Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gemensam vårdnad

Skrivet av Anneli
Hej alla föräldrar!
Jag är en mamma som har två barn 10 resp. 15 år gamla. Min son som är 15 år har sedan två år tillbaka bott hos sin pappa men vi har nu kommit överens om att han ska bo här varannan vecka. Har ni kloka föräldrar några råd om hur man går tillväga när det tex. gäller barnbidrag? Ska detta delas på båda? Hur gör man med månadspeng och klädköp mm? Har även ett annat stort dilemma när det gäller min sambo som jag har min 10-åriga dotter med. Han vill av olika skäl inte att min son flyttar hit varannan vecka. Men jag som mamma vill inget hellre. Gör jag rätt i som låter min sambo få välja? Jag känner att mina barn går före honom. Jag vill klart inte heller göra orätt jämtemot vår dotter. Jag är väldigt tacksam över några kloka råd.
Kram Anneli
Svar på tråden: Gemensam vårdnad

Vilka

Skrivet av  Mia
är de där olika skälen?
Han borde vara glad för din skull att du får hem din son.
Vad gäller barnbidraget så om ni har råd ge det till honom direkt så får varken du eller pappan gagn av det.
 

Skulle jag ALDRIG tolerera

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
Jag skulle aldrig någonsin låta min sambo bestämma om mina barn skulle få bo hos mig eller inte. När vi träffades så visste han att han "fick" barnen och mig i ett paket. Varför vill han inte att din son ska få bo hos dig?

Min kärlek till mina barn går definitivt före kärlek till en sambo/man.
 

Jag håller med*imt*

Skrivet av  Joa
d
 

Vad avser ekonomin...

Skrivet av  Ziggy
....så kan ni ju lösa det på vilket sätt ni nu tycker är räätvist. Det är ju enkel matematik. Det enklaste är väl kanske att dela jämt på sonens samtliga kostnader inklusive månadspeng och att därmed dela barnbidraget 50/50 också. Annars kan ni ju låta den som får barnbidraget stå för 950 kr av kostnaderna och sen tar ni övriga kostnader och delar 50/50. Det där är ju bara en transaktionsteknisk fråga.

I övrigt så anser jag att din sambo bör tänka över sin egen föräldraroll lite. Den förälder som inte inser att ens barn och deras bästa går i första hand har nog inte riktigt fattat fullt ut vad det innebär att vara förälder. Han borde glädjas med dig och din son och göra sitt bästa för att stötta detta istället. Har han samma inställning själv gentemot erat gemensamma barn som han förväntar sig att du skall ha gentemot din son. Att det finns annat som kommer i första hand....och inte ens barn?

Nejdu.....han verkar inte ha fattat riktigt vad det innebär att vara förälder trots att han är det själv!

Lycka till!
 

Håller med Trixie o Joa och

Skrivet av  Cinglan
funderar på hur du menar med "orätt gentemot dottern". Typ att du inte kan kasta ut din sambo eftersom han är hennes pappa? Det försvårar ju onekligen saken. Vill inte hon ha sin bror där då? Jag var med om att min storebror flyttade till oss när jag var i den åldern och det var helmax!
Kolla mitt förslag nedan angående ekonomin, om gemensamt vårdnadskonto. Om man har någorlunda förtroende för varann men problemet mest ligger i att man tar olika mycket ansvar för olika saker och att det blir så besvärligt med kvitton och diskussioner.
Hoppas det går väl för er och att du kan ha din son hos dig och att hela familjen kommer finna sig till rätta!
 

Nej

Skrivet av  Malinau
Jag kan inte komma på vilket skäl (du skriver att det finns olika) som skulle vara godtagbart. Din son är en del av dig och familjen, ingen som man kan välja bort hur som helst.
 

Artiklar från Familjeliv