Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har ni det med tomten???

Skrivet av Dupin
Erik har aldrig direkt brytt sig förut, men nu har han frossat i Tomtemaskinen på video(Julkalendern med Pettson&Findus, ni vet?) och jag inser att han faktiskt hoppas att det ska komma en tomte.

Vad gör man, ska man "låta" honom tro på tomten, och kanske försöka fixa till nåt tomtebesök, eller vad ska man göra?

Det känns ju lite ballt på något vis att tro på tomten, minns ju att man gjorde det själv, men jag minns inte hur jag kom på att han inte fanns....
Svar på tråden: Hur har ni det med tomten???

Vi har

Skrivet av  Camilla
alltid tomte. Ju längre dom tror på tomten desto bättre tycker jag.
 

Vill inte ljuga för dem :)

Skrivet av  engeltina
J kände snabbt igen mamma (=mig) bakom masken för två jular sedan.

I fjol la vi alla paket över hela soffbordet när barnen var upptagna med annat och sedan slog vi igen ytterdörren och sa högt: "Hej då tomten! Tack för besöket. Vi ska hälsa J & H" :)
Det blev lyckat!Tomten hinner ju ej med att besöka alla så länge :)
 

Vi kör med tomte!

Skrivet av  Pochis *osövd*
Självklart kommer tomten på julafton!!! Det har han gjort sen Marion föddes, och de tror på honom ännu. =)

Nu har jag iofs börjat vånda mig inför stunden då de inser att han verkligen inte finns....men vi ska alla den vägen vandra. ;O) Här kör vi som sagt med tomte!

Ibland har vi hyrt en *svindyrt* och oftast är det ngn i familjen...eller nån kompis...

Ett år varjag själv tomte, men jag har fruktansvärt svårt att hålla masken...vilket iofs funkade ända tills jag skulle säga hejdå, och bad om en kram, för vad säger jag?! Jo, kan mamma få en kram innan jag går?!?! Som tur var hörde de (som vanligt) inte vad jag sa. ;O)
 

JAG tror på tomten :-)

Skrivet av  Lena
Eller är i alla fall så barnslig att jag inte kan tänka mig en julafton utan tomte!

I år måste tomten dessutom ha reflexer för det fick han skickat till sig på Doris & Knäckebrödernas julshow! (min bror är informerad om kravet)

Ingeborg vacklar - hon anser att det finns både riktiga och utklädda tomtar och att man inte på förhand kan veta vilket det blir (men har han då alltså reflexer måste han ju vara riktig)
 

Självklart!

Skrivet av  Millan
Har jättesvårt att tänka mig en jul utan tomte. De stora tror förståss inte på tomten och Timmy är nog lite vacklande i sin tro men det spelar ingen roll Ingen jul utan tomte, det tycker både jag och barnen!!
 

Vi funderar på att fråga grannen

Skrivet av  Zingorina
Men vi har ju inte bott här så länge så vi får se om vi vågar..... men det hade varit roligt med en tomte.


Linda
 

Jul UTAN tomte???

Skrivet av  Petra
Det går väl inte??????

Tomten har funnits JÄMT! Oavsett om det vart barn med eller inte!
Vi har en som kommer hemma hos oss på fm (jockes alla säläktingar här då) & sen kommer en till hemma hos mormor på em.

När jag är 80 & inte går nånstans på julafton & kanske tom är ensam DÅ skall jag ha tomte ÄNDÅ! ;O) (Jocke får väl kä ut sig!)

Linus tror att tomten ser oss från 1:advent till julafton! HELA tiden!
 

Klart det kommer en tomte!

Skrivet av  J:s mamma
J tror nog på Tomten. Han ville diskutera önskelistan _högt_ med mig - för de små tomtenissarna som går kring och tjuvlyssnar :).
Jag tror jag var nära hans ålder när jag slutade tro på Tomten. Lite senare kom jag på att clowner var utklädda människor :-).
 

Tack för alla era svar!

Skrivet av  Dupin
Vi ska nog försöka ordna en tomte på julafton i år.
Erik säger lite fundersamt att han tror att det både finns riktiga och utklädda tomtar, men att det skulle vara väldigt roligt om tomten kom och hälsade på....

Så jag ska försöka be mina föräldrar fråga nån granne.
Annars får väl någon av oss klä ut sig!
 

Självklart med tomte

Skrivet av  Tina m. Jacob & Oliver
hos oss. Både Jacob och Oliver väntar och väntar just nu. Igår kväll kom tomten förbi och la lite julchoklad utanför vår dörr. Där tänder vi ett ljus i porslintomten varje kväll så att tomten vet var vi bor.
 

Artiklar från Familjeliv