Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet nåt om...

Skrivet av A-C
det här som kallas Halti? Vi har en schäferhane på 16 mån som drar ganska mycket. Han vet mycket väl var han ska gå och inte, men är ganska skojsig av sig och självständig så det skuttas iväg ibland.

Just nu är jag väldigt gravid (skulle haft för en vecka sen) och känner att jag har inte riktigt balansen, tålamodet och orken att korrigera honom och undrar då= Är Halti farligt för hunden? Han lyssnar ju och drar inte iväg när jag har den på honom. Jag förstår att den inte lär honom att låta bli att dra, men den kanske hjälper mig just nu. De riktiga lydnadspassen får husse ta just nu. Lite svamligt men vad tror ni??
Svar på tråden: Är det någon som vet nåt om...

Tyvärr

Skrivet av  HelenaD
Av det jag hört så riskerar hunden tyvärr att få nack- och ryggskador av haltin :-(
 

Absolut

Skrivet av  Tinkerbell
Använder du den så som du säger att du gör så är det inga problem att använda en halti.

De skador som skulle kunna uppstå (men som det inte finns några dokumenterade fall om i dag) är att om hunden börjar krumbukta och du samtidigt rycker i kopplet så kan den möjligen få kotskador.

Haltin är endast ett träningsredskap för hundar som man har provat allt på men ingenting har fungerat. Man kan dessutom som i ditt fall använda haltin på ett (tillfälligt) sät för att ha koll på hunden om man är osäker på att man inte klarar av det på grund av att man exempelvis brutit benet, har ryggont eller vid graviditet.
 

Jag anv Halti i vintras

Skrivet av  Dolphin©La Bitch
Då han drar en del i början o et var halt o min axel hade dragits ur led i en nerförsbacke av honom.

OM man anv den efter konstens regler o ej drar så ....

Men jag vill ej anv den konstant.
 

Ja du

Skrivet av  Bumbi
Min personliga åsikt är att inte avnända halti pga nack och ryggsakador som kan bli. Träna kontakt övnigar istället.
 

jag hade halti på min hanhund...

Skrivet av  ~johanna~
när jag väntade barn. Han är stor (52 kg) och drar ganska mycket när vi mörter andra hundar ibland. Jag riskerar faktist hellre att min hund får nackskador än att jag halkar på en isfläck och får missfall.
Jag tror faktist inte att den är så farlig om man använder den rätt och inte rycker och drar.
 

Håller med Johanna

Skrivet av  Kerstin
Som tillfällig lösning är det säkert jättebra för dej. Det är ju inte precis så att du påstår att han ska gå i det jämt.

Men nu när du är trött och otymplig och måste gå ut med honom iaf, så tycker jag du ska följa din känsla. Om du inte kan hitta nån som kan komma och ta ut honom åt dej, så du får vila... Det vore skönast för dej, nu?

Jag tycker du verkar vettig och klok, tänker på vad som är bäst både för dej och hunden...

Lycka till med både hund och bebis!
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  A-C
Känner att han själv är väldigt försiktig när han har Haltin på sig, så jag försöker vara väldigt följsam. Vi kör ju även lite lydnadspass när vi är ute och då kan man ju inte använda den.
Tackar!
 

Fick en annan hund när jag satte Halti på

Skrivet av  Lotta
hunden.
Helt omöjlig och vild hund som blev som ett lamm.
Jag kunde ta med hunden på mina långpromenader med vagnen (innan hade han en gång nästan vält vagnen).

Jag brukar säga grimma om haltin, för då förstår folk mer hur den fungerar. De nack- och kotskador man möjligtvis riskerar kan inte vara värre än de halsskador som en hund som drar med vanligt halsband kan få, min hund drog så han kräktes.

Nu har jag bara grimman på utan att den är kopplad, vilket har en lugnande effekt. Om vi möter en annan hund så knäpper jag fast den tillsammans med halsbandet tills vi har gått förbi.
 

vi använder halti på vår hund.

Skrivet av  crus
Vi har en stor hund på ca 40 kg som drar ganska mycket och vi använder halti på honom han drar endå men det är mycket lättare att hålla honom. Vi har användt den nästan sen han va liten och han har inte fått några problem. Använder man den bara rätt så tror jag inte det är några problem.
 

Artiklar från Familjeliv