Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AAAARRRGGG!!

Skrivet av ensam i hundgården
Är så vansinnigt trött på dessa inskränkta och trångsynta människor som beter sig så jäkla oförskämt när man promenerar med Rottweiler.

Jag har full förståelse för att många som läser skrämselpropagandan i kvällstidningarna tycker att det känns olustigt att komma för nära en liknande "Best",men kan de inte tänka litet längre?!

Respekterar också hundrädda människor och har aldrig mina två tikar lösa bland människor,även om de är tränade och vana att gå fot utan koppel.

Min äldsta tik är snart 8 år och vi har bott på samma ställe i mer än fem år,lik förbannat finns det folk som verkar tro att hon är livsfarlig.
Oftast handlar det om äldre damer som blir alldeles stela av skräck när vi kommer,men låter sin egna övergödda mops eller pekinges stå och blåskälla åt mina hundar utan att säga ifrån.
Som tur är bryr sig inte mina tjejer om sådant,men det gör mig som seriös hundägare så förbannad!!!
Varför kan man inte uppfostra sin hund?
Hur kan man göda en hund så att den knappt kan gå!?
Hur har man mage att se ner på andra hundägare när man
inte har någon som helst pli på sin egen?!

Min man arbetar hårt med våra brukshundar,är aktiv inom hemvärnet och tävlar mycket lydnad och bruks.
"Tyvärr" är han utländsk och ung,vilket gör det svårt att inte bli tagen för kamphundsägare...
Jag förstår att det är svårt att komma bort från dessa förutfattade meningar folk har men jag blir bara så jäkla ledsen ibland.

Känner att jag knappt vågar busa med hundarna offentligt,tänk omk någon missuppfattar det hela som någon slags "kampträning"!
Vill inte låta hundarna hälsa på andra eftersom deras sätt att "prata" när de är glada också kanske tas för aggrevisitet.

Det bästa vore att flytta ut på landet där hundarna kan vara fria och man slipper sånna här människor...

Skönt att få ur sig litet ilska....
Någon som vet hur det känns?
Svar på tråden: AAAARRRGGG!!

Vet!

Skrivet av  Pia(7/6)
& det är jobbigt!
Oavsett om det är renrasig eller som minhund, han är blandras mellan Rottweiler/Schäfer!
Folk kommer gärna fram och pratar med oss och undrar vad det är för ras(han ser ut som en långhårig rottis) & när jag säger ordet rottweiler slutar de klappa & ryggar tillbaka*trist*

HÅLLER MED DIG I ALLA DINA ÅSIKTER!!

Stå på dig & gör som jag SKÄLL ut tanterna i stället!

*kram*
 

En fråga...

Skrivet av  Linda
hur ser din hund ut? våran ser ut som en Ridgeback även fast det är 50,50. Rottisen sitter i svansspetsen som är svart.
 

Junior

Skrivet av  Pia(7/6)
Han ser ut som en schäfer med hängande öron och rottisens täckning plus att han är långhårig!Påminner om en howavart..*ler*
 

Har du ingen hemsida? (imt)

Skrivet av  Linda
000
 

Är dessvärre..

Skrivet av  Pia(7/6)
..inte av den tekniska naturen som har fixat en sån*lessen*
 

Ja,jag vet hur det känns!

Skrivet av  Rottan
Vi har haft rottisar i många årmen inte alltig blivit lika illa bemötta som man blir nuförtiden.
Det är hemskt tragiskt det som händer med hundar som ägs av oseriösa människor,och hemskt tragiskt att det ibland går ut över andra oskyldiga människor,
det tycker ju allra mest vi rottisägare som vet att skriverierna i tidningarna ger en vinklad bild av våra hundar,och som startar något som kan liknas vid häxjakt.
Naturligtvis måste media berätta om vad som hänt,så det är inte mycket att göra.

Kan också bli ledsen och sårad av andra (okunniga)människors bemötanden,men intalar mig själv att jag minsann står över det beteendet.
Jag vet vad jag behöver veta om mina djur och vad andra ointelligenta människor tycker det bryr jag mig inte om..

