Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

äldre hund och valp

Skrivet av hundvalp
är det ngn som skaffat valp och den andra hunden inte direkt avgudat den nya familjemedelemmen?
min äldre hund kan morra när valpen vill busa eller bara nosa på henne. Men hon biter inte eller så men det är lite tråkigt att hon inte vill leka m valpen.
Är det ok att det är så här? Och finns det ngt jag kan göra? Jag märkte att om jag säger till blir sämre än om jag berömmer.
Svar på tråden: äldre hund och valp

När vi skaffade

Skrivet av  SysterYster
vår tik så var den äldre hunden allt annat än imponerad av henne. Första gången han såg henne så vände han sig om och skyndade sig in i ett annat rum. *L*

Nu vet jag inte hur länge som ni har haft valpen men jag skulle nog säga att det generellt brukar vara så att den äldre hunden inte brukar vara så optimistisk gentemot valpen i början. Det innebär att den inte är intresserad av att leka eller vara med valpen överhuvudtaget och morrar om valpen kommer i närheten. Skulle ge dig rådet att inte lägga dig i allt för mycket, hundarna brukar vara duktiga på att ordna det där själv. Se bara till att komma ihåg att den äldre hunden är ranghögst, ge den mat först, godis först etc. Så småningom så kommer de säkert att bli superkompisar. Numer så klarar vår äldre hane knappt att vara utan sin tjejkompis, trots att han tyckte att hon var pest i början. *L*
 

Jupps

Skrivet av  Ida & Toritrollet
min gamla tik var inte så imponerad av andra hundar - inga andra hundar. Så länge den äldre inte gör den lilla illa (eller för den delen tvärt om som det har varit här hemma nu med sista valpen) så ser jag ingen anledning att ingripa. Är det däremot en hund som anfaller en valp skulle jag i ärlighetens ta ett seriöst snack med den jycken om allmännt hyfs!

Att de fostrar ser jag snarare som positivt än negativt, nu har jag iofs ingen gamal tik i huset men jag skulle gärna haft en gammal "ragata" i huset när valpar introduceras just iom att valpar fostras rätt bra av gamla surtackor. ;) Hanen jag har nu som bara vill leka och är allas kompis underlättar inte. Nyaste valpen har lyckats bita honom rätt illa så nu får jag separera dem när jag inte har 100 pejl på dem.
 

Låt det bara vara

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Är det en äldre hund vill h*n mest troligen inte leka och är inte intresserad av det. Tycker mest troligen att det är bara jobbigt. Den äldre hunden sätter ofta väldigt tydliga regler om vad som gäller och inte gäller och hundar emellan brukar förstå varandra väldigt bra under förutsättning att vi människor inte går emellen och stör. Då kan det bli problem senare.

Lycka till som 2-hundsägare!
 

Artiklar från Familjeliv