Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ut på stan nu!!!

Skrivet av Hoppas på fler föräldrar
Jag såg i vår morgontidning att polisen uppmanar alla föräldrar att nattvandra på stan nu till studenten. Det hade varit en stökig valborg med fylla och misshandel. Polisen hade även bl a vädjat till föräldrar i de invandrarföreningar som finns i stan att nattvandra men de hade inte fått någon större respons.
När man nattvandrar här i Linköping så får man gå tillsammans i grupper, tillsammans med de mer erfarna nattvandrarna. De bjuder också på fika under natten.
Jag funderade lite grann på hur man skulle kunna engagera fler i detta för jag tycker det är så himla angeläget. Min familj bor granne med stadsparken och vi ser ju att det rör sej massor av unga tonåringar ute sent på kvällar och nätter.
Kan man inte engagera föreningslivet på något sätt? Eldsjälar inom andra områden kanske vill organisera sej och nattvandra också??? T ex föräldrar i hem och skola. Människor som själva tidigare har varit i "trubbel" på något sätt borde väl vara utmärkta nattvandrare som kan finnas till och prata med ungdomarna, kanske man kan engagera AA?? De som läser till t ex socionom, fritidspedagog, präst, lärare mm kanske kunde ha ett rullande schema för att nattvandra.
Jag tycker i alla fall inte att det är polisens sak att "passa" våra ungdomar, så ut med er tonårsföräldrar och andra!!! Engagera er! Det kanske till och med kan bli kul!!! Jag tror ungdomarna vill att vi ska finnas där.
Svar på tråden: Ut på stan nu!!!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv