Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående familjerätten..

Skrivet av Flyttråd
Såg nedanför att på familjerätten får man inga råd? Då känns det ju helt meningslöst för våran familj att "vandra" dit. Jag har skrivit här tidigare om att pappan vill flytta över 30 mil bort och att vårat barn skall flytta med. Han är under 10 år. Då det finns ett barn till i bilden och alla kompisar och skola så säger jag defenitivt nej. Då han inte vill ge sig eller jag, så har vi bokat en tid till Familjerätten för att få lite synpunkter och råd. Men vad jag nu börjar förstå så kommer vi inte att få det där? Kommer dom inte ens att avråda från tingsrätt och varför och så? Min fd fattar inte riktigt att då inga av våra familjer har sociala problem, men att det är han som väljer att flytta så kommer han ha en väldigt liten chans att få rätt att flytta med vårat barn. Hur pratas det om sådant här i Familjerätten då,säger dom att då får han stämma mig på boendet? För om han får höra att han har väldigt liten chans så kommer han kanske att nöja sig så....
Svar på tråden: Angående familjerätten..

Jag tror bestmmt att

Skrivet av  moteld
de kommer att förklara för ditt ex att han har väldigt små möjligheter i tingsrätten om du stämmer honom på barnets boende. Tyvärr har famrättyen ingenting att säga till om. Det enda som funkade för oss var att koppla in advokat.
 

Jag har mycket positiv...

Skrivet av  Tweedy
erfarenhet av att ha Fr inkopplad!
Jag kan tycka att det är tråkigt att det finns dåliga erfarenheter, men visst kan alla inte få det "bra" där MEN det genomsyrar mer än de positiva erfarenheterna.

Jag tycker definitivt att ni ska gå dit! Lyssna på vad de har att säga innan ni gör ngt annat. Det kan ju vara så att det blir bra i slutändan!

FR jobbar på så sätt att de vill lösa föräldrars konflikter där. De vill inte och önskar inte att föräldrar ska dra varandra inför domstol då barnen kommer i kläm.

Jag tror knappast att FR kommer att råda pappan till att flytta, snarare tvärtom! En flytt gangnar ju inte barnet öht!
Och har ni gemensam vårdnad så får inte pappan flytta utan din tillåtelse....

Skulle ni INTE komma fram till en bra lösning för er son, då återstår kanske inget annat än att du kopplar in en advokat och stämmer pappan på boendet.......

Men för sonens skull...lyssna på FR innan du dömer dom :-)
 

jo jag tycker

Skrivet av  moteld
också att det är värt att prova FR. Det är ju gratis och kanske lyssnar exet. Så det är ju absolut värt att prova men tyvärr bet det inte alls i vårt fall.
 

Tweedy - inte måste

Skrivet av  Inga Visor
pappan ha tillstånd att flytta! Därmot kan han inte flytta med barnet utan den andra vårdnadshavarens samtycke.
 

Det var..

Skrivet av  Tweedy
det jag menade men kanske uttryckte mig klumpigt :-)
 

Artiklar från Familjeliv