Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ändra enskild vårdnad?

Skrivet av Sandra
Jag har enskild vårdnad om mina barn, och det har jag haft sedan de föddes. De är 5 år nu (tvilligar). Pappan och jag har aldrig bott ihop. Nu är jag gift och barnen bor heltid hos mig och min man, men de träffar sin pappa ca 1-2 gånger i månaden. Vi har inget schema, utan han ringer helt enkelt när det passar honom att träffa dem.

Nu vill han plötsligt ha gemensam vårdnad. Hur stor chans har han att få det? Hur går det till isåfall? Och OM, jag säger inte att jag ska motsätta mig detta, men OM jag skulle göra det- vad skulle då hända? Har jag några chanser att behålla min enskilda vårdnad?
Svar på tråden: Ändra enskild vårdnad?

Jättebra

Skrivet av  Nykter pappa idag
Jag tycker det är jättebra om han nu vill ta ansvar som förälder. Finns det ingen orsak till enskilld vårdnad så anser jag att det ska vara gemensam. Och det lär han få om inget personligt går emot honom. Det ansöker han om på familjerätten.
 

Och...

Skrivet av  anna
om mamman vägrar??
 

Som

Skrivet av  Nykter pappa idag
jag sa, finns det inget skäl till ensam vårdnad så ska gemensam vårdnad vara. Om hon vägrar så är det hennes val.
 

Ja, det är

Skrivet av  Sandra
ju väldigt bekvämt att komma och ta sitt ansvar efter 5 år!! Dessutom ska barnen bo heltid hos mig, det har han själv sagt. Han vill ha GV men samtidigt inte ta något ansvar utan träffar dem ett dygn då och då när det passar honom.
Jag vill inte gå in på alla detaljer här, eftersom jag faktiskt inte vill lämna ut mina barns far på nätet. Men det är inte så enkelt att han helt plötsligt har fått en snilleblixt och vill ta sitt ansvar! Tyvärr. Han vill bara ha rätten att kunna stoppa mina beslut, allt ansvar och uppfostran lämnar han över till mig.
 

Jag svarade

Skrivet av  Nykter pappa idag
på det du skrev i första inlägget. Det är alltid bättre sent än aldrig om en förälder vill ta sitt ansvar för sina barn, oavsett bakgrund mm.

Sedan om det förekommer skäl som jag skrev så ska inte gv vara självklart. Likväl om han inte tex kan ha fasta tider så att det passar er alla.
 

Självklart!!

Skrivet av  Sandra
Självklart är det jättebra om han skulle vilja ta ansvar! Ingen skulle bli gladare än jag! Men nu är ju fallet så att han vill inte ta själva ansvaret, bara ha GV för att känna att han har något att säga till om, tex flytt. Det har han själv sagt.
Om han skulle vilja ta ett vuxet ansvar för barnen skulle jag bli väldigt lycklig!
 

ok

Skrivet av  Nykter pappa idag
Då råder jag dig till att skriva ner allt som pekar emot honom, och även ta upp dom punkter med honom om fasta tider etc, och sedan skriva ner hans svar. Då har du koll på allt som sagts vid en eventuell förhandling.
 

Svårt, det där...

Skrivet av  Mia 2+1
Egentligen innebär ju inte den gemensamma vårdnaden någon konkret förändring i ditt och dina barns liv - vårdnad har ju inget att göra med umgänge, och den enskilda vårdnaden innebär ju inte heller att du har "rätt" till dina barn, om du förstår hur jag menar.
Problem kan uppstå vid gemensam vårdnad, men mycket sällan, egentligen: vid passansökan, ändring av folkbokföring, byte av skola. Och i vissa fall i vårdsituationer, t ex om något av dina barn behöver komma till BUP, då måste båda vårdnadshavarna godkänna. Vid akutvård är detta inte aktuellt.
Om du nu anser att den enskilda vårdnaden är vad som är bäst för dina barn (för det är ju faktiskt _där_ alla såna här ärenden ska börja, vad som är bäst för barne/n/t!) väntar du på att bli stämd. Om tvisten går till rättegång är det troligt att gemensam vårdnad blir resultat.
Fast å andra sidan - om det nu är så att dina barns far enbart vill bråka kanske han inte drar det så långt? Kanske vill han bara ha ett "vapen" att vifta med?

