Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Underhåll....

Skrivet av rådvill
Hur mycket underhåll ska en pappa betala för sina barn om han tjänar 275000 om året? Jag lever på existensminimum och har de två barnen hos mig. Hur gör man för att få högre underhåll än det som försäkringskassan betalar ut?
Svar på tråden: Underhåll....

Hej

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Jag vet inte vart gränsen går. 275\' låter inte så överdrivet mycket i mina öron men jag är som sagt inte säker. Det är 1173:- som gäller för alla så länge man inte vänder sig till advokat för att förhandla om ett högre underhåll för sitt/sina barn. Du får kontakta en advokat som hjälper dig med detta. Du får räkna med att betala ca 2000kr för rådgivning/besök och sedan en viss procent av rättegångskostnaderna, tror det är 10% om jag inte minns fel. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad dom åtar sig att betala.
 

Med den inkomsten...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... tror jag dina chanser att få mer än 1173 per barn är minimala. 275.000 om året är ingen jättehög inkomst, precis.

I övrigt stämmer det som Trixie skriver, du måste stämma pappan i domstol och där betalar vardera parterna sina egna kostnader, oavsett vem som vinner. Det lär kosta dig femsiffriga belopp, så även om du lyckas få någon hundring mer i månaden är det knappast värt det.
 

Näe det stämmer inte riktigt

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
min totala rättegångskostnad var någonting på 2000kr, så fyrsiffrigt kan hon nog räkna med förutsatt att man har en hemförsäkring.
 

De flesta hemförsäkringar...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... kräver att det är minst 2 år sen separationen för att försäkringen ska bekosta tvister mellan föräldrarna. 2000 låter dessutom som en väldigt låg självrisk i sammanhanget. Du kanske har en ovanligt bra hemförsäkring? :-) Vilket bolag är det?
 

jag fick betala 2000..

Skrivet av  Ellen...
när jag drog exet till tinget för att få en påskrift på dotterns pass..det var den delen hemförsäkringen inte betalade (20%)..vi hade ett möte i tinget..och jag hade 2 möten med advokaten innan mötet i tinget..det var alles..så 2000 kr för att driva ett högre underhållsmål låter skitbilligt..måste ha varit ett lätt mål..
 

tror det var IF

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
ja, det hade gått mer än två år för oss och jag har kollat siffran nu och jag betalade totalt 2594 för allting. Självrisken var 20% av 12971kr som var rättegångskostnaden.
 

Varför lever du på existensminimum?..

Skrivet av  Ellen...
Jag är lite anti mot att bli försörjd av sitt ex så om jag hade varit i dina skor så hade jag försökt öka på min egen inkomst på annat sätt först o främst..

Sedan hållerjag med Birgitta..275000 är 22900 kr i månaden innan skatt o om man räknar efter skatt o tabell 31 så har han ut ca 15600 minus 2 underhåll = 13250 kr..sedan kollar dom hans boendeutgifter..kanske andra barn som han är försörjningskyldig för o.s.v..o sedan jämförs det säkert med vad du tjänar..bidrag du får o.s.v..existensminimum för en ensamstående med 2 barn är ju inte så himla lågt..

Du kan ju alltid kontakta en advokat o se om han/hon tycker att det är värt att driva..
 

Artiklar från Familjeliv