Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det nån som vet varför

Skrivet av Syster Katt
min mammas kastrerade hankatt kissar inne?
Han kissar bara på sånt som luktar illa, tex skurtrasan, gympakläder, svettiga skor och sånt. Och det är inte några små skvättar utan riktiga enorma pölar!
Är det nån protest mot nåt?
Är han sjuk?
Mamma har en honkatt oxå och de slåss ibland, men inte ofta.
Nån vänlig själ som kan tänka sig att spåna lite i vad detta kan vara för konstigt beteende?!
Jag vill gärna ha många svar, för om inget görs kommer katten att avlivas.
Och det vill jag ju inte!!
Svar på tråden: Är det nån som vet varför

När min son föddes....

Skrivet av  Therese
Så började min kastrerade hane att kissa på oss. Och på mönler mm. Han siktade in sig riktig på saker. Backade på grejen och lyfte på benet.
Han mådde jätte dåligt av den förändringe, började ut och slåss och kom inte hem på dagarna som han alltid gjort annars. Han va en liten nattuggla.
Vi skänkte bort honom till ett annat par och han trivs bra där.
Han kan juh vara sjuk eller så? Tyckler ni ska kolla upp det. Så får ni juh ett svar.
Lycka till och hoppas det visar sig varför han fått detta beteende.
 

Ja precis så

Skrivet av  Syster Katt
gör han!! Siktar och backar lixom.
Tack så hemskt mycket för att du svarade.
Det har inte skett nån förändring i kisses liv... så ja... jag får väl ta honom till farbror doktorn då...
Hoppas han inte är sjuk.
 

Vi hade oxå en sån katt

Skrivet av  Elisabeth
Har detta kisseri uppstått över en natt eller hållit på ett tag. Det behöver ju inte vara något ni gjort utan tex en stressad relation mellan katterna (de slogs ju ibland).
Min första katt kissade också lite här och där på saker inomhus. Framförallt på sånt som låg på golvet. Vi fick se till att inte ha tvätt, skurtrasor, m m på golvet. HAn var lite psykiskt stressad pga att den andra katten i huset hoppade på honom då och då.
Vi levde dock vidare med honom tills han dog av ålder.
Man lärde sig hålla undan saker och leva med att det då och då skedde en olycka och vi försökte hålla isär slagskämparna så mycket det gick.
Testa att torka med citronluktande medel eller ättika där de kissat för det gillar inte katter.
På slutet fick han en vana att göra sina behov i duschen, av någon anledning. Det var ju rätt ok eftersom han var så hård i magen och gick lätt att städa undan.
Djur är egna, så är det bara.
Men hör med doktorn om det kan vara något annat än bara ett stress/oro-beteende.
 

tack

Skrivet av  Syster Katt
jo, det började bara helt plötsligt tror jag. De försöker att inte lägga grejor på golvet, men med barn i huset blir det lite si o så med det!
Ska nog ta honom till vetrinären i alla fall.
Tack för tips om ättika och citron!!

Mvh
 

Artiklar från Familjeliv