 

Tack...

Skrivet av  Sandra
för ditt svar Mia! Just de situationer där du skriver att det kan bli problem- det är precis det jag är orolig över!!
Jag kommer aldrig att hindra honom att träffa sina barn, tvärtom så har jag inte enda gång sagt nej när han ringt i sista stund och velat ha dem någon/några dagar. Även om det inneburit att vi har fått ändra alla våra planer. Han ringer kanske en dag innan, och vill absolut inte leva ett liv där man måste planera saker och ting. Det har han sagt till mig ett antal gånger. Vi har fått anpassa oss helt efter hans önskemål om när han får lust att träffa barnen.
Om han ska ha GV, så anser jag att man även ska dela allt ansvar! Att han, som aldrig tagit ansvar, ska kunna sätta stopp för flyttplaner och byte av skolor etc är helt fel, anser jag.
Visst är det så att jag ska vända mig till den familjerätt där jag och barnen är skrivna? Pappan har varit i kontakt med familjerätten där han bor.
 

Jodå!

Skrivet av  Mia 2+1
Tycker nog att du för din egen själsfrids skull - om inte annat! - ska ta kontakt med familjerätten. De kan bättre än jag förklara vad som gäller.
Tror inte att du rent konkret behöver oroa dej för att dina barns far ska kunna hindra dej i ditt liv - om du ska flytta och han vägrar att skriva på innebär det inte att du inte kan flytta, det blir bara lite krångligare... Jag var i ungefär samma läge som du, och erbjöd då barnafadern att ta över boendet, vilket ledde till att han skrev på illa kvickt, sorgligt nog. Om målet är att jävlas med dej så har han inget för det, nämligen, det går att få igenom en passansökan utan hans underskrift, samma sak med byte av skola och folkbokföringsadress.
Lagen är i vissa fall en tandlös tiger, och det är viktigt att du dels skaffar dej kunskap, dels tar en kontakt med soc/familjerätten så att de, om behov skulle uppstå, är insatta i situationen.
Släpp oron, och lev ditt liv som förr, är mitt råd: om det skulle bli krångel, ta det då!
 

Att vara förälder....

Skrivet av  Ziggy
....innebär i första hand om att upfylla de "skyldigheter" man har inom ramen för sitt föräldransvar och omvårdnaden om barnet/barnen.

Detta är väl något som förefaller ha fungerat "bristfälligt" från pappans sida under de fem år som han hittils varit pappa.
Om denna nya "situation" innebär att han faktiskt är villig och beredd att ta ett större ansvar som förälder i framtiden så är det ju något positivt. Inte minst för barnen. Och om han visar sig ta sitt ansvar och fullgöra sina skyldigheter så tycker jag att det är tämligen naturligt att det i förlägningen leder till att han även kan vara vårdnadshavare åt sina barn. Men jag skulle låta honom börja i den änden först och försöka utnyttja hans vilja till GV för att påverka honom och få honom att inse att i och med att han är pappa så finns det så mycket mer i hans föräldraroll som han först borde koncentrera sig på att uppfylla.
Att under fem års tid ha varit i stort sett frånvarande och sen även eventuellt planera en framtid som fortsätter på den inslagna linjen gör att man kan ifrågasätta hans motiv just för GV. Är det för att han VILL vara förälder....eller har han en anna agenda?

Men som sagt.....förhoppningsvis är detta en signal om en positiv förändring där pappan först borde lägga fokus på att ta ett större ansvar som förälder....så kommer nog det andra att lösa sig med automatik. För en förälder som visar en vilja att ta sitt ansvar och sen verkligen gör det skall självklart även kunna vara vårdnadshavare....oavsett om det tagit fem år för föräldern att inse detta!
 

Håller...

Skrivet av  Sandra
helt med dig! Självklart skulle jag acceptera GV om han även tog ansvar för barnen. Men han vill ha GV nu med en gång, och jag tvivlar på att han kommer att ändra sin livssituation! Visst hoppas jag att han gör det, framförallt för barnens skull, men som sagt jag vill gärna se en förändring innan jag frivilligt går med på GV.
Kan man få familjrätten att avvakta att ge GV?
 

Kan du få till ett samtal....

