Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag måste bara få säga en sak

Skrivet av Oroad mamma
Föräldragrupper som går omkring på stan på fredags och lördagskvällar samt andra kvällar som nyår och liknande är ju bra.. Men jag har allt för ofta sett att när t.ex en yngre människa står och spyr och mår riktigt dåligt så gör föräldrarna ingenting... De bara stannar...tittar lite på barnet..sen går vidare... Likadant om de träffar på en väldigt onykter ung människa.. Går fram till den.. frågar om den mår bra/har problem hemma. Allt ok.. sen bara går de vidare... Vågar de inte göra nått eller vad är det frågan om? Ja... men jag hoppas att det inte är så i alla städer...
Svar på tråden: Jag måste bara få säga en sak

Där vi vi bor

Skrivet av  Päronet
Jag var för ca 5 år sedan på ett möte för jag tänkte bli nattvandrare. Min barn började komma i den åldern tyckte jag. Då var det så att nattvandrarna fick inte gör något!?!?! Inte ingripa vi slagsmål, skjutsa hem ungdomar etc. Det enda man skulle göra var att kontakta polis eller fältassistenter om det hände något. Av den anledningen valde jag att inte vara med i vår nattvandrargrupp. Vi vandrar på egen hand istället, för jag tycker det är hyckleri att gå och "dunka" ungdomar i ryggen när de är fulla på stan. Det är som att säga att det är ok och ett förväntat beteende att de ska dricka när de är i 14 års ålder. Dessutom tycker jag att många som nattvandrare är bra på att tala om hur duktiga de är och hur oansvariga vi andra föräldrar är som inte nattvandrar i grupp. Nu löper jag risk att förarga många, men det här här min åsikt och bara utifrån hur det fungerar i min hemstad. Jag vet inte hur det fungerar på andra platser. Jag tycker att det är självklart att jag ska vara ute på stan när mina barn är därute, dels för att se hur det är och för att kunna hjälpa till om något händer. Jag vet också att det finns oerhört mycket nattvandrare i Sveriges avlånga land som gör ett jättejobb och jag hyser största respekt för dem.
 

Jo...

Skrivet av  Mamman
Men jag tycker att det är fel att de inte får ingripa... Ska de bara gå omkring och göra ingenting... Det är ju oxå lite fel... Känns inte som att ungdomarna har någon respekt för nattvandrarna heller... Inte i min stad iaf... De skrattar bara åt dem...
 

Håller helt med dig

Skrivet av  Päronet
Jag tycker att man som nattvandrare skall ingripa, vara ett stöd och hjälpa ungdomar, ta kontakt med föräldrar etc. Det är vad jag tycker.
 

JO....

Skrivet av  Mamman
Ja.. vad är det annars för mening med att de ska finnas till om de ändå inte gör nånting? Håller med dig om det du skrev...
 

Artiklar från Familjeliv