Jag tycker att du skall vara stolt över dina duktiga hundra och din duktiga man och försöka att inte bry dig.

Kramar
 

Jamen,

Skrivet av  ?
Ligger det inte nånting bakom dessa fördommar?
Varför har det dåliga ryktet uppstått?
 

P ga...

Skrivet av  Pia(7/6)
..de händelser då rottweilern bitit någon så har media förstorat upp det till värsta händelsen MEn jag vet av erfarenhet att t ex Golden & en pudel biter minst lika ofta men skadan blir inte lika stor p ga att käkarna är mindre & gör mindre skada!
 

Exakt!

Skrivet av  Jojjo
Själv blev jag illa tilltygad av en golden när jag var liten,och syster min blev av med en örsnibb när hon lekte med en shitsu!
Men inte för en sekund har jag inbillat mig att alla hundar av samma ras är likadana.
Jag är faktist litet smartare än så...
Tänk litet längre än näsan räcker,det är väl inte så svårt att fatta att det i det stora hela handlar om uppfostran o diciplin!

Ägaren till Shitsun var föressten en blåhårig liten tant som tyckte att hennes "mysan" var den snällaste hunden i världen och inte alls behövde uppfotras.
Och inte skall ni tro att det var tal om att avliva denna hund efter attacken...
 

exakt

Skrivet av  oxå hundägare
Och det är allvarligt nog. En tax ställer till en del oxå,

Det är en enorm skillnad på bett och bett.

Alla hundraser kan bitas, och ju mer vanliga dom är, desto vanligare är det att folk blir bitna av dom.

Men det är skillnad på ett blåmärke och på köttsår.
 

Dåliga rykten är inte hundens fel

Skrivet av  Dolphin©
tycker jag i grunden , hunden blir ju vad man gör den till

Haft 2 rottisar en tik o en hane , INGEN av dessa har hamnat i bråk
 

Därför!!!

Skrivet av  Linda
Ofta köper fel sorts människor dessa raser och det är ofta deras hundar som förstör de andras rykten. Vilken hund som helst kan bli ett monster om du tränar den till det.
 

Exakt!

Skrivet av  Birgitta
"Ofta köper fel sorts människor dessa raser..."

Hur ska jag kunna veta att just den jag möter har "rätt sorts" ägare när det är så vanligt att de har "fel sorts" ägare...?
 

Birgitta!

Skrivet av  Pia(8/0)
Hur ska jag veta att bilen stannar vid övergångstället när jag har grön gubbe när jag ska gå över?
 

Just det pia!

Skrivet av  Birgitta
Just för att du inte vet det hoppas jag att du stannar upp och antingen väntar ut bilen, trots att du har grönt, eller söker ögonkontakt med föraren för att försäkra dig om att han ser dig och har för avsikt att stanna.

För att köra bil måste man i alla fall ha körkort och därmed ha bevisat att man har de nödvändiga kunskaperna både i teori och praktik. Så är inte fallet med hundägare! Din jämförelse haltar därmed, eftersom problemet med felfostrade eller ofostrade hundar av diverse slag antagligen skulle vara betydligt mindre om det infördes ett hundägarkörkort!
 

Svar

Skrivet av  Pia(8/0)
Både du & jag vet att alla bilförare inte uppför sig exemplariskt likadant gäller hundägare..Håller med om körkort till hund men dra inte alla över en kam..

Du kan aldrig veta om det är en "bra" hund eller ägare du möter men herregud döm inte ekipaget förräns de visat motsatsen!
 

Det gör jag inte, Pia!

Skrivet av  Birgitta
Men jag har helt klart en hel del respekt för att långt ifrån alla hundägare är lämpliga. Och om jag inte känner varken hund eller ägare föredrar jag att ta det säkra för det osäkra. Precis som jag gör i trafiken...
 

Helt ok!

Skrivet av  Pia(8/0)
Vi får alla ha olika åsikter!
Jag dömer inte folk eller tar det säkra före det osäkre när det gäller hundar & hundägare.Jag är så säker på hur jag själv ska agera om något skulle inträffa!
Skulle nog bli oerhört sårad om nån behandlade mig så att de tog upp pudeln när de mötte mig. så vill inte jag behandla mina medmänniskor!!*vet*

Men som sagt olika åsikter!
 

