Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äldre marsvin + liten, eller två små?

Skrivet av Marsvinsägare snart?
Har varit inställd på att skaffa två kullsyskonhanar, men nu har jag läst på mig lite - och det verkar ofta bli problem när hanarna blir könsmogna samtidigt...
Kanske bättre ändå att skaffa en större och en liten?
Och när räknas de som äldre? 6 mån? 1 år?
Av vilka skäl kastrerar man hanar? Kan man förebygga bråk genom att kastrerea dem vi en viss ålder?
Svar på tråden: Äldre marsvin + liten, eller två små?

8 månader och över

Skrivet av  Raspberry
så har hannar blivit mer "stabila" i psyket, kommit ur tonåren och man kan lättare se om hannen går ihop med andra hannar eller inte. Sedan är det så att det kan bli tjafs, ett och annat bett när den yngre blir tonåring men det är sällan marsvin har ihjäl varandra utan det är själva psykbiten där den ena inte kommer åt mat som det oftast är den farliga biten.
Bäst tycker jag när det är en vuxen hanne och en baby.
En uppfödare som är kunnig vet vem av sina marsvin som är "bitchiga" och vilka som är "mjäkiga" och kan lättare sätta ihop ett par som passar ihop.

Man kan inte undvika bråk hos marsvinshannar med hjälp utav kastration utan det genomför när man vill kunna ha en hanne med en hona. Det finns dock risker med kastreringen. Hannar ändrar normalt inte beteende som hos tex kaniner oavsätt ålder vid kastrering.
Dom uppgifterna har jag fått från USA där det är mycket vanligare att kastrera marsvin.
 

Tack för svar + ytterligare fråga...

Skrivet av  Marsvinsägare snart?
...kan man sätta ihop dem direkt? Om de inte kommer från samma uppfödare? Det är svårt att hitta de två raserna jag vill ha, hos samma uppfödare - alltså får det bli hos två. Men hur gör jag då? Har nu fått tag på en bur, vill ju inte gärna behöva köpa en till - för att de ska vara jämte varandra först några dagar... Brukar det funka att släppa ihop dem direkt?
 

Har du ingen resebur?

Skrivet av  Kajan
Jag skulle släppa ihop dem ute på golvet först, och sen i vanliga buren. Skulle de mot förmodan bråka för mycket, skulle jag sätta nykomlingen i reseburen, och lägga den bredvid vanliga buren så de fick vänja sig vid varandras lukter och ljud.

Nu hade vi en kastrerad hanne och hona och det var ju inget problem att sätta ihop dem. Sen fick vi en okastrerad hanne, men honom kunde vi inte släppa ihop med honan (risk för ungar) el med kastraten (den kastrerade hannen var rädd och fientlig, den okastrerade trodde att kastraten var en hona).
 

Nej, jag har inte det...

Skrivet av  Marsvinsägare snart?
...kan iof låna en av en kattägare, om jag tvättar den först - kan det funka?
 

En vanlig låda

Skrivet av  Raspberry
av något slag går alldeles utmärkt att forsla marsvin i.
Jag släpper ihop mina marsvin direkt i buren om det är en unge som flyttar in hos en äldre hanne.
Även hannar som båda är vuxna gör jag så om dom inte flyger på varandra med en gång. Jag har en sopborste som jag särar dom med om dom slåss för mycket och en handduk att kasta över den ena marsvinet innan jag tar upp den.
Flyger dom inte på varandra från början (ser ut som en enda boll) brukar det faktiskt oftast gå bra sedan också. Börjar dom bråka några månader senare så försök att inte sära på dom om dom inte ger varandra massa bitmärken och om den ena inte psykar den andre så den andre knappt kan röra sig eller få ro att äta (håll koll på vikten). Oftast är dom där bråken bara tillfälliga.
Skulle du mot förmodan behöva köpa ytterligare en bur i framtiden så är komplements inredning i form av plastlådor och gallerlådor utmärkta och mycket billiga. Dom har jag som burar förutom en stor bur som jag byggt utav kompostgaller och presening där jag har mina flickor i flock.
 

Artiklar från Familjeliv