Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det någon som vet något om Marsvin?

Skrivet av Raider
Jag undrar vad som egentligen är den vanligast åldern på marsvin i hemmet? Vi hade 5 å nu har vi 3. Båda hanarna har dött i år. Ena 2,5 år den andra 3år. Nu har vi 3 tjejer kvar som verkar vara friska iallafall. Mamman som är lite drygt 3 år och döttrarna som är 2,5år. Trodde att dom brukade bli runt 5 och att 6 år är väldigt gammalt på marsvin men att det finns även ett fåtal som lyckats bli ännu äldre.
Svar på tråden: Är det någon som vet något om Marsvin?

ja du..

Skrivet av  tina med coco
..dina marsvin har dött i unga år.
Mitt första marsvin jag hade blev nästan exakt 8 år, då avlivade vi henne för hon blev förlamad i ena benet. Sen mina marsvin jag hade efter henne sålde jag när dom var 4 år, jag flyttade hemifrån och fick inte plats med mitt "zoo" som jag hade hos mina föräldrar...
Ger du dina marsvin c-vitamin? Det behöver dom för att kunna klara sig!
Den "vanligaste" åldern på friska marsvin är väl runt 6-7 år vad jag vet.
 

Låg medellivslängd

Skrivet av  Morgaine
Jag har fött upp marsvin och haft ca 20-25 stycken i min ägo. Vissa har blivit 7-8 år, medan andra bara blivit 2-3 år gamla (trots att alla fått samma goda omvårdnad). Det varierar mycket mellan dom olika linjerna som finns tror jag. Faktum är att medellivslängden endast är 3 år även om det finns exemplar som blir mer än dubbelt så gamla!
 

Har haft fyra marsvin

Skrivet av  Kajan
Det första fick diarré och dog i kramper (traumatisk upplevelse för min dotter) vid knappt 2 års ålder. Hade varit helt frisk til dess. Våra tre andra marsvin dog inom loppet av 4 månader. Det första dog av ålder (7 år). Det andra marsvinet (5 år) hade fått en fettknöl som spruckit och som de pressade ut på djursjukhuset. Sen skulle vi ge honom medicin. Tillståndet i sig var inte dödande. Men chocken gjorde att han slutade att äta och dricka. Vi försökte tvångsmata honom men allt bara rann ut, han vägrade att svälja. Det var en hemsk tid. Nu hade vi bara hans burkompis, en hona kvar. Hon hade också en fettknöl men vi tvekade att ta henne till veterinären med tanke på hur illa det gått för hanen. Hon tycktes äta och dricka som vanligt. Men en morgon låg hon död i buren, hon blev 4 år.
 

Artiklar från Familjeliv