Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga 1: Barnet fyller 18

Skrivet av Eszter
Vad händer med skilsmässobarn när det fyller 18? Jag har långt dit själv, men en väninna befinner sig snart i det läget. Finns det något särskilt ställe man kan läsa om det på?

Vad gäller om barnen bor hos den ene eller andre föräldern eller bor själv innan h*n har gått ut gymnasiet?
Vad händer med bostadsbidrag, underhållsbidrag/stöd, studiebidrag, flerbarnstillägg o s v?
Om barnen bor själva ska ny partners inkomst räknas med i underhållet till barnet?

Nån som vet nåt om detta?
Svar på tråden: Fråga 1: Barnet fyller 18

Han/hon kan själv

Skrivet av  bettis
begära förlängt underhållsstöd från försäkringskassan. Det finns en särskild blankett. Underhållet går alltså direkt till barnet.
 

Min son är 18

Skrivet av  Vendela m Oliver
Om barnet bor hemma hos föräldern och går i gymnasiet när hon/han fyller 18 år så betalas studiebidrag och underhåll direkt till 18-åringen. övriga bidrag som flerbarnstillägg och bostadsbidrag är detsamma till barnet går ut gymnasiet.

Om barnet är 18 år och bor själv har det inte rätt till underhåll av någon av föräldrarna. (är nästan säker på att det är så). Hur många 18-åringar kan försörja sig själva? Inte så många som har jobb iaf.
 

jag tror att..

Skrivet av  Ellen...
om barnet är 18 o bor själv o fortfarande går i gymnasiet så är man som förälder underhållsskyldig tills barnet slutat gymnasieskolan eller fyllt 21..tror vi kollade det när äldsta dottern fick ett ryck o ville flytta hemmifrån innan hon slutade gymnasiet men var över 18..
 

Fast när min son som är 18 idag

Skrivet av  Vendela
skulle flytta hemifrån, så fick jag veta att pappan inte är underhållsskyldig och inte jag heller, även fast barnet studerar på gymnasiet. Likadant är det om ett barn blir omhändertaget av soc, då behöver inte någon förälder betala underhåll.
 

Jag var liksom Ellen

Skrivet av  Eszter
nästan helt säker på att föräldrarna måste betala underhåll tills de gått ut gymnasiet direkt till barn som bor för sig själva. Men helt säker är jag inte, jag vet inte hur man ska beräkna det. En väninnas dotter ville bo ensam när hon var 16, men det blev hemskt invecklat med beräkningarna om vad pappan och mamman skulle betala (det verkar inte fungera som i vanliga fall med försäkringskassan), så att dom kom överens om att hon skulle bo hos pappan ett tag i stället för hos sin mamma.
 

tror det står i föräldrbalken..

Skrivet av  Ellen...
att man som förälder är underhållskyldig tills barnet är 18 år eller har slutat gymnasiet men längts till barnet är 21 år..det står inget om var barnet skall bo under tiden..och det stämmer ju..barnet bor ju oftast inte hos den som betalar underhållet..alltså borde det logiskt sett vara så att även om barnet bor i egen lägenhet men går i gymnasiet o är över 18 år att man måste även den förälder som innan var BF betala underhåll till barnet..den som inte är BF betalar ju underhållet direkt till barnet så fort barnet är 18 år (även FK)..FK bryr sig ju inte heller om då var barnet bor..hemma hos en förälder eller själv..
 

Allmän nyfikenhet

Skrivet av  marib
betalar då föräldrarna fullt underhåll båda två (om vi förutsätter att båda ligger över fk´s gräns) eller delar de?
 

bägge skall betala 1173..

Skrivet av  Ellen...
om de både ligger över FK\'s gräns..men de är inte skyldiga att betala hyran..tror jag inte i alla fall..hmmm..skall kolla om det finns nåt på nätet om detta..
 

hittade inte riktigt det jag sökte men..

Skrivet av  Ellen...
http://www.askersund.se/upload/_dokument/riktlinjer%20socialbidrag%202003.pdf

Här står på punkt 3.3 att föräldrar skall betala underhåll till barnet även om barnet inte bor hemma om barnet är över 18 år o fortfarande går i skolan..(barnet kan du inte söka socialbidrag för den försörjningsdelen eftersom föräldrarna skall betala)..
 

Artiklar från Familjeliv