Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4 dagar kvar

Skrivet av UlLi
tills vi får hem Pepsi vår cavalier tjej och nu har jag börjat fundera på vad i hela friden jag ställt till med hur ska det funka osv.

det är som ni nog hör vår första hund och man vet ju precis hur man vill att hon ska bli men lyckas man eller gör man som många i omgivningen och misslyckas med mycket eller lite.

allt är inhandlat (hoppas jag), hundböcker luslästa, regler bestämda och familjen redo är det något jag missat.

sedan några frågor.

hund i säng eller inte, jag funderar på att låta svärfar bygga en liten hundsäng i samma höjd som min säng så hon får en egen halva att sova på, det blir ju ett mellanting och kanske ett bra alternativ,

hur gör man med första mötet katt och valp

när ska man börja utöka omgivningen vi har 4 dagar hemma och ledigt hela familjen första dagarna har vi tänkt vara hemma men sedan funderar några vänner att titta förbi och det är väll även någon fotbollsmatch ska jag och pepsi hålla oss hemma eller ska vi bege oss mitt i ormgropen direkt för hon lär ju komma i centrum snabbt söt som hon är.

sedan börjar hennes vardag då hon och jag är hemma själv på dagarna tills barnen kommer från skolan
och det blir att följa med på olika aktiviteter med barnen på kvällarna.
Svar på tråden: 4 dagar kvar

Våra hundar

Skrivet av  På fyra ben
har alltid legat på golvet men jag brukar ligga bredvid och natta första natten hemma. Jag tror inte dom skulle trivas i vår säng för dom har alltid som vuxna sökt sig till hallen och ytterdörren och pressat sig mot den svalkande springan längst ned.
Men då är dom ganska pälsiga också.

För övrigt får man ta det mesta som det kommer.
Men jag har valp hemma nu och det är inte första hunden, ändå står man där med hundra och en frågor när valpen är liten. Det är som att få en bebis, man har bara frågor och inga svar :) Hur mycket man än läst på så känner man sig förvirrad och osäker emellanåt.
Men det kommer nog att bli jättebra för er, ni är så förberedda.

Lycka till!
 

Vi har också valp hemma

Skrivet av  Linda
Oj vad mycket frågor man men det mesta brukar falla på plats när valpen väl kommer. Böcker är bra men jag tycker inte de har lösningen på allt. Med mycket kärlek, tydliga gränser och sunt förnuft så kommer ni långt.

Vår lillkille är också av en liten ras. Han kommer i framtiden få sova i vår säng om han vill. Har en äldre hund sedan tidigare som redan sover hos oss i sängen. Vi tycker att det är rätt mysigt fast det finns en baksida av det, det kan bli lite grusigt och är lite äckligt i fästingtider.

Som vi ordnat med lillkillen så ligger han i korg bredvid min säng för jag är lättväckt. Om han känner sig ensam och piper sträcker jag ner min hand och klappar (fast ibland blir man tuggad på *S*) Vid två tillfällen har han fått komma upp i sängen och det berodde på att han vaknade ruskigt tidigt och jag var vansinnigt trött. Dessa två tillfällen har han somnat snabbt om och sovit ovanligt länge. Däremot sov inte jag så bra för jag var orolig att han skulle hoppa ner själv. Det är inte ovanligt att valpar som hoppat ner från soffor och sängar bryter något ben så jag skulle inte rekommendera den lösningen du funderat ut. Vänj istället valpen att sova på golvet så kan ni senare ta ställning om ni vill tillåta den att sova i sängen.
 

Artiklar från Familjeliv