Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur får jag ut min sambo?

Skrivet av Undrande
Jag försöker entusiasmera min sambo att gå ut och nattvandra, för att han då dessutom skulle kunna få stöd i sin föräldraroll - ett ansvar som han har svårt att leva upp till!
Han litar på sin son - "det är "skämmigt" för sonen om han kollar honom, trots att det är bevisat flera gånger att killen ljuger efter behag! (15 år är killen.) Ett par gånger har han fått tillstånd att sova hos en kompis - pappan kollar ALDRIG med kompisarnas föräldrar - och har kommit hem nästa morgon helt slut (dock ej fylledålig) och har inte sovit, bara serverat en delikat historia, som pappa svalt direkt. "Bättre att tro på historien än att ev behöva se sanningen i vitögat..."
Varför går jag då inte ut själv? Jo, för att vi har två små barn tillsammans, varav jag ammar den ena.
Någon som har ett bra tips?
Svar på tråden: Hur får jag ut min sambo?

Fel sätt

Skrivet av  Sven
Att nattvandra skall vara frivilligt! Inte nåt man blivit tjatad till. En personlig reflektion (efter ~5 år som nattvandrare) är att de som funkar bäst på stan är de som inte har problem hemma (jaja, problem hemma har alla, men ni förstår vad jag menar...). Har man problem med egna barn skall man nog ägna sig åt dem, inte vara på stan och försöka hjälpa andra... Vi hade en del medlemmar som mer var ute för att lösa egna problem (eller fly från dem, i vissa fall). Då finns det bättre föreningar (typ Söndagsföräldrar, Länkarna...).
Tycker jag alltså, inte som officiell representant för nån Föräldragrupp...
 

svar till fel sätt

Skrivet av  åsa
Det är sant att man inte skall fly från problemen på det sättet du beskriver men av erfarenhet vet jag också att de personer som har det jobbigt hemma kan få ett enormt stöd av andra nattvandrande vuxna och på det sättet känna att de inte är själva om sina problem
 

Artiklar från Familjeliv