Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Älsklingskatterna löser hår!

Skrivet av Mia
Jag köpte vetegroddsolja för att börja ge våra kattgubbar båda nio år idag. De löser så himla mycket hår att oxå ungarna klagar. Hår överallt! Har ni några tips?
Hälsningar
Svar på tråden: Älsklingskatterna löser hår!

Byt foder

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
Vad äter kissarna? Men erfarenhet är att katter som får varierande mat hårar mest..sedan kan stress vara en bidragande orsak..men dina katter borde ju inte vara stressade..(om ni inte flyttat eller gnomgått någon annan stor förändring)Har du testa Royale Canine Hair and Sin? Själv kör jag Indoorsfodret från RC och är supernöjd.
 

Hur menar du...

Skrivet av  Annika M
ska inte katter ha varierad kost? De kan väl inte äta samma mat år ut och år in? Kanske är det skillnad på raser också. Min abessinerhanne hårar mycket, medan svägerskans halvrasiga (?) skogskatt inte hårar ett dugg. Det borde kanske vara tvärtom?
 

Njet

Skrivet av  Razboran
Tro det eller ej men katter ska helst ha samma foder för jämnan. De "ställer in sig" på en sort de gillar. Det var en veterinär som förklarade det för mina föräldrar när vår gamla katta vägrade äta annat än en viss sorts kattmat med tonfisk, de försökte få henne att äta allt möjligt annat men det gick inte. Så hon fick resten av sitt liv samma kost varje dag; kattmatstonfisk på morgonen och torrfoder på kvällen. Samt i sin krafts dagar en och annan gråsparv som hon fångade själv. Hon blev 17 år!
 

Nej, katter mår bäst

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
av att inte variera kosten. Nej, det är inte skillnad på raser annat än vad jag vet Perser som bla Royale Canie har ett specialfoder för. Annars finns det foder mer anpassade för tex ålder. Satsa på ett bra helfoder och ge enbart det..om du däremot känner för att ge något extra så satsa på något som tex kokt torsk varje lördag..eller helst något som inte innehåller så mycket magnesium. Symtom på att man varierar kosten för mycket är just ofta att de fäller enorma mängder hår..Varför inte diskutera saken med uppfödare eller din veterinär.
 

Ja, det ska jag göra!

Skrivet av  Annika M
I och för sig är väl hans kost inte _så_ varierad, men jag ska höra vad veterinären säger när vi ska dit om några veckor. Nu är han i och för sig snart 18 år så det är väl sisådär med aptiten också. Det behövs lite godsaker för att fresta honom. Han har inget problem med övervikt om man säger så.
 

Jamen då förstår

Skrivet av  Thérèse o Gabriel (5/10)
jag också att man kanske tycker att det är bättre att han äter..18 år..ja då spelar det nog inte så stor roll:-)
 

Artiklar från Familjeliv