Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är vi sent ute?

Skrivet av blivande hundmatte?
Hur lång framförhållning bör man egentligen ha om man vill ha en hundvalp? Vi vill ha en Cavalier King Charles Spaniel, men det verkar rent omöjligt att få tag på någon. Är vi sent ute, eller har vi bara otur?Vi hade tänkt oss att ta emot valpen när mitt sommarlov börjar i juni och om den ska vara 8 veckor då, så föds den ju nu ungefär.
Svar på tråden: Är vi sent ute?

Är ditt val att skaffa hund

Skrivet av  Lussekatten
verkligen genomtänkt? Jag skulle säga att du är sent ute, om du vill ha en hund (och dessutom en specifik ras) så brukar man oftast få stå i kö hos uppfödaren, inte bara komma på att man ska ha en hund inom 8 v. Finns valpköpare som stått och väntat på valp (i detta fall från en specifik uppfödare) i närmare ett år.

Antingen så skulle jag råda dig att ta en valp från en seriös uppfödare och kanske inte exakt få den under sommarlovet (vilket om du är en seriös köpare är det bästa) eller inte bry dig om vilket bara ta en hund någonstans ifrån bara för att ha en hund nu till sommaren. Berättar du dessutom för uppfödaren att du måste ha en valp nu pga att du måste ha en till sommaren så är det nog många uppfödare som blir skeptiska. Jag skulle tänka igenom köpet du planerat att göra en gång till!
 

Men varför

Skrivet av  B
skulle det inte vara genomtänkt?
Bara för att man önskar en valp till sommaren så innebär det ju inte att man inte har tänkt igenom det. Man kanske inte är så insatt i hur det fungerar med valpköer och uppfödare...


 

absolut inget spontant infall

Skrivet av  blivande hundmatte?
Vi har längtat efter hund i flera år, men vår jobbsituation har aldrig varit sådan att vi har kunnat ha hund - jag tänker i alla fall inte skaffa en hund bara för att lämna den ensam åtta timmar om dagen! Nyligen förändrades läget drastiskt och hunden kommer inte att behöva vara ensam mer än max tre timmar om dagen, kanske inte ens det. Anledningen till att jag vill ha hunden i början av sommaren är att jag är ledig i tio veckor då och kan ägna extra mycket tid åt valpen. Eftersom jag jobbar som lärare kan jag inte heller skjuta på semestern till i höst för att ta emot en valp då. Jag kan inte tänka mig att en uppfödare finner mig oseriös på grund av att jag vill ägna mycket tid åt valpen i början!
 

Jag berättar bara det jag vet..

Skrivet av  Lussekatten
och jag har ganska mycket kontakt med olika uppfödare, och de flesta tycker att det är lite jobbigt med köpare som bara riktar in sig på sommaren. Är man mkt seriös så har man alltid tid att ta ledigt för valpen oavsett när man köper den, kanske lite mer bökigt men det går alltid ändå.

Har inte argumenterat emot att det är viktigt med tid för valpen i början, det är superbra. Ändrar dock inte faktumet som jag skrivit om i början. Det är väl inget fel av mig att vara ärlig och berätta från egna erfarenheter av hundköpare.
 

Precis,

Skrivet av  Helene
hos "min" uppfödare som jag dessutom har haft avelssammarbete med, finns det valpköpare som väntat flera år på att få valp. Misslyckade parningar och litet antal valpar i kullarna några parningar i rad kan lätt förskjuta en väntelista rejält. Men faktum är att många valpköpare vill vänta extra bara för att kunna få valp just från en särskild uppfödare eller från en särskild tiklinje.
Har man som uppfödare erfarenhet av den typen av valpköpare så är det nog lätt att en "semesterköpare" ratas...
 

Men hur ska man lösa det praktiskt då?

Skrivet av  HelenaD
Jag har varit i den situationen att jag bara kunde ha ledigt för att ha valp över sommaren och mötte enbart förståelse hos de uppfödare jag var i kontakt med! Jag pluggade just då och planerade in valpköpet så att jag kunde vara hemma hela sommaren med valpen och sedan hade en relativt lugnt termin efter det. Att t ex ha en termin med praktik då hade varit ohållbart. Man KAN inte bara ta ledigt när man pluggar! Det gör väl inte mig till oseriös?

Nu är jag lärare och kan för mitt liv inte se hur jag "alltid har tid att ta ledigt" för att vara en seriös valpköpare. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Man har inte den möjligheten att styra över sin semester så, som lärare! Det GÅR inte. Gör det mig till en oseriös valpköpare?

Blivande hundmatte: jag tycker faktiskt inte att du är sent ute. Själv var jag ute i _mycket_ god tid till nuvarande mellanhunden där jag var tvungen att planera in som ni, till sommaren. Vad hjälpte det... Tiken gick tom och alla planer spolierades. Cavalier king charles spaniel är en ganska stor ras så inte borde det väl vara några problem att få en valp vid rätt tidpunkt. Hör, som tidigare sagts, med valphänvisaren så får du hjälp!

