Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Växelboende

Skrivet av Johanna
Vad är egentligen bäst för en 4-åring?? Vi ska separera och tror att v-boende skulle vara det bästa, men hur länge åt gången? Varannan vecka känns som att det blir för länge ifrån den ena föräldern. 3 nätter kanske skulle vara bättre??

Hur har ni gjort??
Svar på tråden: Växelboende

En bit i taget

Skrivet av  Malinau
I min önskevärld gör inte föräldrar så abrupta avslut som att den ena flyttar en dag och att barnet därefter ska börja bo varannan vecka. I den världen hittar föräldrar en mjukare övergång.

Den som flyttar tar med sig barnet till nya hemmet ett par timmar första gången. Sedan en hel dag. Därefter övernattning. Och så ett par nätter under en tid och så vidare. En mjukare övergång till det nya livet alltså. Sedan kan det fungera med växelvist boende som inte måste vara en vecka i taget utan kan vara mycket annat.

Ta en bit i taget, var uppmärksam på barnet och gör era bästa ansträngningar för att göra det hela smidigt för honom/henne.
 

Så har jag/vi

Skrivet av  Tweedy
Sonen 4,5 år bor vv. Hans byten sker på måndagar, onsdagar o fredagar.

Ena veckan sover han måndag o tisdag natt hos mig tex, onsdagen o torsdagen hos pappan, fredagen, lördagen och söndagen hos mig. Veckan efter skiftar det så pappan har måndag, tisdag natt och även helgen.
På detta sätt blir det varannan helg.

Vi provade varannan vecka i somras och det var totalt kaos! Sonen var hysterisk när jag skulle lämna honom till pappan. Vi har återgått till detta system nu igen och det är MYCKET lugnare!!! Sonen är mer harmonisk och det känns jättebra!

Jag tror att det kanske skulle vara en bra början för ert barn och sen kanske i slutändan ha ett mål på varannan vecka, men kanske senare framåt skolåldern.

Lycka till hur ni än gör!
 

Samma här

Skrivet av  Mathea
Exakt det schemat har vi också. Det skulle jag absolut rekommendera er att prova. Det blir 2-3 nätter i rad, inte alltför lång tid ifrån varandra åt gången.

Jag träffar min dotter alla dagar utom en vardag varje vecka och varannan lördag-söndag. Tycker det är ganska bra med tanke på att hon bor lika mycket hos oss båda.

Vi har tidigare provat längre perioder men då började dottern förhandla om att det skulle vara färre dagar kvar till bytet och dessutom var det ofta stor saknad efter den andre föräldern. På sikt kommer det nog bli varannan vecka men det får komma när hon är mogen för det.

 

I början bodde de

Skrivet av  anita
må-ti hos mig. on-to hos pappa och varannan helg. Men när dottern började skolan tyckte hon det var jobbigt och sen dess var det varannan vecka. Sonen tyckte vv var jobbigt i början men det gick över.

Nu är de bara hos pappa varannan helg.
 

Artiklar från Familjeliv