Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett litet problem gällande

Skrivet av Mamma T
vår 8 åriga dotters boende. (har skrivit här tidigare och frågat om detta)
Hon har gått igenom mycket detta år. Jobbiga saker.
Hon vill ej bo hos sin pappa för tillfället utan vill vara här hos mig.
Så har vi haft det sen oktober.
Jag känner att det blir bara tommare och tommare i börsen speciellt nu under julen.
Jag har frågat om han kan bidra med lite matpengar men han vill ej för han har inte valt att ha det så här. Jag förklarade att det har inte jag heller gjort.
Jag har fått 400 kronor av honom för två månader och nu har jag bara drygt 300 kr kvar som ska räcka till barnbidraget i januari (obs, jag är ej slösaktig, hade dock mkt räkningar samt att de var julmånaden) och frågade honom om han hade en slant till mig men han sa att det är inte hans fel att jag jobbar deltid samt har en stor lägenhet med högre hyra.
Okej sa ja, då får jag handla nudlar resten av månaden...
Grejen är den att vi är bästa vänner men jag vill ej kräva honom på pengar för det var motigt för honom att ge mig de där 400:- (Som egentligen i dag borde vara 1173x2 om man ska tänka rätt, va?)
Att hon bor hos mig nu är tillfälligt tills hon stärkt upp sig själv och enligt både psykologen och socionomen är detta rätta lösningen just nu.
Men hur ska jag göra med det ekonomiska? Jag vill ej bli ovän med honom och vill ej tvinga honom till att betala... men hur ska jag gå tillväga??
Svar på tråden: Ett litet problem gällande

Har du något alternativ?

Skrivet av  marib
har du ont om pengar och han vägrar betala så är det bara att gå via fk.
Hans ekonomi är INTE ditt problem och om han sätter dig i den här situatioen så har han bara sig själv att skylla anser jag.
Det är _inte synd om_ honom som måste hjälpa till att försörja sitt barn.
 

men

Skrivet av  Mamma T
han tycker att min ekonomi inte är hans problem heller... han tycker jag bor för dyrt, jobbar för lite etc och därför bör rätta munnen efter det.
Fast jag anser att han kommer riktigt biligt undan nu när han ej har henne halva tiden som förr...
Jag tycker ändå det känns hemskt att kräva honom på pengar, jag tycker ändå om honom och vi hjälper varandra med saker och jag verkligen hatar att kräva folk som jag tycker om på pengar...
 

Det är den ju inte heller

Skrivet av  marib
MEN försörjningsplikten för barnet kommer han inte undan.
Du ska inte alls hänvisa till din ekonomi utan det faktum att även HAN är försörjningskyldig för barnet.
Som Trixie skrev nedan, hur hade HAN agerat om det vore tvärtom?
 

oavsett vem det är

Skrivet av  ensamma mamman
mamma eller pappa som "smiter" undan sitt föräldraansvar. Så vad är altenativet ovänner? eller nudlar? (ironisk ja det är jag) Jag har varit i din sits ja...men är man förälder och har juridisktansvar för sitt barn ja då får man dela på baskostnaderna .. har du nu hela boendet så är det inte märkligt i mina ögon att i ditt fall pappan faktiskt bidrar till barnens försörjning. återigen alltid barnen som ska behöva komma i kläm.
Råd ta ett ordentligt snack med famrätt, psykolog tillsammans med pappan och försök att hitta ngn temorärlösning. Går inte det ja då är det försäkringskassa, ev. advokat som finns kvar ..
 

Jo

Skrivet av  Mamma T
jag har ju försökt prata med honom, men han tycker inte att mitt leverne är hans ansvar.
Jag skulle kunna skippa ätandet för min egen del och ge mina barn (har ett till yngre från ett senare förhållande, dock ensamstående ändå) maten.
Han är duktig på att prata för sig och pratar lätt "ikull mig" så jag inte hittar ord att försvara mitt rätt att få underhåll från honom när det behövs.
Men har jag rätt att kräva pengar från honom så fort det bara gått en månad och han ej haft henne eller måste det gå en längre tid??
 

