Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akvarie eller inte?

Skrivet av Malin
Vi skulle vilja skaffa ett akvarie. Är det lättskött? Vi vill gärna att det ska vara "underhållsfritt". Det är ju himla rogivande men är det dyrt, krångligt och krävande. Surrar det mycket om ett akvarie? Vet du så skriv och berätta - tack på förhand!
Svar på tråden: Akvarie eller inte?

Akvarie, helt klart

Skrivet av  Åsa
Lättskött...hmmm, det beror på hur stort akvarie du har tänkt dig. Har du ett större akvarie, behöver du inte "sköta om" det lika mycket som ett litet, och så beror det på vad du tänkt ha för fiskar. Vissa kräver mer än andra. I början kan det vara lite bökigt innan man har fått balans i akvariet. Sen beror det på vars du placerar akvariet i rummet, man ska inte placera det vid ett fönster eller så att solen ligger på hela dagarna, då kan man lätt få alger.
Helt underhållsfritt blir det aldrig, men när man väl kommit igång och fått rätta balansen så behöver man bara göra vattenbyten nån gång i månaden (beroende på akvariets storlek) och underhålla växter o dyl.

Jag håller med dig att det är rogivande och jättefint att titta på. Luften blir mycket bättre inne också, men det är ganska dyrt men inte krångligt.

Visst surrar det litegrand, men inte så det stör. Endel pumpar låter mer än andra, men man blir van. Jag hör inte ens vårat akvarium.

Fråga gärna mer om du vill veta.
 

Pröva ( OJ vad långt det vart )

Skrivet av  Anna med Michaela 991219 + bf 29/12
Köp ett begagnat för en billigare penning. ( hm billig och billigt.?) Runt en 50-100 liters skulle jag satsa på då är dom inte för stora eller för litet. Nytt går på runt 1000 kr eller mer. ( många erbjudanden finns i affären nu till jul. )
Som åsa skrev så är det ju större desstolättskötare är det. om man har balans i akvariumet. Har innan haft ett akvarium på runt 80 liter. Detta bytte vi vatten på 1 gång i veckan. ( bytte bara 10 liter åt gången) samt rengöring av filter. Vi har hårt vatten här så om vi gör större vattenbyten så mår inte våra fiskar så bra. Har en pump som står brevid akvariumet. ( för det mesta brukar man få med i ett akvariumpaket innepump men den är lite liten för akvariumet oftast men är helt okej nybörjargrej.) Det jag anser surrar är oftast luftpumpen. men den hör man inte efter ett tag. Vi har vanliga sällskapsfiskar såsom barber och några tetror.

Kan ta mitt akvarium jag har nu. ( Jättenöjd just nu då jag fick det i helgen. )
Har ett 250 liters som kostade nytt 5700 kr. Och då ingick bänk samt ett lysrör. ( lysrörsrampen ska ha 2 rör i sig.). Det som vi fick köpa till var ju självklart sand. 20 liter ( 160 kr ) Hade sand även innan i gamla som vi tog också. Växter a 50kr st. Fiskar tigerbarber då vi hade några innan och skulle vilja ha flera 10 st 150 kr. svarta tetror 20 st 200 kr. sten för att göra akvariumet lite finare 45 kr /kg.
Vad jag menar är det dyrt att KÖPA ett akvarium men inte så dyrt att hålla det.
Har under året som gått lagt ner ca 100 kr på mat, näring mm. Tyvärr så har jag haft otur med att mina fiskar dött av ibland så det kontot låg på ca 500 kr i år.
Jag har nöje av fiskarna och det har även min man. Dottern tycker det är jätteskoj att sita och titta på akvariumet och leta reda på hennes drake ( algätaren )

Vill du veta mer så fråga gärna. Mer om mig samt mailadress finnes i mitt info
 

Artiklar från Familjeliv