Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ligger det till

Skrivet av Ann
med underhåll.Jag har ensam vårdnad om
sonen och pappan har umgängesrätt,men
han träffar knappt sin son,när han träffar
honom gör han det hemma hps mig ett par timmar,
så han står ju inte för någon kostnad för honom.
Han betalar underhåll till försäkringskassan och
jag får bidragsförskottet därifrån.
Är det inte inräknat i undrhållet att pappan ska
ha sin son varannan helg?
Ska inte han betala mera när han inte står för någon
kostnad för sonen?
Kan man begära högre underhåll?
Svar på tråden: Hur ligger det till

Nej,

Skrivet av  Anna EX
jag har också uh från fk och pappan har aldrig umgänge.Det är för mig 1173 som gäller.Detta fast han har dubbelt så hög lön som mig.Jag kan iofs stämma honompå mer pengar men får troligtvis inte det så det struntar jag i.
Visst blir det skillnad om pappan har barnet ibland och tom kan köpa vissa saker fast de betalar uh...jag har en sån också *S* köper ständigt kläder och betalar alltid minst hälften av slalomgrejer cyklar etc.
 

Bara för att pappan...

Skrivet av  Tweedy
betalar underhåll så ingår inte ett "automatiskt umgänge" för det. Det är pappans egna val om ha vill träffa sitt barn lr inte.
Som BF (boendeförälder) kan man tyvärr inte göra något åt en UF (umgängesförälder) som kommer och går, tragiskt men sant.

Nej, pappan har inte ngn laglig skyldighet att betala mer än vad han redan gör. Eftersom han betalar till FK (försäkringskassan) så håller de säkerligen koll på det.
När det gäller barnet så får du även barnbidrag för sonen. Du har oxå själv försöjningsplikt till barnet och inte bara pappan.

Är det så att pappan tjänar väldigt mycket per år så kan det löna sig att skaffa advokat begära mer pengar.
Det finns dock inga garantier att du får mer underhåll.
 

Jag menar inte

Skrivet av  Ann
mer än 1173:-/månaden.Pappan betalar mycket
mindre än den summan nu och jag får hela summan
från FK,men jag menar när dom räknar ut hans summa
så ingår ju att han har sin son varannan helg,så
nu betalar ju han för lite.
 

Alldeles oavsett

Skrivet av  Maja
om ditt/ert barn hade haft eller inte haft umgänge med sin pappa så hade bara 1173 utgått i underhållsstöd ändå. Detta eftersom detta belopp på 1173 är max vad FK betalar. Du hade alltså inte fått mer från FK. Enda gången du eventuellt "kan" få mer är om du gör en stämning i Tingsrätten och begär mer i _underhåll_. Att barnets pappa inte kan betala fullt ut med 1173 (till FK, för han blir ju återbetalningsskyldig) beror ju på att man antagligen räknat ut att han inte kan bidra med mer. När barnets far har barnen på umgänge har han avdragsrätt enligt umgängesavdragsreglerna, dvs 1/40 av underhållet/stödet OM barnet har umgänge som överstiger 5 eller fler hela dygn på raken eller 6 eller fler hela dygn per kalendermånad. Avrdga görs i efterskott och underhåll betalas i förskott, månadsvis, så även underhållsstöd. Han betalar alltså inte "för lite" som du hävdar. Hör själv efter med FK.
 

Jag tror...

Skrivet av  Tweedy
inte att han betalar för lite då underhållet är baserat på vilken årsinkomst man har.

Låg årsinkomst = lågt underhåll
Hög årsinkomst = högre underhåll MEN max 1173:-
 

Artiklar från Familjeliv