Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 katter och tre barn...

Skrivet av Vill ha katt...
..Finns det nån chans att det skulle funka tror ni?
Jag läängtar efter att ha katt igen och har nu ringt till en som ville sälja två hannar till mig.
Tänkte att det skulle vara trevligt att ha ett par syskon som håller varandra sällskap när vi är borta.
Kan man skaffa katter när man har en liten bebis (4 mån), en tre-åring och en fem-åring?
Vad tycker ni kloka människor? Alla synpunkter mottages tacksamt...
Svar på tråden: 2 katter och tre barn...

Nja

Skrivet av  MimmiPigg
En viss risk kan det vara. Katten har ju vassa klor och jag tänker på att barnens ögon kan vara i fara om de leker för våldsamt med djuren plus att det är synd om djuren om det går för vilt till. Barnen är ju så små.... men å andra sidan kanske det går bra. Vad vet jag. Vi har haft katt "i alla år" själva - i alla fall sedan äldste sonen var 4 år. Men barnen har varit ovanligt lugna så det har gått bra.
 

ja det tror jag

Skrivet av  jetta
vi har haft katter sen jag var liten och det gick bra, minns ej att katten skulle ha gjort mej nåt illa.Inga allergier heller!
Likaså min bästa kompis hade katter hela livet, samma sak där det gick jättebra.
Katterna och barnen lär sig varann rätt bra.

Vi hade gammelkatten när första barnet kom, och han brydde sig inte det minsta!Var förståss nyfiken på vagnen och ville hoppa upp där - MEN han lade sig ALDRIG på ansiktet eller halsen utan satt (innan man hann dit och slänga ner honom) bara nere i fotänden.
Jag tvivlar starkt på att katter skulle vilja kväva bäbisar som man hör talas om ibland.
När sen minsta tösa var 2 år skaffade vi två katter till och även det gick bra.
Barna fick förståss lära sig att inte vara hårdhänta med dem och låta dem va när de äter och så vidare.
Katterna var så snälla allihopa.
Barna har burit hit och dit på dem, kört dem i dockvagn och de har inte ens försökt ta sig därifrån eller visat ilska eller så. Legat snällt och sovit i dockvagnen och så.
De yngre katterna biter INTE, inte klöser heller.
Jag lovar att vi har nordeuropas snällaste, ja nästan menlösa katter.
Gammelkatten kan om vi vuxna busar med honom bita lite i händerna, men hur vild han än är kan man sätta dit ansiktet och han blir på ett kick lugn som en filbunken och biter eller klöser absolut INTE i ansiktet!!!Likaså barn så biter och klöser han INTE!
Blir nåt barn nån gång för närgånget eller så så morrar han bara och så går han därifrån och ser ut som en ättiksgurka.

Jag tror inte att katterna flyger på utan anledning!
De kan förståss försvara sig om barnen kommer på dem och river och drar osv.
Men det måste man ju lära barnen, och vara benhård på.
Sen är ju alla katter, som vi människor, individer den ena är inte den andra lik och alla har vi olika humör och toleransnivå.

Lycka till
 

Varför inte

Skrivet av  Zarahs matte
om inget av dina barn är allergiska funkar det nog.
Mina grannar är ett bra exempel att det funkar, de har 3 hundar, 6 katter, kaniner, fiskar och 6 barn!!!
Där är det ygnsta barnet 3 eller 4 nu, men de har alltid har mycket djur och det funkar utmärkt:=)
Lycka till
 

Det låter väl trevligt! :)

Skrivet av  Pernilla
Nu skrev du inte hur gamla katterna var, men möjligen skulle jag rekommendera två vuxna katter och inte två kattungar, gärna kastrerade. Vuxna kastrerade katter (hanar eller honor) är lugnare och tål mer omild behandling vilket det blir oavsett hur noga man passar på och lär barnen, speciellt med ett mycket litet barn.
 

Artiklar från Familjeliv