Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

äckelvarning - hundfråga

Skrivet av Ruffs
Min hund (Hanne 18 mån.) äter sitt eget bajs. Inte andras eller andra djurs, bara sitt eget. Varför? Hur får jag honom att sluta? Det är inte alltid, men det händer ibland och om jag inte är snabb och ser vad han gör.
Svar på tråden: äckelvarning - hundfråga

salt...

Skrivet av  isola bf 18/12
...på fodret kan hjälpa har jag hört.

när hundar äter bajs så har jag hört att det hjälper med att strö lite salt på deras foder att det är det som saknas. prova och se om det hjälper. min jycke honäter bara häst, får och hönsbajs och så favoritbajset rävbajs då men där är jag med och fyar så det kan hon gåförbi nu utan att ta sig en tugga.

lycka till!
 

Tycker du att jag ska testa

Skrivet av  Ruffs
med ett foderbyte? Om det nu är salt som saknas kanske ett annat foder har bättre med mineraler?
Men jag förstår inte logiken varför de skulle äta sitt eget bajs för att de saknar salt? Vet någon?
 

Vanligt

Skrivet av  VOVsan
Att hundar äter bajs är mer vanligt än ovanligt.
Varför de gör det?? Frågar du fyra personer kan du få fyra olika svar.
Vi har testat att lägga med lite krossad ananas i hundmaten och på vår ena tik fungerade det, tyvärr inte på den andra....
 

Konstant hungrig?

Skrivet av  Morgaine
En del hundar äter bajs för att dom helt enkelt har för stora hungerskänslor och skulle behöva byta till ett lightfoder som man kan ge större mängd av (= bättre mättnadskänsla). Är han glupsk i övrigt?
 

Japp han är hungrig jämt MEN

Skrivet av  Ruffs
absolut inte överviktig. Han väger precis vad han ska och är fin i kroppen och pälsen frisk. Han är en pigg och uppmärksam kille.
Vi ger honom maten uppdelad på tre ggr under dagen för att han inte ska behöva gå utan så länge. Jag har funderat på att dela maten på 4 och jag har också haft funderingar på lightfoder, men undrar vad de egentligen stoppar i den? Jag tror att det är som du säger ...hungerskänslor.
 

Lightfoder...

Skrivet av  Anne
Om han är hungrig jämt tycker jag absolut du ska byta till ett lightfoder så han kan äta större mängder. Ett lightfoder innehåller mer kolhydrater som hundarna inte kan tillgodogöra sig lika bra, men som ger mättnadskänsla. Inte ska han behöva gå omkring och vara hungrig- det finns foder för alla typer av hundar idag... =)
 

Jag sökte på koprofagi

Skrivet av  Kerstin
Och hittade följande:

"unden äter avföring
Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen eller andra hundars avföring. Det innefattar inte de tillfällen då en tik rengör sina valpar genom att slicka bort avföringsrester eller städa efter valparna i valplådan. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den aavföring som konsumeras innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa aptitretande egenskaper. Det viktigaste att söka efter är således ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring konsumeras (ofta samma hund som äter dem) genom att analysera avföringen för att se om parasiter, osmälta fetter eller stärkelse förekommer. Detta fenomen kan också vara resultatet av alltför stor mängd föda, vilket orsakar minskad nedbrytning eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av den mat som ges vara tillräcklig för att återföra saker och ting till det normala. Lägg slutligen märke till att vissa hundraser är predisponerade koprofagi. Så är fallet med hundar som lider av otillräcklig funktion hos bukspottskörteln. "

Mitt råd är att du kontaktar en veterinär och utesluter invärtes orsaker till att hunden äter bajs. Hittar man ingen sjukdom hos hunden, så kan man därifrån ta ställning till hur man ska gå vidare.

(Foderbyte, träning etc?)
Lycka till!
 

Tack! Jag

Skrivet av  Ruffs
ska ta upp det med veterinären. Jag har stort förtroende och nära kontakt med honom.
Det blir ju stor skillnad om man ska öka eller minska foder t ex och inget jag vill chansa med.
Nu sedan jag skrev det första inlägget har han naturligtvis inte gjort det en enda dag...
men kan ju vara bra att få en lab.koll på inre organ ialla fall. Jag har haft hundar i många många år och alla har väl någon gång varit intresserade av djurspillning fa koblajjor men detta med att konstant efter det att man bajsat själv gå och äta upp det har jag inte stött på förut. Tack alla
 

Ananas

Skrivet av  Hjärtmatten
Ge honom ananas varje dag så slutar han! Annars går det över så småningom. har också varit med om detta. äckligt ja... suck.
 

Artiklar från Familjeliv