Skrivet av  Ziggy
....med honom hos familjerätten?
För att "stämma av" vad det är han egentligen vill och hur han ser på det.
Där kan ju du få stöd i att få honom att förstå att det i första hand rimligen handlar om huruvida han vill ta mer ansvar för barnen. Dessutom kommer ju då familjerätten att vara insatt och införstådd i era "positioner" när det kommer till vårdnadsfrågan.

Som sagt....det här kan ju vara en chans till en förändring där pappan framgent kanske kan axla sin föräldraroll något bättre än vad han lyckats med hittils. Men det borde vara upp till honom att "visa flagg"....inför barnen...inför dig...och eventuellt inför familjerätten. Uppfyllande av ansvar och skyldigheter kommer liksom före det andra.
 

Det låter...

Skrivet av  Sandra
som en bra idè att prata på familjerätten! Är det till familjerätten i den kommunen som jag och barnen är skrivna man vänder sig? Pappan bor alltså i en annan kommun.
 

Det vet jag inte...

Skrivet av  Ziggy
...säkert. Men logiskt sätt borde det ju vara familjerätten i den kommun som du och barnen tillhör. Men det är väl bara att ringa och fråga. Huvudsaken är väl kanske att det blir av och inte i vilken kommun!
Lycka till!
 

Sandra

Skrivet av  xxx
JA! i kommunen där barnet är skrivet skall du kontakta familjerätten i första hand.

Skulle jag vara du skulle jag dock låta pappan dra det till familjerätten och du blir kallad till ett samtal mellan dem och er.Det vinner du mest på tycker jag.
Det är ju han som helt plötsligt kommit på att han vill leka pappa( läs anv. GV som vapen inget annat) så då kan han väl också vara den som tar tag i denna sakfråga??? ;)
 

Förslag

Skrivet av  xxx
då får väl denna "pappa" FöRST visa att han tar ansvar under längre tid då INNAN han får GV ???

Vad jag utläser så är det bara ett vapen för att styra och ställa,vilket inte har något med ANSVAR att skaffa.

 

Och så vitt jag kan se...

Skrivet av  Ziggy
....när jag läser det jag skrivit så är det precis detta jag skrev till Sandra. Att det i försa handlar om att han efter fem år i så fall bör visa att han är mogen och kapabel att ta sitt ansvar som förälder.
Så jag har lite svårt att se var dina frågetecken kommer ifrån i din kommentar till mitt svar.

 

Motsätt dig gemensam vårdnad

Skrivet av  Eszter
åtminstone tills du vet mer om hans motiv.

Det är familjerätten i din kommun som ska sköta ärendet. Låt honom ta initiativet, men gå på ett möte och lyssna på hans motiv.

Jag tycker att det verkar som att du får ta allt ansvar idag och att han inte verkar särskilt intresserad av barnen. Det kan ju vara så att han mest vill lägga sig i och motarbeta din vårdnad, kanske nu inför att de ska börja i skolan m m. Han vill kanske bara ha mer att säga till om i frågor som rör vårdnaden, t ex skolan, pass o s v.

Jag tycker att det är tveksamt om du ska släppa din ensammma vårdnad. Men jag tycker att du ska gå på familjerättens möte med honom för att få en bild av hans motiv. Kom ihåg att det inte är familjerätten som bestämmer något alls - allt där bygger på frivilliga överenskommelser - de kan inte ge honom GV. Han måste driva det i domstol om du motsätter dig. Och det är ofta så att om man haft ensam vårdnad länge så ändrar inte domstolen på det. Jag tror därför att du har saken i din hand och att det är du som bestämmer hur det ska bli.

Jag fick ensam vårdnad i domstol efter skilsmässan, men ändrade mig sen efter diskussioner i familjerätten. Det berodde på att herr X verkligen ansträngde sig för att ta ansvar för barnen och ställde upp mycket i alla avseenden när jag behövde hjälp.
 

Tack...

Skrivet av  Sandra
så jättemycket för ditt svar! Jag känner mig väldigt orolig, eftersom jag fått höra från flera håll att pappan i stort sett alltid får GV om han vill ha det.