Ta upp pudeln är ju bara dumt!

Skrivet av  Birgitta
Om man möter en hund som faktisk går till attack är det bara dumt att ha tagit upp pudeln i famnen, men det förstår nog inte de som gör så...
 

Trist,

Skrivet av  Gunnar
med dessa oförskämda människor...
Kan berätta en rolig,sann historia jag hörde av en förare på flygvapnet.

Han hade en stor bjässe till Råttis,vägde väl en 60 kg,och som var from som ett lamm.
Han fick dock aldrig vara med och leka i hundgården,tanterna flydde med sina trasselsudd när han närmade sig.
Detta irriterade ju såklart mer än det sårade tillslut och allra värst var det med en liten ragata som envisades med att rycka upp sin lilla pudel i famnen så fort hon såg klunsen komma.
-varenda-dag i två års tid möttes dessa två hundägare på morgonpromenaden och aldrig brydde sig ens råttisen att vädra i luften efter pudeln.
Men varenda gång rycktes pudeln upp i mattes skyddande famn och bars i säkerhet.

En morgon fick den utbildade men fåordige hundföraren nog när han såg tanten närma sig.
Han tog spjärn,han var inte särskilt stor själv,och baxade upp kolossen på 60 kg i famnen.
Han kunde förstås bara stappla fram med den tyngden i famnen,och hade nog träningsvärk några dar efteråt,men det kan du tro vara väl värt.
Att se primadonnans min när han kånkade förbi med förorättad min,slog ALLT!

Efter den dagen lät damen förstås bli att överbeskydda sin lilla pudel och nåt år senare lekte de båda fyrbenta tom i rastgården!!


Skrattar alltid gått när jag tänker på detta,hur det måste sett ut!
Och vad snopen den ståtliga Råttisen måste blivit sen då!
 

*asg* imt

Skrivet av  Ronja
:D
 

HAHAHA

Skrivet av  MarikaOB
Skrattade så tårarna sprutar!!!!!!!!!!!!
 

Samma, "sanna" historia...

Skrivet av  Linn
har jag oxå hört berättas...av tre av varandra okända personer.
Jag tror på skröna, vad tror du? :o)
 

jag med

Skrivet av  oxå hundägare
har hört om detta
 

Förstår dig

Skrivet av  Dolphin©
JAG skulle nästan reta upp din hund med ett riktigt skall så tanten flög :)) *ironi*

Ja speciellt äldre ser inte hunden utan bara rasen

JAG älskar rottisar
 

Jag håller inte med...

Skrivet av  Linn
Jag upplever det faktiskt som att det är just de äldre som möter en med glada miner och beröm.
När jag tänker på det tror jag faktiskt ALDRIG att jag stött på en "grinig" äldre....konstigt vad olika det kan va, va\'....:o)
 

schäferägare

Skrivet av  oxå hundägare
Vi hade en äldre dam med en bostonterrier. Hon lyfte alltid upp sin lilla hund när vi kom.

Trots att det var terriern som var aggressiv.
 

... eller just därför?

Skrivet av  fd hundägare
Det var inte så att hon lyfte upp den för att hon visste att den var aggressiv?
 

fd hundägare

Skrivet av  oxå hundägare
Nej, det var bara när våran schäfer kom. HOn var rädd för schäfrar.
 

Rottweilerns historia

Skrivet av  ägare till "trasselsudd"
handlar i stort sett om kamp.
De blev från början framavlade för att vara stora,aggressiva och farliga djur.
Läste någonstans att skatteinbringarna använde dessa hundar i yrket för att skrämma folk till att betala sina skatter till staten.
Detta säger väl en hel del tycker jag.
Att ha en sådan hund i närheten av barn tycker jag är väldigt oansvarigt och dumt.
Tiden går,men en hund är ändå alltid en hund,med primitiva och vilda instinkter.
 

Nja...

