Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En sak till...

Skrivet av rådvill
Är det alltid umgängesföräldern som ska betala resor till och från hemmet de är skrivna i?
Svar på tråden: En sak till...

Jepp...

Skrivet av  Tweedy
om resan understiger 10 mil så är det så. Sen får man hjälpas åt, efter sin egna ekonomiska förmåga.
 

tur inte exet vet om detta..

Skrivet av  Ellen...
för enligt dessa regler skulle jag få betala barnens umgängesresor till mexico då?..han har ju noll inkomst på papperet..

vad händer om ingen av föräldrarna har råd?..
 

njae! Tillägger

Skrivet av  XXX
enkel!

resor som är 10 mil enkel eller mindre i en riktning skall betalas av umgängesföräldern,har iaf min advokat sagt till mej,Han har även sagt att praxis är att de mil som överstiger 10 mil enkelt resväg bör boföräldern vara med och dela överstigande kostnad efter ekonomisk förmåga.

inte hört talas om att boförälder där umgängesföräldern flyttat långt iväg har behövt enl. dom betala en spånn om de inte vill,däremot om boföräldern tar barnen med sej och flyttar så är det praxis det jag började inlägget med att skriva.

har jag /advokaten fel??

 

Om resvägen

Skrivet av  Inga Visor
överstiger 10 mil enkel väg _OCH_ medför väsentliga kostnader fördelas HELA kostnaden efter ekonomisk förmåga.

Huvudregeln är att det spelar ingen roll vem som flyttar men det har visat sig att domstolar ibland tar hänsyn till dem som "utan giltigt skäl" flyttat iväg så att kostnaden drabbar dem värre.
 

Umgängesföräldern

Skrivet av  bettis
har huvudansvaret för betalningen men bf ska bidra men det finns ingen lag på det - bara rekommendation.
 

Så här står det i lagen!

Skrivet av  Inga Visor
Föräldrabalken 6 kap, 15 b §
Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).
 

Artiklar från Familjeliv