Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äldre löpande honkatt

Skrivet av Eila
Min honkatt är nu 10 år gammal, och hon löper nästan jämt! Det är en otrolig skillnad nu; hon låter mer och hon löper OFTA. Är det typiskt för äldre katter, eller är det bara min? Kan det ha något samband med eventuella sjukdomar? Har en kompis vars gamla honkatt löpte titt som tätt, och hon hade cancer i livmodern.
Svar på tråden: Äldre löpande honkatt

Inte bra

Skrivet av  Charlotte
Jag har aldrig hört att honkatter löper oftare när de blir äldre. Däremot så är det inte nyttigt för honkatter att löpa om och om igen, en del tar ut sig fullständigt. När hon är så pass gammal är det ju inte aktuellt att ta kattungar på henne, så jag tycker att kastrering är den bästa lösningen. P-piller är ju ett annat alternativ men risken för juvertumörer ökar.
 

håller helt med

Skrivet av  lotta
Kastrera henne. Japp, det heter kastrera på honkatter oxå. Det innebär att de tar bort "allt" och någon risk för cancer slipper du.
lycka till
 

håller också med!

Skrivet av  lillaeva
en katt som löper och löper, men aldrig får några ungar mår nog inte så bra... Så för kattens skull: kastrera!
Vi gav till en början våran honkatt p-piller, men hon blev så annorlunda, hon var inte sig själv när hon fick pillrena, hon blev asocial och slö, så vi slutade med pillrena och kastrerade henne. Efter kastreringen slapp både hon och vi hennes löpande, och hon var fortfarande "sig själv". Så jag rekommenderar absolut att kastrera!
 

Artiklar från Familjeliv