Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10 åring och hund....

Skrivet av Beageln Simbas ägare.
Skulle vilja veta vad ni tycker om att min 10 årige son går på agillity(stavas det så?) kurs med våran årsgamla hund.
Sonen har länge velat göra just detta med vovven men vi har hittills sagt att hon (hunden) är för liten.
Skulle nu vilja veta vad ni tycker?

Klarar en 10 åring av detta hunden är en Beagel och är snäll och "ganska" väluppfostrad.

Dessutom så skulle det nog vara bra att sonen får något att ha som "hobby" då han inte är så sport-intresserad.

Svar på tråden: 10 åring och hund....

Beror lite på

Skrivet av  Amandas mamma
Det är svårt att svara på beroende på vem kursen vänder sig till och hur ansvarsfull din son är i övrigt. Ja och självklart om han kan hantera hunden i alla situationer, även otrevliga sådna.

Mitt råd är att du ringer till den klubb han vill börja på och prata med instruktören direkt så går det säkert att ordna något.
 

Jag skulle säga

Skrivet av  Lotta
att det är helt okej!
Men du eller nån annan vuxen kanske oxå ska va med på kursen.
Fast han får vara den som liksom tränar.
Jag vet att vid vissa Hundklubbar och Brukshundsklubbar har det speciella kurser för barn-med-hund. Kanske är det nåt att satsa på? Finns både i lydnad och Agillity.
 

Tycker

Skrivet av  Lottiz
det är jättebra! Att barn tränar med hund tycker jag är super. På vår hundklubb tränar mindre barn än så med sina hundar. Jag tycker det är bra eftersom dom lär sig hur man beter sig med sin hund. Tycker det låter super helt enkelt :)
 

Vet inte var ni bor

Skrivet av  Lotta, Hanna & Lizzie
men om det finns avd med Hundungdom i närheten, kan det vara något att satsa på.

När jag gick agilitykurs på Malmö Hundungdom, var det flera deltagare som var i din sons ålder och det var inga problem.
 

Jag tycker...

Skrivet av  Ninna
...att det absolut är värt att prova! Instruktören ser ganska snart om t.ex. inte hunden är "mogen" för agility än, men jag tror nog att det går jättebra! Annars är det (som någon skrev i ett tidigare inlägg) en jättebra idé att kontakta hundungdomssektionen!
Jag tycker som sagt att både pojken och hunden ska få prova!!! (Man ska aldrig underskatta vare sig barn eller hundar:) !!!)
 

Ett förtydligande.

Skrivet av  Amandas mamma
Vet inte om det var riktat till mig angående att underskatta barn. Om så var fallet så vill jag bara säga att jag absolut inte hade för avsikt att göra detta.

Däremot är alla barn och hundar olika och det kanske inte är alla tioåringar som kan hantera ett hundslagsmål eller liknande eller så kanske hunden inte är mogen för agillity ännu. Eftersom jag aldrig träffat vare sig sonen eller hunden, kan jag bara uttala mig generellt.

Är kursen anpassad för barn eller ungdomar eller om instruktören är förvarnad så går det säkert att lösa detta utan några som helst problem. Om inte annat så kan mamman eller pappan vara, men sitta vid sidan av, och titta på.
 

Oj!

Skrivet av  Ninna
Det var absolut inte menat som något annat än ett talesätt!!! Jag ber väldigt mycket om ursäkt om jag "trampat någon på tårna" genom att uttrycka mig klumpigt!
 

Nejdå

Skrivet av  Amandas mamma
Nej Nej Nej du har inte trampat mig på tårna, jag vart orolig att mitt inlägg lät negativt och ville förtydliga att det inte var menat så. *ler*
 

Artiklar från Familjeliv