Du ska..

Skrivet av  Tweedy
givetvis gå genom FK och få de pengar du har rätt till!
På detta sätt slipper du att ta en diskussion med honom varje gång du behöver pengar. Vilket jag tror känns jobbigt för dig....

Ring FK redan idag och ansök!
 

Jag

Skrivet av  Mamma T
tror jag ska fixa det efter helgerna, han är bortrest över nyår och vill ta ett till snack med honom först...
 

Prata med honom

Skrivet av  ~Trixie~ med tre
om han inte vill betala underhåll, vilket är 1173:-/mån så får du kontakta fk. Dom ger dig då underhåll och kräver pengarna utav honom. Du vinner ABSOLUT ingenting på att låta månad efter månad gå för att inte bli ovänn med pappan. Han ska betala så är det bara. Hade det varit han som haft barnet heltid, hur tror du han hade gjort då? Stå på dig och lycka till!
 

Du har så rätt

Skrivet av  Mamma T
han hade nog gjort samma sak... ska snacka med honm efter helgen, han har ju kostat på sig en festarresa upp till fjälls över nyår ;)
 

FK

Skrivet av  maisy
Jag tycker att du ska gå via FK för att få pengarna som du och din dotter har rätt till. Som det är för dig nu så har du ju knappt ens råd med mat till henne och dig. Om du inte klarar dig utan pengarna (vilket du inte verkar göra) har du faktiskt inget annat val. Du kan inte låta din dotter leva på svältgränsen bara för att du inte vill göra dig osams med ditt ex.

Om boendefrågan är tillfällig så blir ju underhållsbdiraget det med.
 

Jo

Skrivet av  Mamma T
jag ska ta mig i kragen och prata med honom... vet bara inte hur jag ska lägga fram allt... vill inte låta krävande, eller arg utan vill bara det ska bli rättvist. Klart han känner sig som en förlorare som både går miste om dottern samt pengar... men jag måste för allas skull...
Tack!
 

Men du behöver inte prata med honom

Skrivet av  maisy
Berätta bara för honom att du har rätt till 1 173 kronor i månaden i underhållsbidrag. Säger han då att han inte vill försörja dig, eller vad han nu hittar på så kan du bara vända dig till fk. Du måste inte prata med honom.
 

kontakta FK..

Skrivet av  Ellen...
Så får du 1173 kr för barnet därifrån..kolla även om du kanske kan få bostadsbidrag..sedan kan han ta diskussionerna om vem som har valt vad med FK..

Jag tycker att han utnyttjar att du är snäll o inte vill bråka om pengar..men han tvingar dig ju faktiskt till det här..det är ju inte heller ditt val att han inte betalar det hans skall..jag skulle förstå din "snällhet" mer om han hade haft dåligt med pengar men har han råd med festarresor så har han råd att försörja sitt barn..han får helt enkelt skylla sig själv eftersom han har valt att inte betala..

 

Du mammaT

Skrivet av  på momangen, bums ;)
Ditt ex har ingenting med din ekonomi att göra det kan du hälsa honom! Du ska genast ringa till försäkringskassan och begära underhållsstöd. Du kommer då att få 1173 per barn, vilket dina barn har rätt till! Har han dålig ekonomi så kommer han inte att behöva betala 1173 x 2 utan mellanskillnaden står staten för.
 

Vänner?

Skrivet av  Malinau
Den tanke som slår mig är att du är vän men honom men han inte med dig. För det verkar ensidigt. Om han inte tar sitt försörjningsansvar och du tvingar honom till det som han grundläggande ska stå för, så är det väl inte DU som gör att ni blir ovänner utan han?!

Säg till honom att han får sista chansen NU att betala underhåll frivilligt, eller så går du till Fk så får de ta pengarna av honom.

Sedan kan jag möjligen tycka att du bör försöka jobba heltid om din ekonomi är skral och det är möjligt. Fast det innebär inte att han inte ska betala sin del av försörjningen till barnet i alla fall. Två helt olika saker.
 

Artiklar från Familjeliv