Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äcklig hund...

Skrivet av Kajsa
Jag har en nio månaders schäfertik som precis börjat sitt första löp. Att hon slickar sig ren kan jag acceptera där.
Men hon är också oerhört mycket i baken och verkligen slafsar sig ren.
För nån vecka sen fick hon lite hysteriska utbrott och satt på baken och kasade, oavsett om hon varit och bajsat eller inte. Slickade och slaskade där bak. Nu har hon slutat kana iaf.
Har kollat om hon har mask, inget synligt iaf.
Hon har inte fått foderbyte.
Det enda "udda" som hänt är att hon lyckade fastna i en skottkärra i jakt efter en boll och fick den släpandes i panik efter sig i halsbandet en bra bit. Hon stank baktill efter det, en fruktansvärd lukt och jag tror att hon "tömde" sina analsäckar. Detta hände för kanske knappt två veckor sedan.
Kan det ha hänt nåt med analsäckarna som gör att hon slaska så förbaskat?
Eller har hon bara mask som jag inte ser? Men hon har ju som sagt slutat kana, så det verkar ju ha slutat klia vad det nu kan ha varit.
Svar på tråden: Äcklig hund...

Det låter som

Skrivet av  snart fd. maria
analsäcksinflammation. Det är ju ganska vanligt. Men jag tror att antingen du(:-() eller veterinär måste tömma säcken ordentligt. Hör med veterinär.
 

Håller med

Skrivet av  Balders matte
det låter absolut som analsäcksinflammation, så jag tycker du ska ringa vet. och höra med dom.
Vår schäferhanne fick det för ca två år sen (han kanade dock aldrig på baken) och vi var hos veterinären med honom som tömde analsäckarna.Balder fick en lugnande spruta som gjorde att han knappt inte kunde röra sig och sen fick vi ändå vara tre vuxna att hålla i honom medans doktorn jobbade. Sen säger dom till oss att händer det igen så kan man lika lätt göra det hemma!!! och så fick vi en utförlig beskrivning(jättetrrevlig) om hur det gjordes.
Alltså, vi som aldrig petat i rumpan på en hund förr, skulle göra det själva utan spruta, medans den erfarna vet. behövde spruta och tre vuxna till hjälp...eh?
 

Om tvättande

Skrivet av  Amandas mamma
Håller med de andra om att du bör uppsöka veterinär så att de får kolla analsäckarna på henne.

Sedan reagerade jag lite på det du skrev om hennes tvättande. Jag kan i och för sig förstå dina äckelkänslor men samtidigt som måste du också inse att en hund tvättar sig och håller sig ren på detta sätt, och det är en naturligt instinkt. Framför allt vid löp så tvättar sig tikarna mycket för att hålla "muffen" ren vilket de skall och bör få göra. Är tvättandet överdrivet så är en vettkoll det allra bästa.
 

Menade inte så....

Skrivet av  Kajsa
Klart hon får slicka sig ren men kan inte komma ifrån att jag inte tycker det är särskilt mysigt...
Så gör dom ju, det är ju deras sätt. Hanhunden är väldigt noga med hygienen men har man hund så får man ju såklart "stå ut" med att dom är naturliga. Självklart.

Att jag ens nämnde att hon löpte var att jag tänkte att det _kanske_ hade nåt med det andra att göra...
Är inte så himla van vid löpande tikar...
 

Artiklar från Familjeliv