Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut snabbt svar önskas av hundkunniga!!!!!!!!!

Skrivet av norrskenet

Jag har en 5-årig hane som jag tagit över och som så fort man går utanför dörren kissar inne!
Han har hela sitt liv bott i bur (varit utställningshund i norge) och är väldigt försiktig av sig.
Ikväll ska jag bort och tänkte om han ev kunde få vara i sin bur. Det rör sig om ca 5 h...
Jag har aldrig haft mina vovvar i bur så jag har ingen aning om hur det funkar =)
Snälla hjälp mig. Tror ni han känner trygghet i buren o kan vara där så länge eller ska han få vara lös ???
Tror ni han pinkar inne pga nervositet eller nåt annat? Han är fullt frisk enl vet.
Svar på tråden: Akut snabbt svar önskas av hundkunniga!!!!!!!!!

Buren blir nog bra...

Skrivet av  Karin
...känner ett par hundar (hos olika ägare) som båda mår bäst i bur när de är själva eller åker bil. En ägare har teorin "att det blir för stort revir att vakta med hela bostaden". Om jag var du skulle jag låta hunden vara i buren bara buren är så stor att hunden får plats att röra sig. Hoppas kvällen blir lyckad!
 

Du har lugnat mig =)))

Skrivet av  norrskenet
Tack får se hur jag gör =)))
 

vi gjorde så här

Skrivet av  Amandas mamma
När Soya var liten så hade jag 6 st kompostgaller fastsatta i buren som en lekhage. Då kunde hon sova i sin trygga bur samtidigt som hon också kunde knata runt bäst hon ville i sin lekhage, utan att det blev för stort.

Hon var där så fort vi åkte bort och trivdes jättebra. Kanske ett bra alternativ till din vovve?
 

Vad vore livet

Skrivet av  DalmaTina
utan kompostgaller? *s*
 

Jajjamensan

Skrivet av  Amandas mamma
Undra om de själva vet hur många som inte använder dem till just komposten. *S*
 

Ofta är det så

Skrivet av  Jörn
att hunden som är ovan att vara ensam stressar upp sig mer ju större ytor den har att röra sig på. Så som du beskriver det så låter det som det bästa för hunden vore att få vara i sin bur.
 

Vi hade en hund som

Skrivet av  Zarahs matte
också var van att bo i bur, enligt de förra ägarna( uppfödare/utställare som hade sina hundar i burar när de inte var hemma så att pälsen inte skulle bli förstörd om de bråkade). Eftersom han inte kunde vara ensamen hemma utan att yla, skaffade jag en stor Varikennel som han fick både mat och vatten i, men han ylade trots allt!!
Det spelade ingen roll vad vi försökte, vi behövde bara stänga dörren till det rum han var i, så satte ylandet i gång - inget bra i ett gammalt lyhört hus med gamla damer i det...
För oss funkade det tyvärr inte, utan han fick efter lite "semester" hos oss fara tillbaka till uppfödaren, där han fortfarande bor:=) Men han vill fortfarande inte vara ensamen, men hos bor på landet och det stör ingen när han sätter i gång med sitt ylande:=/
Och eftersom vi har sånt arbete när vi inte kan ta med oss hunden till jobbet funkade det tyvärr inte.
Men jag håller tummarna att det funkar för er!
Vad är det för en ras?
 

phalene IMT

Skrivet av   norrskenet
 

Artiklar från Familjeliv