Skrivet av  Amandas mamma
Jag är ganksa säker på att även din lilla trasselsudd har samma förmåga att bita någon som en Rotweiler har. Rotweilerns bitstatistik är dessutom inte alls överrepresenterad, utan i toppen ligger faktiskt snarare våra vanligaste raser.

Eftersom vi inte lever i den dåtid du beskrev utan i nutid där avelsarbetet har varit omfattande på exempelvis Rotweilern, så kan den inte räknas som en utpräglad kamphund längre, utan snarare en brukshund. Visst kan de användas som kamphundar av oansvariga hundägare men det kan man använda en toypudel till också, om man går in hårt för det. Alla hundar kan tränas till att bli rabiata mördarmaskiner.

Jag har jag mött många exemplar av rasen som är helt underbart trevliga och samtidigt både gosiga och tålmodiga.

En frisk hund blir vad man gör den till.
 

så hemskt oansvariga vi måste

Skrivet av  Anna Maria med Li 24/5
vara då som har två rottweiler och en 4.5 månaders bebis. *s*

 

trasselsudds ägare..

Skrivet av  Pia(7/6)
Du får ha dina åsikter men jag hävdar bestämt att det handlar om din okunskap om rasen, du har väl inte ens umgåtts med en trevlig rottis någon timme ens*tror*

Det är såna som du med fördomar & som lyssnar på rykten som får våra trevliga & snälla hundar utmålade till bestar:-(

 

trasselsudd

Skrivet av  oxå hundägare
En del av dessa trasselsuddar var LIKÄTARE i Tibet. Inte numera.
 

Har själv en Amstaff så

Skrivet av  MarikaOB
vi råkar ut för exakt samma saker jämt och ständigt.
Läs på mitt info om honom och vad som hänt oss. *suckar*

Att folk kan vara så lättpåverkade som många är är skrämmande!

Kram på dej och klappa voffsingarna från mej!
 

Vi kanske verkar stela av skräck

Skrivet av  Kajan
Men anledningen till att jag inte vill låta min egen lilla hund hälsa på rottweilrar (och andra stora hundar) är att hon genast vill leka, dvs slåss och jaga med alla andra hundar. Gärna vill hon dominera också och lägger ett framben över manken. Även om den andra hunden inte tar illa upp utan bara leker snällt kan hon faktiskt bli skadad av misstag. Till dess hon lärt sig att hälsa fint, så står vi helt enkelt stilla när en schäfer, dobermann, rottweiler etc går förbi.

Min hund skäller också på alla hundar men det tror jag är av glädje och förväntan. Och du får gärna dela med dig av din kunskap hur jag ska få tyst på henne. Jag tycker du själv är fördomsfull när du förutsätter att alla vi som inte har en perfekt uppfostrad hund inte bryr oss om att uppfostra den alls.

Personligen är jag inte rädd för rottweilrar om deras ägare ser trevliga ut. Man kan dock bli lite förskräckt när en stor hund störtar fram till en när man har en liten hund i koppel. Visserligen var hunden snäll men det kan man ju inte veta i förväg.
 

inte så konstigt

Skrivet av  oxå hundägare
Mina föräldrar är ofta på brukshundsklubben. Sista tiden har 3 ägare till rottisar och 1 kursledare blivit bitna. Nu har även uppfödare blivit oroliga på denna brukshundsklubb.

Rottisen är ingen leksak. Oftast en mysig pratig hund, men många av dom har "nycker" som karlhatare eller barnhatare numera.
 

*suck*

Skrivet av  Sussi
Visst vet jag hur det känns. Min syster hade en schäfer som var ganska stor och dessutom var alldeles svart i ansiktet. Varje gång vi var ute så gick folk stora omvägar för att inte möta oss. En liten episod: min syster kom från Stockholm och hunden kom i bur. Jag och min då 5-åriga dotter gick och hämtade honom. Jag tog ut honom ur buren och gav kopplet till dottern för att jag skulle ta isär buren. Då stirrade folk på mig som om jag inte var riktigt klok! Men den hunden löd min dotter bättre än sin matte *s*
 

Artiklar från Familjeliv