Lycka till!
 

Jag har inte sagt

Skrivet av  Lussekatt
att hon ÄR oseriös, jag skrev att det kan ses som oseriöst och att många uppfödare kan dra åt sig öronen för att vissa individer väljer att skaffa en hund under sommaren då det finns mkt tid och upptäcker senare att det inte finns tid i vardagen. Vilket leder till omplacering. Sedan så finns det ju alltid undantag och dyl. Jag pratar generellt.

Sedan frågade jag om hon var seriös och hade tänkt igenom köpet, vilket hon svarade att hon är och har gjort. Ingenting att bli upprörd över, hon kommer kanske även att få den frågan av den som hon köper hunden av, så det är inget konstigt med det.

Jag har inte varit otrevlig, eller kastat smuts på någon. Berättar bara det som jag vet! och det som jag själv har varit med om.
 

Jag förstår

Skrivet av  HelenaD
Fast samtidigt, den uppfödare som är så stelbent att den inte kan se till att alla har olika förutsättningar från början, kanske inte är så seriös själv? Så länge man gör det bästa av sina egna förutsättningar och att det blir bra för valpen, så måste man väl anses som en god valpköpare.

Sen finns det ju (ganska gott om) folk som vill ha hem valpen till sommaren för att det är skönast med semester på sommaren och/eller att barnen ska få nåt att leka med hela sommaren. DET är ju förkastligt! Där håller jag helt med dig. Jag tyckte bara att det var väl magstarkt just här att mena att man alltid kan ta ledigt om man verkligen vill, oavsett yrke... För det kan man inte alltid. I alla fall inte så länge som en valp kräver.

Däremot håller jag med om att du inte varit otrevlig eller kastat smuts på någon :)
 

Som seriös uppfödare

Skrivet av  Lussekatt
så har man kanske alla sina valpar mer eller mindre tingade redan innan födseln, vilket gör det svårt att ta i beräkning valpköpare som ringer och vill ha en om "bara" 8 v.

Okej det kanske kan ses som magstarkt och säga att alla kan vara ledig om man vill, men samtidigt så har jag sett massor av valpköpare som resonerat som så att de endast kan ta en valp på sommaren pga. ledighet men så har de fastnat för en viss uppfödare eller en viss hund och helt plötsligt så upptäcker de att det faktiskt finns möjlighet att vara hemma med valpen trots att det inte är sommar, även om det är mkt jobbigare och kräver mkt mer pysslande med tider för de som köper.

I min erfarenhet så brukar många valpköpare också uppleva att de hittat den "perfekta valpen" just för dem (lite grand att det skulle vara ödet mellan en specifik hund och köpare *L*)i just en specifik kull, så brukar valet stå mellan pysslande med tid eller den "perfekta valpen", och oftast så vinner valpen... Hur kan man motstå ödet? *S*
 

Det kanske...

Skrivet av  K-line, River, Meadow & Snövits matte
är jättegenomtänkt...att eventuellt kunna vara hemma 8-10 veckor med en liten valp skulle jag tycka vore genomtänkt!
När vi sökte valp ville vi ha en valp i mitten av maj då jag skulle vara tjänstledig i 5 veckor. Så det var så vi ringde och sa till valphänvisaren...då fick vi en lista med kennlar som hade valpar för leverans just den veckan som passade oss bäst. I slutändan blev det valp en vecka för tidigt...men som sagt för oss var det jätteviktigt att kunna ta hand om valpen när den kom hem till oss.
Sen var det självklart viktigt att hunden var fin, men eftersom hunden skulle bli en familjehund var det viktigast att hundens stamtavla var fin och att föräldrardjuren var sunda.
 

Låter så

Skrivet av  UlLi
jag får hem min cavalier om 4 veckor och där var alla tingade innan kullen föddes och på uppfödaren lät de som om de var ganska vanligt att många stod i kö ett tag. jag tingade valp i januari och då var tiken nyparad så det var ganska spännande innan ultraljudet visade att de fanns valpar att få.

gå in på
http://www.cavaliersallskapet.net/
där finns valphänvisning, du kan ju alltid testa.

jag tror det är onödigt att direkt börja säga att man planerat in valp till semestern hur ser det ut efteråt, vem är hemma och tar hand om valpen då, blir det långa dagar osv. de var i alla fall bland de första frågorna jag fick av uppfödaren
 

cavaliersällskapet

Skrivet av  blivande hundmatte?
hade jag redan hittat ute på nätet, men tack ändå! Vi har redan varit i kontakt med några uppfödare, men ingen av dem hade några valpar på gång just nu.
 

Kontakta rasklubben

Skrivet av  Amandas mamma
och fråga deras valpförmedlare om vad som finns nu och vad som är på gång. De vet oftast mer än de flesta.

 

Lite olika

Skrivet av  B
ibland så blir det återbud hos uppfödaren. Ring till alla intressanta uppfödare och säg att du skulle vilja köpa valp. Rätt vad det är så kanske det finns en för just dig!

