Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äta sina egna høns,

Skrivet av Sara i Norge
rätt eller fel tycker ni?

Vi hade fram till i børjan av det här året 5 stycken høns. Pga vintern och begränsad møjlighet før dem att gå ute vintertid beslutade vi oss før att slakta två av dem.

Vi åt dem till middag....
Vi har två barn varav en är åtta år. Redan då vi skaffade hønorna førberedde vi henne på att en dag blir vi kanske tvugna att slakta dem. Hon tyckte inte det var märkligt eller otäckt att äta dem, som jag kanske hade trott..

Lite nyfiken på hur andra ser på saken, är det naturligt att äta sina "egna husdjur"? Jag menar de kycklingar vi køper frysta i butiken har ju också varit levande en gång, eller ska man "skydda" barnen från det...?
Svar på tråden: Äta sina egna høns,

Jag tycker

Skrivet av  Kerstin
att det är en naturlig del av livet om man lever på landet.

Barn som tror att mjölk finns bara i paket och att fiskpinnar simmar i havet är inte skyddade, de är okunniga. Sen beror det ju på ålder och mognad, förstås om de kan ta till sej vad man lär dem.

Och inte kanske låta dem vara med vid slakten om man tror de ska fara illa av det. Min då 7-åriga dotter fick av misstag höra när grisbilen kom och lämnade av grisar vid slakteriet (vi väntade utanför slakteriet av en anledning) och det tog jättelång tid innan hon kunde komma över vad hon hört.

Men jag vet bekantas barn som är med vid slakt och hjälper till. De har varit med hela livet och ser det som naturligt.

Barn ska veta var maten kommer ifrån, men om de har blivit kompis med hönan eller grisen behöver man inte precis tala om att det är "klara" eller "nasse" som är serverad den dagen...

Men, i stort beror det mer på barnets personlighet än något annat...
 

Inte något

Skrivet av  Päronet
konstigt alls tycker jag, precis som Kerstin. Barn tar oftast sådant väldigt naturligt. Men naturligtvis skall man lyssna på om n ågon i familj tycker det är obehagligt. Men det är ju det mest naturliga och du vet dessutom att hönan haft det bra tills hon slaktadess
 

No problemo :-)

Skrivet av  Sara m. Viggo 030120
Jag har både fött upp och slaktat mina egna kycklingar/höns/tuppar sen jag var tonåring. De gick och pickade lösa på vår gård, hade stort fint hönshus - ett riktigt toppenliv! Jag åt dem med mycket gott samvete! Att säga att det är fel, och sen köpa kyckling i affären, måste vara höjden av hyckleri.

När jag har pluggat klart, och vi kan flytta ut på landet, ska jag ha får och med lika gott samvete slakta och äta lammen.
 

Ja

Skrivet av  Rebecca
Jag skulle inte ha några problem med det. Vi bor också på landet, och våra barn är vana vid att djur slaktas. Just nu ligger min yngsta dotter på en lammskinnsfäll som äldsta dottern en gång i tiden hjälpte grannen att flaskmata (ja, inte fällen, men lammet ;)).
Jag äter med gott samvete kött från djur som jag vet har haft ett bra liv. Köttet i affären kan ju komma från mindre lyckligt lottade djur.
 

Jag hade lamm...

Skrivet av  Trillian m trean bf 13/9 någongång
...höns och kalkoner när jag var liten.
Lammen sålde jag till slakt, hönsen tog jag nog bara ägg från (minns inte riktigt) men kalkonerna slaktade farmor åt mig. Det kändes helt naturligt. Fast favoritlammet sålde jag inte, för det hade varit flasklamm och blev som en hundvalp för mig.
 

Artiklar från Familjeliv