Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1:a ggn på sidan....

Skrivet av Annika, bf 9/3
Hej på er!
Är ny här....och tänkte slänga ut en fråga om katter....

Är det någon som har katt hemma & redan har en liten bebis kanske?
Vi har en 9-årig hankatt som är otroligt kelsjuk 6 jättegosig med oss...sover dessutom alltid bredvid oss på huvudkudden....bortskämd jag vet...

Frågan är nu hur det kommer fungera med vår lille bebis....bf är den 9/3.
Hoppas man lyckas hålla katten från vaggan tex...

Några teorier el erfarenheter hur det gått?
Svar på tråden: 1:a ggn på sidan....

2 katter ovh bebis

Skrivet av  MiaMaria m Josefin 31/10 2002
Josefin är nu 4 månader, katterna är 10 år och 3,5 år. Det går bra. 10-åriga katten Lisen kan tycka att jag bär lite mycket på Josefin. Lisen är en "mattig" katt. Opus tar det lugnt, han vill gärna ligga i min säng vid Josefins fötter när hon sover där på dagen tex :-)

Enda gången de blir stressade är när Josefin skriker mycket, som när hon hade öroninflammation. Då vill Lisen uppfostra henne, som hon skulle göra med en kattunge (slå till med tassen). Annars fungerar det jättebra :-)
 

Tack...

Skrivet av  Annika, bf 9/3
Tack för svaret!

Då får jag hålla tummarna att våran kisse sköter sig lika lugnt som Opus.
En honkatt kanske blir mer mammig & vill uppfostra lite som du säger.
Lite orolig att han ska bli för svartis & göra ngt dumt bara därför, eller lägga sig för nära eller på bebisen på natten när vi sover så den inte kan andas.
Det är ju inte så bra om vår nästan 10-kilos koloss till gossekatt hoppar upp & landar på bebisen...

Fast djur förstår mer än vi tror säkert, det verkar redan nu som om han vet att det är ngt i mattes mage, ligger gärna & kurrar m huvudet vilandes på magen.
Eller försöker ligga i mitt knä som förut....*skratt*...vilket ju inte går så han hoppar upp & lägger sig högt upp på magen när man sitter i soffan...nästan uppe vid halsen alltså....*skratt* -
han bara SKA vara nära...

Nu ska jag gå upp & släppa in honom - hör att han vill in...*s*

Ha det gött!
 

Fyra barn

Skrivet av  Nettan
o alla har vuxit upp med katter o jag har inte stött på några som helst problem.Men jag såg det heller inte som nåt problem om katterna har legat hos barnen heller så länge de hållit sig ifrån att ligga i huvudändan.Men de har självmant legat i fotändan så det har fungerat friktionsfritt o barnen älskar familjens kelgrisar.:)
 

Hos oss..

Skrivet av  mvh jesse
..är det såhär. Vi har två katter och två barn, 1½ år respektive 2 månader. Det har gått jättebra ända från början. Då malin föddes försökte vi gosa lite extra med katterna för man har ju hört att de kan bli svartsjuka osv så vi gosade med katterna lite extra för att de inte skulle känna sig bortglömda.

Den ena katten är ganska skygg och håller sig lite på avstånd men den andra är jättegosig och Malin gullar hela tiden med henne. Visst, ett och annat klösmärke har det väl blivit, men inget allvarligt. Ena katten har också dille på att ligga på och i barnens grejor, tex vaggan, spjälsängen, barnvagnen, skötbordet och inuti åkpåsen osv så det blir väldans mycket katthår.

När de är pyttesmå är man ju såklart orolig att katten ska lägga sig på barnet och kväva det så man får ju kolla lite extra när de är små. Nu sover vi allihopa i sängen, katterna också, och det är jättemysigt.

Det ända vi är oroliga för är att den ena katten ofta har mask och då är det ju inte så bra att tex ligga på skötbordet så nu får man avmaska lite oftare än tidigare så de inte ska bli maskangripna. De är riktiga råttjägare och har mer än en gång burit in möss och sånt då dörren har stått öppen på sommaren vilket inte är så trevligt.

Vi har även hunnit med att ha 3 kullar med kattungar under 1½år vilket har varit väl uppskattat av Malin.
 

Artiklar från Familjeliv