Lycka till!
 

tack! *imt*

Skrivet av  blivande hundmatte?
..
 

Vi var lika sent ute

Skrivet av  s
För två år sedan. Jag visste inte heller detta med köer etc och hade börjat titta i mitten av april. På valborg fick vi höra om den perfekta valpen, som då dock var 8 veckor redan. Uppfödaren hade inte velat sälja till den tilltänkta köparen och hon blev plötsligt "ledig". Den 1/5 hämtade en smått chockad familj sin lilla goa voffe som bott hos oss nu i nästan exakt två år. Lycka till! Ring runt och hör dig för. Men var noga med att kolla uppfödarna ändå.
 

äntligen

Skrivet av  blivande hundmatte?
någon som ger mig lite hopp! Tack! :o)
 

håller med..

Skrivet av  Tina
..om att man absolut inte är oseriös bara för att man vill ha en valp till sommaren!
Min pappas hund dog i veckan, och han letar redan hund och vill helst ha en till sommaren för han kan inte tänka sig att vara utan hund hemma.
Om du är beredd att åka långt så kan du nog hitta en valp till slut! Rasen du har valt är ju inte så ovanlig så valpar borde ju finnas någonstans;)
Lycka till!
 

Beror på...

Skrivet av  K-line, River, Meadow & Snövits matte
men jag antar att vårvalparna är mest attraktiva då flest människor vill ha hund till sommaren. Men som sagt ring runt, dels till valphänvisningen och dels till kennlar.

Båda våra två hundar har vi fått hem snabbare än 8 veckor. Blandisen följde med oss hem samma dag som vi såg annonsen, men så är det ofta med blandisar.
Mellanpudeln däremot tog vi kontakt med kenneln när han var 1 1/2 vecka gammal och tingade honom sedan dagen efter. Så där hade vi 6 1/2 veckas framförhållning.

Helt enkelt, visst kan det vara svårt - men ge inte upp!
 

Vad jag vet

Skrivet av  Helene
inom "min" ras, inte cavalier, så brukar uppfödarna redan se till att ha valpköpare klara till minst hälften av beräknat antal valpar redan innan parning. Att få köpa valp efter att bara ha ringt upp och viljat hämta en valp hur som helst utan att ha tagit kontakt med uppfödaren innan och varit och hälsat på tror jag är mkt ovanligt inom "min" ras.
Men självklart så finns det nog mindre nogräknade uppfödare som fått en valp "över" som man kan hämta hos direkt. Ju större antal hundar i rasen ju lättare att få en valp snabbt.
Men då är ju möjligheten att seriöst kolla upp valparnas föräldrar och uppfödarens "attityd" kanske inte så stor.
Men jag är inte förvånad över att ni har svårt att hitta valp när ni är ute i så dålig tid.
 

Det beror på...

Skrivet av  Karin_S, bf 9/6
är det verkligen ett genomtänkt beslut så är du inte sent ute. Det finns alltid köpare som lämnar återbud i sista sekunden.

Vi hade länge planerat att köpa en Rottis, men siktat in oss på nästa höst när jag var mammaledig. Strax före jul kom min sambo och jag på att det var bättre att skaffa en hund innan barnet kom. Vi ringde AfR och en vecka senare hade vi en hund hemma från en seriös uppfödare. Inga problem.

Detta kan förvisso låta oseriöst, men det låg många, många timmars planering (och moget övervägande) före inköpet. Det var bara tidpunkten för valpinköpet som ändrades.

Om din situation liknar min så tycker jag bara att det är att köra på. Ring avelsföreningen och få tips om seriösa uppfödare. Etablera en kontakt redan nu så att du kan få den rätta hunden efter dina förutsättningar.

Lycka till!
 

Du kan även leta på...

Skrivet av  Karin
www.blocket.se där jag såg att det fanns annanser med Cavalierer. Även andra annons-sidor kan ha valpar! Bara för att det annonseras ut på sådana ställen behöver det inte vara oseriöst och ointressant:) Men sedan handlar det ju också om hur långt man kan tänka sig att åka! Själva åkte vi för en månad sedan 80 mil till Östersund för vår lille katt-prins:)
 

Gör så här!!

Skrivet av  Zeb McHahan
Ring först till Svenska Kennel- klubben och så berättar du att du är intresserad av Cavalier King Charles Spaniel. Och ber om telefon nummer till en VALP-FÖRMEDLARE för din ras. Och då kan dom berätta om aktuella valp-kullar. Lycka Till Med er blivande Cavalier-Valp!!!!
 

Skaffa en friskare ras än cavalier!

Skrivet av  f.d. caväg
Glöm inte att cavalierer inte blir så gamla. De får så ofta hjärtfel. Köp en ras som är friskare, det finns många såna. Och det finns många oseriösa cavalieruppfödare. Men hundarna är väldigt gulliga (så länge de lever).
 

Artiklar från Familjeliv