Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Åh, vilken vacker tik du har".. + kattfråga

Skrivet av Mia m Leo
Det fick jag höra av en entusiastisk kvinna utanför vet mottagningen. Vacker hund det har jag men en tik?? Leo är i allra högsta grad en hane. Så slog det mig att han fortfarande kissar hukande precis som tikar gör. Han är nu 14 mån (snart 15) så är han inte lite sen med att lyfta benet?

Hur som helst så är han inte längre halt och vet hittade inga fel. För säkerhets skull ska vi ta det extra lugnt med honom. Troligtvis var det en överansträngning (Tack Jörn!) och den kommer nog av de vilda lekarna mellan Leo och vår kattbebis :-)

Appropå katten, han använder ju Leo som snuttefilt. Varje kväll ska det snuttas på hundmagen, ursäkta men är det normalt? Hur länge kan detta hålla i sig? Ska man låta katten hålla på eller..?
Svar på tråden: "Åh, vilken vacker tik du har".. + kattfråga

Lyfta på benet

Skrivet av  Cia
vissa hanhundar lär sig aldrig göra det. De behöver en "manlig förebild" för att lära sig hur man gör... Skönt att han inte längre är halt. Gällande katten - har ingen aning... men det är ju skönt att de kommer överens... *S*
Kram
 

Sen och sen

Skrivet av  Jörn
Vissa hundar (mycket få) lyfter aldrig på benet när de markerar. Att lyfta på benet är en instinktshandling som hunden gör för att kunna sprida sin revirmarkering högre upp för att göra den tydligare för främmande. Det är inte ett inlärt beteende. Orsakerna till att en del hundar inte lyfter (eller lyfter väldigt lite)är att de är väldigt ranglåga. En sådan hund som växer upp med en gammal, mycket dominant hane har egentligen ingen anledning att "kissa högst" eftersom det inte är hans jobb att markera revir.
En annan orsak är att hunden har ont någonstans så att den inte *kan* lyfta på benet.
 

Artiklar från Familjeliv