Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad göra när polisen inte bryr sig?

Skrivet av Margis
Vi nattvandrar på vår lilla tätort i glesbygden trots att våra egna tonåringar sällan är ute, vi känner ju de flesta andra barnen. Här finns mycket hembränt och även annat... Maken har vid flera tilfällen upptäckt minibussar varifrån det sålts hembränt i större och mindre partier under helgdagskvällar, tagit bilnr, sagt till lokala polisen som funnits i närheten. I bästa fall har polisen då sagt till vederbörande att hälla ut spriten. I de flesta fall inte brytt sig ö.h.t. Vad gör man?? Är man paranoid om man tror att lokala polisen antingen är inblandad på ngt vis eller har släkt- eller andra beroendeband till spritförsäljarna???
Svar på tråden: Vad göra när polisen inte bryr sig?

jag frågade en fältassistent

Skrivet av  ulla
varför varken dom eller framför allt polisen reagerar och reagerar hårt och direkt när dom med egna ögon ser barn och ungdomar dricka öl eller annat på stan. Svaret var att det skulle dom aldrig hinna göra, för dom är så många. Men är det inte så att ett resolut ingripande flera helger i rad av så många man bara hinner, skulle minska drickandet. Det tror jag i alla fall. Om jag som ungdom märker att polisen ser mig med ölburk i näven på stan men inte reagarar, så tolkar jag det som om det är ok att dricka öl på stan.. En del av öldrickarna skulle i alla fall bli avskräckta om dom visste att polisen kommer fram , tar namnuppgifer, ringer föräldrarna osv. Vilken stad eller vilket län är din erfarenhet från?
 

Låter konstigt

Skrivet av  Johan polis
Har poliserna varit på plats när det sålts sprit i dunkar från bilen? Om de då inte gjort mer än hällt ut spriten, är det tjänstefel enligt min mening.

Om brott som hör under allmänt åtal kommit till en polismans kännedom, så är han/hon skyldig att anmäla.

Var i Sverige bor ni? Jag hade gripit personerna och beslagtagit spriten som bevismateriel. Därefter hade jag garanterat fått beslut om husrannsakan hemma hos personerna etc...
 

Hej Johan polis!

Skrivet av  Margis
Stort tack för ditt svar! Hade nästan gett upp hoppet om denna stendöda sida, men läste just en ganska intressant diskussion på sidan "Barn & tonåringar i riskzonen" så jag tänkte jag skulle kika in här igen.
Ja, poliserna har varit på plats och alltså uppmanat personen i fråga att hälla ut spriten, inget mer. Ja, jag anser också att detta är klart tjänstefel.
Men hur bevisar man något sådant och dessutom skulle det förmodligen enbart slå tillbaka på mig och maken att driva en sådan sak. På den lilla ort där vi bor (Västsverige - vill inte vara mer specifik än så) anses vi redan vara trista moraltanter och "busybodies" som lägger oss mer än vi borde...
 

Ring länspolisen istället

Skrivet av  Tulsa
för då måste ortspolisen som får "uppdraget" skriva en rapport till larmcentralens ansvarige befäl efteråt och då räcker det itne att skriva "vi bad vederbörande att hälla ut spriten".

 

Bra idé!

Skrivet av  Margis
Det ska vi göra nästa gång vi uppdagar liknande. Vi har tyvärr legat lite lågt med nattvandrandet på senaste tiden men blir väl tillfälle igen till skolavslutningarna!
 

Artiklar från Familjeliv