Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kanin som bits...

Skrivet av lille skutt
vår son har en kanin och den biter honom ganska ofta finns det något sätt att "lära" en kanin att inte bitas? Sonen blir ju så ledsen att han snart inte vill ta hand om kaninen mer. Den biter alltså honom helt oprovocerat när han tex sticker in handen i buren så kan den hoppa fram och bara bita till. Att lyfta kaninen är bara inte att tänka på.
Svar på tråden: kanin som bits...

Min första tanke..

Skrivet av  Kaninvännen
..är att kaninen har ont nånstans därav att den biter för att det gör ont när nån lyfter den!
ur gammal är den?Har det hänt ngt som gjort att kaninen tappat förtroende för människa?

Finns säkert nån förklaring*vet*
 

Hur är den när du har den lös?

Skrivet av  Annelie bf 30/11
Det jag kan tänka mig är att den är väldigt revirvaktande av sig. Och buren som kaninen bor i är ju likheten till naturen dess bohåla. Och där kan de vara väldigt vaktiga. Oftast brukar det gå bättre om man låter kaninen komma ut ur buren av sig själv för att sedan vänja den vid mer och mer hantering när den är på neutral mark. De brukar inte vara lika aggresiva utanför själva buren. Annars kan jag bara hoppas att någon av er vuxna vågar hålla på med den i buren så att den till slut blir tam. Jag tycker också att man kan ryta till lite till kaninen när den gör fel. Tror att de faktiskt hajar till lite granna då.

Hoppas att det löser sig och lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv