.

Ja, jag tänker fortsätta tänka praktiskt och jordnära.

Ibland anklagar du mig för att tänka för långt ibland anklagar du mig att tänka för kort. Hur ska du ha det?
 

Och nu blev det....

Skrivet av  Ziggy
.....om möjligt ännu mer löjeväckande när du inte ens kunde se meningen med förslaget efter ytterligare "handledning"!
 

Tåls att tänka på...

Skrivet av  vimsan
dessa alternativ. Ska genast kolla hur det går tågtiderna ligger. Förmodligen kan det vara svårt att få ihop det, men det är värt att kolla upp.

Har talat med familjerätten och väntar på en tid, har har tydligen också kontaktat någon, som han sa till dottern, vi får se vad som händer.

Har tänkt och tänkt. Kanske ska föreslå att han har henne under loven då det blir längre tid och en helg i månaden framöver. Eventuellt (trots att han heligt lovat att stå för skjutsarna) köra halva vägen då det passar, (har en liten på drygt ett år och väntar en liten till i mars). Kan bli svårigheter att hjälpa till med åkandet med en nyfödd. Vi får avvakta och se, allt för att dottern ska få det så bra som möjligt.
 

Tåg är väl billigare än bil?

Skrivet av  Myling
Om man räknar på 20 kr per mil * 40 = 800 spänn. Det borde mer än väl räcka för en tur och retur-biljett för en vuxen. Barnet betalar ju bara en liten bokningsavgift (om det är SJ).
 

Klart märkligt

Skrivet av  Malinau
Har hon skapat ett madrasserat rum som han bor i, ungefär som en isoloringscell för självmordbenägna? Jösses, dö kan han ju göra på många sätt. Halka på trappan, drunka i badkaret...nej, det där låter så dumt att det knappt verkar sant.

I och för sig måste jag sälla mig till de som tycker att om dottern kan åka buss, så kan hon åka tåg. Däremot får man henne inte till att göra det med utpressning och dylika argument. Då lär hon aldrig åka tåg.

För övrigt skulle jag inte diskutera med exets nya fru över huvud taget. Har hon valt honom, så har hon valt vad som följer med och det behöver du inte hantera. Det ska han göra. Fast hade jag henne i luren skulle jag nog passa på att prata lite om andra människors värde och i synnerhet ett barns värde och vad det innebär i praktiken. Men det är jag det...

Nu är det ju dock så att pappan kan påstå att du saboterar umgänget. Minns inte hur gammal hon är, men kan hon åka buss själv så är det nog ingen större fara. Det vill säga att, även om han skulle dra igång en process så kommer han ingen vart. I vilket fall som helst vore det bra om du hade något vittne på detta. Eller varför inte spela in samtalen med honom?
 

Kan inte pappan..

Skrivet av  Ellen...
åka med på tåget?..så slipper flickan åkaa själv o om han somnar så gör det ju inget..
 

Det är min bestämda uppfattning

Skrivet av  mitzu
att nya fruar och män (inklusive jag själv en gång för länge sen) skall hålla sig utanför hur biologiska föräldrar ordnar med sina barn, hur väl (eller illa) man än menar. Att man lägger sig i innebär oftast ytterligare konflikter som går ut över barnen och kan leda till verkligt svåra problem. Ansvaret för barnen ligger på de biologiska föräldrarna och där bör det stanna. Jag vet hur lätt det är att tycka till om hur och när och varför barnen ska vara och klä sig och åka osv men jag önskar att jag hållt min stora mun stängd för det är vad jag borde ha gjort.
 

Ett sådant resonemang...

Skrivet av  Eva
... leder i förlängningen bara till fler separationer för barnen som blivit inblandade, fast det spelar kanske ingen roll..?

Konflikten blir vanligen när ett par inte resonerar ihop sig innan man går till tredje part (här den andra föräldern), och det är då det mesta av bråk och dylikt uppstår i en nyfamilj. Att sedan inte de separerade inte kan komma överens har inget med den nya partnern att göra.
 

Hur menar du

Skrivet av  mitzu
att det inte spelar roll med separationer? Och hur kan en biopappa eller biomamma vara tredje part i sitt förhållande med sina egna barn? Vem tänker du på, barnen eller de vuxna? Om man utgår från barnen (vilket jag tycker att man ska) är det mammas och pappas sak att bestämma hur, var och när hämtning och lämning skall ske liksom det mesta annat. Om man som styvförälder tycker att ens partner träffar märkliga överrenskommelser tar man diskussionen med sin partner, inte med partnerns ex och aldrig någonsin med barnen. Att nya parnern alltid är oskyldig håller jag inte heller med om (klok som jag har blivit av mina egna missar :-( )men det är alltid bioföräldrarnas ansvar hur barnen sköts och därför är det också deras beslut att fatta, de är de som kommer att få stå till svars inför barnen senare.
 

Tyvärr är fler inblandade

Skrivet av  Eva
När det kommer till barnen i en nyfamiljesituation är det ju inte längre _bara_ mamma och pappa som ska säga sitt om det som händer. Det är ju både en och två till som ska ha rätt att säga sitt. Det är ju trots allt _två_ familjer inblandade, inte bara en.

Jag tänker således på _hela_ familjerna. Ingen gillar att bli överkörd, eller hur? Ingen vill spela femte hjulet i sin egen familj. Visst, ansvaret för barnen ligger i slutändan på vårdnadshavarna, men det betyder inte för ett ögonblick att de kan bestämma saker utan att ens prata ihop sig i sina respektive familjer dessförinnan.

Jag har således inte med ett enda ord sagt att man ska diskutera med exen som nyförälder, än mindre med barnen. Tyvärr sker detta ändå alltför ofta och då i de flesta fall _inte_ pga nyföräldern utan pga föräldrarna själva som tror att barnen kan användas som slagträn mot varandra...
 

Ja det stämmer

Skrivet av  mitzu
och när jag satt i den situationen trodde jag att jag kunde hjälpa till vilket jag inte kunde. Visst måste man komma överrens i den nya familjen om vad man tycker ska gälla men allt för ofta så hålls dessa överrenskommelser inte när diskussionen kommer upp mellan bioföräldrar eftersom det finns en tendens att man skyller ifrån sig på nyföräldern och säger saker som - jag har lovat min nya eller - vi har kommit överrens vilket fungerar ungefär som ett rött skynke på den andra bioföräldern. Där är det naturligtvis ens eget ansvar att hålla på sina åsikter och de överrenskommelser man träffat med sin nya partner utan att ställa denna emellan men det händer mycket ofta att det blir så. Vad jag menar är att den nya parnern måste lita på sin partner och är det så att överrenskommelser bryts så är det denna man ska bli arg på, inte den andra, hänger du med? Ansvaret ligger hos bioföräldrarna både mot barnen och mot de nya förhållandena, inte hos styvföräldrar och barn. Förresten, om du är styvmamma just nu vill jag rekommendera dig att hälsa på hos styvmorsviolerna som är en diskussionsgrupp på nätet som är väldigt bra!
 

Är betalande medlem...

Skrivet av  Eva
... i föreningen redan, och således redan aktiv där.
 

Artiklar från Familjeliv