Han tycker att jag ska fixa det här med GV, som han säger: "Det enda jag vill ha är en liten kråka på ett papper, sen kan jag samarbeta och vara trevlig!"
Det "enda" som han vill ha är inte så litet... Och ärligt talat tror jag inte att det är det bästa för barnen. Jag vill absolut att han träffar dem, men jag kommer att kämpa för att få behålla vårdnaden.
Känns jobbigt, eftersom jag tror att det här kommer att gå ut över barnen, han är väldigt lynnig (inte så att han blir våldsam) och blir han arg på mig så kommer han att motarbeta mig och försöka få barnen på sin sida, det är jag övertygad om.

Jag är alltid orolig när de är hos honom, och den oron kommer ju inte att bli bättre om jag motsäger mig att gå upp och skriva på pappret om GV nästa vecka som han vill... Vi har inte bestämt något med familjerätten, det är han som säger att han vill att vi fixar det här nsäta vecka.

Svårt. Känns jättejobbigt och jag kan knappt sova pga detta. Dessutom är jag gravid och har inte riktigt orken och kraften för att bråka om det här...
 

Jag tycker att han låter direkt otrevlig

Skrivet av  Eszter
med sina krav på att DU ska fixa allt möjligt.

Jag tror inte alls att han kommer att vara trevlig och samarbeta vid GV. Du får tänka på att han kanske kan hitta på en massa brål när han också har vårdnaden. Det är ju något som gäller ända tills barnen fyller 18.

Han kan sabotera allt möjligt som du och barnen och din man har planerat när det gäller dagis, fritids, skola, utvecklingssamtal, resor (pass), sjukvården (han kan kanske förhindra att barnen får viss vård), sociala myndigheter, polisen - han kan skaffa fram alla möjliga uppgifter om barnen (och indirekt dig och din man) som han kanske han använda mot dig.

Säg åt honom att han får gå till familjerätten i din kommun om han vill ha ett avtal om vårdnad och umgänge, där det står hur det ska vara. Innan dess bör ni ha samtal på familjerätten med professionella samtalare om detta, så att du får klarhet i hans motiv.

Om du sen inte gillar vad han säger, så måste han stämma dig i domstol ...

Men jag undrar jag, jag tycker inte att han verkar seriös när du ska "fixa" allt. Han vågar kanske inte, för att han har "skumma" motiv.
 

Förresten Eszter...

Skrivet av  Sandra
du skrev att domstolen ofta inte ändrar till GV om man haft EV en lång tid- anses 5 år som lång tid, alltså hela deras liv? Jag har haft EV sedan de föddes och jag och pappan har aldrig bott ihop.
 

Det fanns en länk

Skrivet av  Eszter
längre bak till socialstyrelsen om en utredning som visar att mammorna får ensam vårdnad i hälften av fallen som hamnar i domstol. Men det verkar vara på det viset att det är i de fall då mamman haft ensam vårdnad länge. De pappor som får GV mot mammans vilja är tydligen mest direkt efter skilsmässan. Min advokat sa till mig att det var svårt att få GV om mamman haft EV länge, medan det var svårt att upplösa GV när man haft det länge (som vid äktenskap). Domstolar vill inte ändra på det som är.

Hela deras liv, 5 år, är länge. Jag tror inte att att en domstol går med på GV om du är emot det.

I mitt fall fick jag ensam vårdnad efter skilsmässan, men det var inte så konstigt för barnens pappa satt i fängelse för att han misshandlat mig, begått ekonomiska brott, vapenbrott mm (min advokat brassade på för fullt med att han var kriminell, kvinnomisshandlare (han hade örfilat en annan kvinna på en krog också), tillhörde den exjugoslaviska maffian, och var totalt olämplig som pappa).
 

hej....

Skrivet av  mirro
Tycker att du fått smak på att ha dina barn själv men du har väl inte fått dom själv utan du har säkert haft någon som hjälpt dej 50 procent och med det så ska han oxå ha 50 procent även om du tror att dom är helt dina egna,är det bara kvinnor med ensam vårdnad här som ger dåliga råd o får andra att spotta o fräsa pga sin egoistiska tro och hopp att dom kommer förbli DINA..... undra inte på att det blir vårdnadstvister pga sådana som dej och ditt släkte som inte vill dela utan bestämma allt själv in i det sista...
 

Artiklar från Familjeliv