Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utlämningsatal med Ukraina?

Skrivet av Maria med 3 och en på väg
Nån som vet om Sverige och Ukraina har utlämningsavtal med varandra. Exxet ska dit med barnen och om han bestämmer sig för att stanna där med barnen kommer då deras myndigheter hjälpa till för att få barnen tillbaka?

Svar på tråden: Utlämningsatal med Ukraina?

tror du kan..

Skrivet av  Ellen...
kontakta polisen och fråga..

om du är orolig att ditt ex kommer att stanna där med barnen där så tycker jag att du skall kontakta en advokat och kanske familjerätten i dag så att du vet vad du måste göra ifall det värsta händer..om det händer..
 

Tror egentligen inte det

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Fast han har varit deprimerad en tid och har mycket problem att reda upp här hemma så för egen del så han skulle nog ha det lättare där borta.

Vi har väldigt smidigt samarbete och jag vill inte förstöra det för en minimal möjlighet att han får för sig att stanna. Barnen är såpass stora också att de kan protestera själva om det skulle vara så och jag tror inte han tvingar dem att stanna där även om han skulle vilja det.

Jag vill egentligen bara dubbelchecka att det finns ett utlämningsavtal om nån förälder skulle röva bort barnen dit.
 

jag har samma

Skrivet av  Li
problem som du så jag har sett till att skaffa mkt information! Det bästa är att du ringer till BARNOMBUDSMANNEN! De kan hjälpa dig med information först och främst! Ukraina verkar INTE ha skrivit under Haagkonventionen, tyvärr.

Fråga gärna om du har fler frågor efter samtalet med BO.

Kramar

 

Nåt annat jag undrar över

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Pappan har beställt visum för barnen. Måste inte jag skriva på papprena för detta eller har jag godkänt alla former av utlandsresande då vi båda skrivit på om pass? Vi har gemensam vårdnad.
 

jag tycker

Skrivet av  Li
att du förutom BO också skall kontakta UD(även om de säkert är överbelastade just nu pga Asienkrisen) och begära svar på de frågorna!

Leta också lite på regeringen.se
de har bra info

Mvh
 

Jag tar det senare

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
När läget lugnat ner sig lite för UD. Det är ju inget akut just nu. Mig veterligen har de itne ens bokat resan så det är inte säkert att det blir av förrän framåt sportlovet.
 

Artiklar från Familjeliv