Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"äldre valp"

Skrivet av Jenny,Minna
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av att köpa valpar som är lite äldre,runt 6-8 mån.?Jag vill ha både fördelar och nackdelar.Tack.Jenny
Svar på tråden: "äldre valp"

Ok

Skrivet av  pia
fördelen är ju att älsklingen förhoppningsvis är rumsren. Ser inga nackdelar just.
 

Nackdelen kan vara...

Skrivet av  Nidoop
diverse olater som kan vara nog så svåra att få bukt med. Spendera mycket tid med "valpen" i fråga så att du vet hur den beter sig i olika situationer. På så sätt kan du se vart det brister och vad som behöver jobbas med och vad som inte jobbats med alls. Det är lätt att förälska sig i jycken och inte hinna se problemen. Se också till att få veta hundens historia, tidigare erfarenheter/upplevelser som spökar för jycken är inte alltid roliga och de kan dyka upp långt senare. Min jycke är tex rädd för barn som är kortare än 1 m och för personer med käpp. Det har blivit bättre med reaktionen än den var i början och vi har väl mer eller mindre lyckats få bort käppskräcken men han blir fortfarande skärrad när främmande barns springer mot honom (vilket dom gärna gör när dom ser en söt hund).

Vill alltså inte vara pessimissten här utan bara föra fram saker som kan vara bra att tänka på. Jag önskar själv att jag hade kunnat utvärdera min jycke lite mer innan ägarbytet. Inte för att jag ångrar honom för en sekund han är jättego men jag har fått slita hårt med honom och sliter fortfarande.
 

Artiklar från Familjeliv