Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Utfall" mot dottern (hund)

Skrivet av Matten
Vi har nyligen, för bara några dagar sen, fått hem en hund som haft det jobbigt i livet. Han har blivit slagen tidigare, men verkar ha klarat sig utan några stora men. Han är väldigt tillgiven och mysig på alla sätt och vis, och han verkar trivas hos oss.
I dag var vi ute på tomten och lekte, och dottern kastade boll med hunden. De busade och hade jättekul, men så råkade dottern göra någon rörelse med armarna som tydligen skrämde hunden. Han la öronen bakåt, drog upp överläppen och visade tänderna, och gjorde ett litet utfall mot dottern. Hans tänder snuddade henne inte ens, men han var nära henne och gav ifrån sig något mitt emellan ett skall och en morrning. Det var över på en sekund, men jag for fram och skrek till åt honom. Då vände han sig mot mig och visade tänderna mot mig med. Jag rörde honom aldrig, men talade om att detta accepteras inte. Två sekunder senare vände han och gick och la sig på gräsmattan, och vi lät honom vara. Några minuter senare kom han fram till mig och la hududet i mitt knä och tog upp tassen på mitt ben.
Efter det har han varit som vanligt, dvs glad och busig och lekt med barnen (även om jag haft ännu lite extra koll på dem jämfört med innan).
Att denna hund fortfarande litar på människor är helt fantastiskt och visar vilken stark hund han är, men jag kan ju inte begära att han inte ska få bli rädd. Det kommer nog dröja innan vi vunnit hans förtroende så pass att han känner sig 100% trygg. Samtidigt så kan jag ju inte acceptera att han gör utfall - om än av rädsla - mot någon, allra minst mot barnen (dottern är 8 år).
Jag vet inte om jag gjorde fel i detta fall, eller vad jag skulle ha gjort i stället. Han märkte ju så klart att jag blev arg, men förstår han att jag blev arg för att han visade tänderna och nafsade efter dottern, eller tror han att jag blev arg för att han blev rädd?
Vad tycker ni att jag ska göra om det skulle hända igen? Jag behöver verkligen råd och tips, för det är viktigt för mig att han känner sig trygg här och att relationen mellan honom och barnen blir bra.
Vi har bara haft honom i några dagar, och han har aldrig (mer än denna enda gång) ens så mycket som morrat åt någon av oss.
Svar på tråden: "Utfall" mot dottern (hund)

Du gjorde rätt...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
som visade att det inte var ett accepterat beteende. Vad du sen måste göra är att visa på ett allternativt beteende. T.ex. att han i den situationen skall gå därifrån iställat för att markera. Viktigt är också att han får aklimatisera sig i lugn och ro i sin nya familj. Hur kul det än är för din dotter att busa runt med sin nya kompis så känner de inte varandra till 100% och bör leka lite lugnare lekar. Men som sagt visa och lär både hunden och dotterna att det är bra att gå undan och att din dotter då låter honom vara ifred.

Lycka till! Och du, ha tålamod!
 

Justdetja

Skrivet av  Jörn
Hunden begrep varför du blev ilsk men som K-line skriver så måste du låta hunden acklimatisera sig innan du tillåter ens det minsta bus med honom/i närheten av honom. Hur lång tid? Vet inte, men ett par dagar är inte tillräckligt. Låt honom lära känna er och visa att ni inte vill honom något ont.
 

Tack

Skrivet av  Matten
så mycket för svaren. Så ni menar att vi inte ska leka med honom på länge? Han är en stor hund med stort aktiveringsbehov, och går vi ut på tomten så letar han direkt på en boll eller pinne som han kommer fram med och vill att vi ska kasta åt honom. Vi ska inte göra det då? Han blir jättelycklig när man kastar boll/pinne åt honom, och kan hålla på hur länge som helst. Jag tror att han blir "ledsen" om han bara får sina promenader, och vi inte bryr oss om honom när han han visar att han vill leka.
 

Klart ni skall...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
laka med honom men i måttliga mängder, bryt innan han eller dottern blir för uppspelt. Sen kan ni aktivera honom på icke stressade sätt exempelvis genom godissök. Låt din dotter slänga ut hundgodis eller torrfoder eller liknande i gräset...och låt honom leta upp godiset. Detta stimulerar hjärnan men stressar inte. När han kommit på att han skall söka godiset med nosen kan ni göra lika dant fast ni gömmer varje enskilld bit, inomhus kan man t.ex. lägga godis på trösklar, i hörnor, under stolar osv osv. Kul för din dotter att gömma och sedan se att han hittar...kul för hunden att träna hjärnan.

Så mitt svar är självklart skall ni aktivera honom, men gör det utan att stressa.

KRAM & LYCKA TILL!
 

ett tillägg...

Skrivet av  K-line, River & Meadows matte
låt dottern titta på avstånd när hunden söker godis, då ni bör vara 100% säkra att han inte vaktar mat annars. Samma gäller att hunden inte skall vara med när dottern gömmer godiset.
 

Artiklar från Familjeliv