Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla ni goa som tipsade mig om rasval...

Skrivet av Jojje
Tack för all hjälp i mina funderingar! Jättebra sida det här! Om ni är nyfikna på hur det går, så är jag säker på att det blir en liten hund i alla fall: Schipperke, Bostonterrier eller Mellanpudel...kanske... Ska gå på någon hundutställning och titta på olika raser, så får vi se hur det slutar.
Svar på tråden: Alla ni goa som tipsade mig om rasval...

Lycka till! (imt)

Skrivet av  Ulrika
*
 

Det är spännande att

Skrivet av  _tanja_
skaffa hund! Lycka till!!!
 

bra val :-)

Skrivet av  Pernilla
Hej,

Kul att Schipparna tilltalade er... Var i Sverige bor ni? som jag skrev tidigare så blir helgen den 9-10 juni ett ypperliget tillfälle att titta på schippar, annars så brukar det inte vara så jättemånga på utställningarna.
Platsen är Ramsnäs utanför Västerås.

Den 10 kommer det även var lydnadstävlingar med bara schippar. Plus att "alla" uppfödare av schipperke är där....

Har du fler rasfrågor skall jag försöka svara så gott jag kan.

//pernilla - glad schippeägare
 

Tyvärr bor vi för långt bort.

Skrivet av  Jojje
För att kunna gå på den utställningen.
Men jag undrar lite, när man läser om Schipperke står det alltid att den har stark vaktinstinkt och är reserverad inför främmande. Vad innebär det egentligen? Jag vet ju att det är olika på olika individer, men jag har bara haft en hund förut och han vaktade t ex aldrig sin mat eller sina leksaker, inte så mycket som en morrning. Så jag har inte så stor erfarenhet av vad det innebär. Jag menar, kan barnens kompisar ligga i farozonen? Eller skäller de bara lite vid dörren och sen kan de bli kompisar med besökarna?
 

försök till förklaring....

Skrivet av  Pernilla
De vaktar ganska mycket, knackar någon på dörren här hemma vrålas det ganska, hmm väldigt mycket, men tystnar ganska snart när jag säger till dem. Välkomnar jag in besökarna så hälsas de av två lyckliga hundar och en lite mer reserverad. Hon brukar dock gå fram efter ett litet tag.
De är väldigt uppmärksamma på vad som händer kring huset. Händer det för dem nya saker sätter larmet igång. De accepterar utan problem att folk går om kring huset på dagtid men skulle någon vardra runt på kvällen skäller de direkt (det händer kanske någon gång varannan månad typ... ovanligt enlig dem, helt ok tycker jag..)
Ingen av mina hundar vaktar prylar inom huset, varken för familjen eller för främlingar. Men är vi ute och jag lämnar hunden vid tex barnvagnen och går iväg vaktar, dvs skäller, de om någon främling kommer fram. Är de ensamma (utan prylar) kan dock vem som helts gå fram till till de två lite äldre hundarna. Den yngre (9 mån) vet jag faktiskt inte hur hon skulle reagera men eftersom hon är lite mer reserverad och lite osäker ännu så jag antar att hon skulle bli börja skälla.

Schipparna är "lite mer" än de flesta mindre hundar och behöver en god grunduppfostran/träning, får de det så är det underbara kamrater.

Rasen har från början använts som gårdshund och vakthund denna instinkten är ganska stark. Ser man till deras storlek förstår man att de inte själva är tänkta att skrämma bort ev inkräktare utan mer fungerat som larmklockor.

Hoppas jag lyckats ge dig en liten bild om schipperkens vaktighet. Är det en egenskap som man inte tycker om så bör man nog fundera på en annan ras.

Personligen tycker jag att det är en bra egenskap, med lite uppfostran styr jag vad mina hundar skall vakta... nja inte alltid... När Hanna (dotter på 14 m) har lagt sig och idioterna (de heter så då) hör ovanliga ljud utifrån så önskar jag ibland att de inte var lika vaktbenägna. Nu blir det bara ett eller två skall men det räcker för att göra liten gumma vaken och ledsen.

Lycka till med erat rasval.

/Pernilla
 

Artiklar från Familjeliv