Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör man när xet kör bil bakis med barnen?

Skrivet av Anonym just nu
Mitt x kan dricka rätt rejält. Nu har han haft barnen i julen och fick av sonen höra att han suttit uppe och druckit med släkten till långt in på småtimmarna. Dagen efter, visserligen vid 11, så körde han ensam med barnen en biltur på 8 timmar!! För mig låter det helt livsfarligt.

Är jag hönsig eller hur skulle ni reagera?
Svar på tråden: Hur gör man när xet kör bil bakis med barnen?

Polisanmäl?

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag jämställer att ge sig ut och köra bil när man är alkoholpåverkad (bakis ingår här) som att gå ut på stan och skjuta skarpt med pistol.
Chanserna är ju att det går bra, men lika gärna kan nån träffas och dö.

Nu är det väl lite svårt att göra nåt i efterhand, men jag skulle nog ringa familjerätten och kolla. Han riskerar ju era barns liv och andras när han ger sig ut på vägarna i det tillståndet.
 

Allvarligt

Skrivet av  Nykter pappa idag
Du skriver att han kan dricka rejält, visst det är upp till honom. Men inte när man har barnen. Speciellt att då ge sig ut på vägarna. Hade han blivit stoppad så hade det självklart visat att han var påverkad.

Så jag tycker du ska göra det du kan för att se till att han inte ska dricka när han har barnen. Detta har inte mycket med vårdnaden att göra i första hand utan med umgänget.

Du har mycket information om missbruk mm inne på www.mbrg.se där finns jag också för att kunna stöda/vägleda dig till vad som kan vara bäst för er situation. För här är jag inte alltid så har du frågor så är det inte säkert du får svar.
 

Det är ju så svårt

Skrivet av  Anonym just nu
har skrivit här tidigare. Han har ett bra jobb och är "ansedd" om du förstår. Han tycker att jag är helt ute och cyklar när det gäller sprit, att jag är en torris. När vi bodde ihop så hände det att han drack så mycket så att han kissade på sig i sömnen! Barnen får alltid följa med dem (han och nya frun) på fester på helgerna, festerna är med nya fruns släkt. Där drick mycket men tack o lov tar dom oftast taxi hem då. Jag är också så rädd att min son ska ta efter sin far när det gäller alkoholen. HOppas att han ska ta efter min sambo i stället som Inte dricker, han bor mest hos oss.
 

Jadu

Skrivet av  Nykter pappa idag
Vi alkoholister tycker mycket om andra. Det är till och med ert fel ofta att vi dricker mm. Om föräldrar har en fest någon gång är inget, men att barn ska behöva se vuxna påverkade ofta är något som tar hårt på barnen.

Ska man på fest och dricka så skaffa barnvakt. För precis som du säger så tar barnen efter vad vi gör och inte vad vi säger.
 

Artiklar från Familjeliv